Συνεχίζουμε με το δεύτερο τμήμα του έτους της στατιστικής
αλχημείας 2009.
Ως υπενθύμιση,
με την έλευση της κυβέρνησης Παπανδρέου στην εξουσία τον Οκτώβριο 2009, μέσα σε
δύο μόλις εβδομάδες ανακοινώνεται ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2009 θα
ανέλθει στο 12.7%, πάνω από δύο φορές τον αριθμό που είχε προηγουμένως
δημοσιοποιηθεί. Τον Απρίλιο του 2010, η Eurostat αναθεωρεί το έλλειμμα του 2009
υψηλότερα στο 13.6% και εκφράζει επιφυλάξεις για την ποιότητα των επίσημων
στατιστικών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Στις 15 Νοεμβρίου 2010, η Eurostat
ανακοινώνει ότι τα δημόσια οικονομικά της
Ελλάδος το 2009 ήταν χειρότερα απ’ ό,τι είχε αρχικά εκτιμήσει και αναθεωρεί το έλλειμμα σε σχέση με το ΑΕΠ στο 15.4%, ή στο ποσό των 36.1 δις ευρώ, και αίρει τις επιφυλάξεις της για τα ελληνικά δεδομένα.
Ελλάδος το 2009 ήταν χειρότερα απ’ ό,τι είχε αρχικά εκτιμήσει και αναθεωρεί το έλλειμμα σε σχέση με το ΑΕΠ στο 15.4%, ή στο ποσό των 36.1 δις ευρώ, και αίρει τις επιφυλάξεις της για τα ελληνικά δεδομένα.
Πού οδήγησε η πλαστογραφία
Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα τίθεται επικεφαλής των
κρατών – μελών της ζώνης του ευρώ στην κακοδιαχείριση των δημοσίων οικονομικών
μιας ευρωπαϊκής χώρας. Έτσι στέφεται η Ελλάδαπρωταθλήτρια με τη χειρότερη
επίδοση στη δημοσιονομική πειθαρχεία, αφού υπερκέρασε την μέχρι τότε πρώτη
Ιρλανδία, με έλλειμμα 14.4% ως προς το ΑΕΠ. Έκτοτε είναι γνωστόν τοις πάσι, ως
«Η Ελληνική Κρίση Χρέους» (The Greek Debt Crisis), που κοψοχόλιασε τις
αγορές χρήματος το 2010, αλλά το άσωτο παιδί στη διαφημιστική αφίσα της
Ευρωζώνης, μας στοιχειώνει μέχρι και σήμερα.
Πώς έγινε η μεθόδευση
Την αναθεώρηση του ελλείμματος της Eurostat στο 15.4% για το
2009 – η οποία ήταν και η τελική – την αμφισβήτησε έντονα και με
αποφασιστικότητα η Ζωή Γεωργαντά με το επιχείρημα «το χρέος του 2009 είναι
διογκωμένο με το γιγαντιαίο ποσό των 27, 914 δις ευρώ». Η ανάλυση των κατά
προσέγγιση 28 δις ευρώ έχει ως εξής :
1) 3,8 δις ευρώ για νοσοκομειακές δαπάνες, οι
οποίες δεν είχαν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο σύμφωνα με το
νόμο,
2) 5,4 δις ευρώ που αφορούν το SWAP
της κυβέρνησης Σημίτη με την Goldman Sachs το 2001, το οποίο όταν υπεγράφη
σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, δεν αποτελούσε επιβάρυνση του
δημοσίου χρέους,
3) 18,2 δις ευρώ που αφορούν τη μετακίνηση 17
εταιρειών ΔΕΚΟ (Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί) από τον ιδιωτικό
στον δημόσιο τομέα και επιβάρυναν το δημόσιο χρέος, και
4) 0,5 δις ευρώ του επιδόματος κοινωνικής
αλληλεγγύης εν μέσω μέτρων λιτότητας.
Οι αλχημείες αναλυτικά
Ας δούμε τώρα σταδιακά, ξεκινώντας από την 15η Νοεμβρίου
2010, ημέρα που η Eurostat ανακοίνωσε το δημοσιονομικό έλλειμμα του 15.4% για
το 2009, πως αυτό πραγματικά διαμορφώθηκε. Εφαρμόζουμε την ίδια μέθοδο των
παραδοσιακών κυνηγών, ανιχνεύοντας τα ίχνη του τραπεζικού θηρίου
ακλουθώντας πάλι από μπρος τα πίσω τα αποτυπώματα του θηρίου και στις 6 Μάιου
καταλήξαμε στον νόμο 3845. Ο σημαίνων νόμος, πλην της εξουσιοδότησης που δίνει
στον Υπουργό Οικονομικών να εκπροσωπεί το Ελληνικό Δημόσιο και «να υπογράφει
κάθε μνημόνιο συνεργασίας, συμφωνία ή σύμβαση δανεισμού» με την ΕΕ, ΕΚΤ και το
ΔΝΤ, επίσης εμπεριέχει και το «Μνημόνιο της Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής
Πολιτικής», το οποίο υπέγραψε η Ελληνική Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
στις 3 Μαΐου 2010. 1
Το Μνημόνιο της Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής
αναφέρει ότι «…το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει προκλήσεις. Η
κεφαλαιακή βάση του συστήματος ενισχύθηκε σημαντικά το 2009, αυξανόμενη από 24
δις ευρώ σε 33 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένων κεφαλαιακών ενισχύσεων από το
κράτος ύψους 3,8 δις ευρώ». Επίσης, γνωστοποιεί ότι «οι ελληνικές τράπεζες
έχασαν την πρόσβασή τους στη διατραπεζική αγορά για τη χρηματοδότηση των
λειτουργιών τους από το τέλος του 2009. Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους δεν
ανανεώθηκαν ή ανανεώθηκαν με υψηλό κόστος… γεγονός που έθεσε τη ρευστότητα
πολλών ελληνικών τραπεζών υπό πίεση.» … «Για ναβοηθήσει τις τράπεζες να
αντιμετωπίσουν αυτές τις δύσκολες συνθήκες η κυβέρνηση παρέτεινε τη διάρκεια
του πακέτου ενίσχυσης του τραπεζικού συστήματος από τις αρχές του 2009 (28
δις ευρώ, από τα οποία 11 δις ευρώ είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι τα τέλη του
2009), με στόχο την παροχή ποσού ύψους 17 δις ευρώ σε επιπλέον
ρευστότητα».
Οι εκθέσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Καθόσον, 11 δις ευρώ + 17 δισ. ευρώ= 28 δις ευρώ, και τα 3,8
δις ευρώ της παράτυπης εγγραφής στο δημόσιο χρέος των νοσοκομειακών δαπανών
εντοπίστηκαν, αντικατέστησαν την πραγματική εγγραφή της κεφαλαιακής
ενίσχυσης των τραπεζών, οφείλουμε να εξετάσουμε λεπτομερώς τους κρατικούς
προϋπολογισμούς, αλλά και τις Εκθέσεις του Ελεγκτικού Συνέδριου επί του
Απολογισμού του κράτους, για να δούμε τι συμβαίνει. Η Έκθεση του Ελεγκτικού
Συνεδρίου (ΕΣ) για το έτος 2009 αναφέρει: « Τα πιστωτικά έσοδα (δανεισμός
τρέχοντος έτους) ανήλθαν στο ποσό των 105.25 δις ευρώ, το οποίο
αντιστοιχεί στο 44.32% του ΑΕΠ». «Όπως προκύπτει, τα πιστωτικά έσοδα
παρουσιάζουν απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού κατά
64.52 δις ευρώ ή 158.36%». 2 Η απορία είναι
εύλογη, πώς το Υπουργείο Οικονομικών έπεσε παταγωδώς έξω στην πρόβλεψη των
δανειακών αναγκών της χώρας; Είναι δυνατόν, υπέρβαση δαπανών κατά 64.5 δις ευρώ
σε ένα χρόνο!! Τι πράγματι συνέβη και δεν το πήρε καν χαμπάρι;
Συμπέρασμα
Είναι γνωστό ότι ούτε σεισμοί, καταποντισμοί, ούτε πόλεμος
κηρύχθηκε το 2009 για να γίνουν αγορές φρεγατών που γέρνουν3 και
ελικοπτέρων που δεν πετούν. Αυτό που συνέβη το 2009, είναι η μετάλλαξη της
χρηματοπιστωτικής κρίσης σε συστημική τραπεζική κρίση και τα κράτη διέθεσαν
ασύλληπτα ποσά να διασώσουν τις εθνικές τους τράπεζες. Ήταν φυσικό η χώρα
μας να μην αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα. Ως εκ τούτου, η Έκθεση του ΕΣ
ομιλεί για παράξενες δαπάνες που δεν είχαν προβλεφθεί καθόλου!
Όπως, της έκδοσης βραχυπροθέσμων τίτλων ύψους 27.7 δις ευρώ, και
της πληρωμής 8.9 δις ευρώ για έντοκα γραμμάτια ιδιωτικού τομέα,
Επίσης, για επιπρόσθετες νοσοκομειακές δαπάνες 1.3 δις ευρώ, και όχι
3.8 δις ευρώ, όπως αναφέρει η Eurostat. Είναι φανερό ότι οι νοσοκομειακές
δαπάνες εντάχθηκαν αυθαίρετα, ad hoc, στο έλλειμμα για να αντικαταστήσουν
τα 3.8 δις ευρώ της κρατικής ενίσχυσης των τραπεζών. Πώς να σταλούν στο
Ελεγκτικό Συνέδριο για να ελεγχθεί η εγκυρότητά τους! Εξ ου και η δικαίωση της
Ζωής Γεωργαντά.
Ο Σπυρίδωνας Λαβδιώτης διετέλεσε Former Senior Financial Analyst at Bank of Canada
Πηγές
1Το Μνημόνιο Οικονομικής και
Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής, συνιστά το ένα από τα τρία σκέλη του Μνημονίου
Συνεννόησης, που υπέγραψε η Ελληνική Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 3
Μαΐου 2010 μέσω των εκπροσώπων της, του Υπουργού Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου
και του Διοικητού της Τραπέζης της Ελλάδος, Γ. Προβόπουλου. Τα άλλα δύο είναι,
το Μνημόνιο Συνεννόησης στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής,
και το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης.
2 Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί
του Απολογισμού και Ισολογισμού του Κράτους για το Οικονομικό Έτος 2009. ΑΕΠ
2009 : € 237.5 δις, σελ. 14 – 15 – 31, 1 Νοεμβρίου 2010
3 Είναι ειρωνικό ότι το σύγχρονο
φαινόμενο των φρεγατών αποτελεί βελτίωση σε σχέση μ’ αυτές που είχε παραγγείλει
το 1824 η προσωρινή κυβέρνηση Κουντουριώτη- Μαυροκορδάτου με τα «ληστρικά»
δάνεια, τα αποκληθέντα, «Δάνεια της Ανεξαρτησίας». Το 80% περίπου της ονομαστικής
αξίας των δανείων εξαερώθηκε καθ’ οδόν πριν φθάσει στην επαναστατική διοίκηση.
Από τα έξι ατμοκίνητα πλοία που παραγγέλθηκαν, μόνο τα τρία έφθασαν στην
Ελλάδα. Το ένα εξερράγη στις δοκιμές, το δεύτερο βούλιαξε στον Τάμεση μόλις
βγήκε από τα ναυπηγεία, και το τρίτο που ήταν φρεγάτα, πωλήθηκε, για να
χρηματοδοτηθεί η πρώτη, η Ελλάς, που κατέφθασε κι έδωσε τρομερές ναυμαχίες.
Έτσι, η Ελλάδα εγκαινίασε πρώτη το Ponzi σχήμα στη χρηματοοικονομία πριν
γεννηθεί ο Charles Ponzi!
Αφιερωμένο στη Ζωή Γεωργαντά
Πηγή: New
Economy
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου