Ο
ΠΟΠΟΥΛΙΣΜΟΣ είναι ένα πολιτικό μοντέλο, το οποίο τα τελευταία χρόνια
εφαρμόστηκε σε αρκετές χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Βενεζουέλα.
Κατά κανόνα εμφανίζεται μετά από μια μεγάλη πολιτική και οικονομική κρίση και οι ηγέτες τους, που παρουσιάζονται ως μεσσίες, δεν προέρχονται από την πολιτική ελίτ, ούτε από το παραδοσιακό πολιτικό σύστημα. Ο ποπουλισμός τις περισσότερες φορές στηρίζεται στην ύπαρξη ενός χαρισματικού ηγέτη (όπως ήταν ο Ούγο Τσάβες), ο οποίος έχει άμεση επαφή με τον λαό, στη συνέχεια ασκεί αυταρχική πολιτική, επενδύει στον κοινωνικό διχασμό, στο λαϊκισμό και
στην δημιουργία εσωτερικού και εξωτερικού «εχθρού».
ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ περιπτώσεις η κοινωνική πολιτική που ασκήθηκε από τους ποπουλιστές στη Λατινική Αμερική είχε –πρόσκαιρα μόνο- θετικά αποτελέσματα στην καταπολέμηση της φτώχειας, ειδικά της ακραίας φτώχειας.
ΜΕΤΑ από τον θάνατο του ηγέτη της «επαναστατικής Αριστεράς», Ούγο Τσάβες, ο λατινοαμερικανικός ποπουλισμός δείχνει να καταρρέει στη Λατινική Αμερική, όπως φάνηκε ήδη στη Βενεζουέλα, στην Αργεντινή, στη Βολιβία και στο Περού με την ήττα των ποπουλιστών και την εκλογική νίκη της κεντροδεξιάς.
ΚΑΤΑΦΕΡΕ όμως, πριν εξαφανιστεί από τον πολιτικό λατινοαμερικανικό χάρτη, να «εξαχθεί» σε κάποιες χώρες της Ευρώπης, όπως είναι η Ελλάδα και η Ισπανία.
Ο ΠΟΠΟΥΛΙΣΜΟΣ μπορεί να έχει αριστερό αλλά και ακροδεξιό πρόσημο.
ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ο ποπουλισμός δεν στηρίζεται στην ύπαρξη ενός χαρισματικού ηγέτη. Χρησιμοποιεί όμως πολλά από τα στοιχεία της πολιτικής του και ασπάζεται μέρος της (κατά κανόνα συγκεχυμένης) ιδεολογίας του λατινοαμερικανικού ποπουλισμού.
Ο «Δεκάλογος» του λατινοαμερικάνικου ποπουλισμού:
Κατά κανόνα εμφανίζεται μετά από μια μεγάλη πολιτική και οικονομική κρίση και οι ηγέτες τους, που παρουσιάζονται ως μεσσίες, δεν προέρχονται από την πολιτική ελίτ, ούτε από το παραδοσιακό πολιτικό σύστημα. Ο ποπουλισμός τις περισσότερες φορές στηρίζεται στην ύπαρξη ενός χαρισματικού ηγέτη (όπως ήταν ο Ούγο Τσάβες), ο οποίος έχει άμεση επαφή με τον λαό, στη συνέχεια ασκεί αυταρχική πολιτική, επενδύει στον κοινωνικό διχασμό, στο λαϊκισμό και
στην δημιουργία εσωτερικού και εξωτερικού «εχθρού».
ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ περιπτώσεις η κοινωνική πολιτική που ασκήθηκε από τους ποπουλιστές στη Λατινική Αμερική είχε –πρόσκαιρα μόνο- θετικά αποτελέσματα στην καταπολέμηση της φτώχειας, ειδικά της ακραίας φτώχειας.
ΜΕΤΑ από τον θάνατο του ηγέτη της «επαναστατικής Αριστεράς», Ούγο Τσάβες, ο λατινοαμερικανικός ποπουλισμός δείχνει να καταρρέει στη Λατινική Αμερική, όπως φάνηκε ήδη στη Βενεζουέλα, στην Αργεντινή, στη Βολιβία και στο Περού με την ήττα των ποπουλιστών και την εκλογική νίκη της κεντροδεξιάς.
ΚΑΤΑΦΕΡΕ όμως, πριν εξαφανιστεί από τον πολιτικό λατινοαμερικανικό χάρτη, να «εξαχθεί» σε κάποιες χώρες της Ευρώπης, όπως είναι η Ελλάδα και η Ισπανία.
Ο ΠΟΠΟΥΛΙΣΜΟΣ μπορεί να έχει αριστερό αλλά και ακροδεξιό πρόσημο.
ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ο ποπουλισμός δεν στηρίζεται στην ύπαρξη ενός χαρισματικού ηγέτη. Χρησιμοποιεί όμως πολλά από τα στοιχεία της πολιτικής του και ασπάζεται μέρος της (κατά κανόνα συγκεχυμένης) ιδεολογίας του λατινοαμερικανικού ποπουλισμού.
Ο «Δεκάλογος» του λατινοαμερικάνικου ποπουλισμού:
- ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ την έχουν πάντα «οι άλλοι»
- ΟΙ ΟΛΙΓΑΡΧΕΣ των μίντια «πρέπει να πληρώσουν»
- ΑΓΑΠΑΕΙ τους φτωχούς
- ΔΙΧΑΖΕΙ τον λαό
- ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς
- ΠΑΡΑΜΕΡΙΖΕΙ τους δημοκρατικούς θεσμούς
- ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ που μπορεί να ερμηνεύσει και να εκφράσει το λαό
- ΜΟΙΡΑΖΕΙ στο λαό υποσχέσεις και αξιοπρέπεια
- ΑΠΟΤΡΕΠΕΙ τις επενδύσεις
- ΠΡΟΚΗΡΥΣΣΕΙ δημοψηφίσματα και εκλογές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου