Η ηθική αρετή που τον
διέκρινε κατά τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο από τους συνανθρώπους
του ήταν η συμπόνια του προς τους άλλους. «Είναι δύσκολο να
κατανοήσει κανείς, γράφει ο Tarn, πόσο παράδοξη είναι αυτή η
ιδιότητα της συμπόνιας» . Η ευσπλαχνία του αντικατοπτρίζεται με
τον καλύτερο τρόπο στη συμπεριφορά του απέναντι στις
γυναίκες, οι οποίες σε όλες σχεδόν τις εποχές θεωρούνταν το
νόμιμο λάφυρο του στρατιώτη. Όχι μόνο επέδειξε
βασιλικό σεβασμό απέναντι στις αιχμάλωτες της οικογένειας
του Δαρείου, αλλά απεχθάνονταν το βιασμό και τη βία που
στην εποχή του ήταν οικουμενικά συμπαρομαρτούντα του
πολέμου.
Σε μια περίπτωση, όταν έμαθε ότι
δύο Μακεδόνες της διοίκησης του Παρμενίωνα είχαν διαφθείρει
τις συζύγους ορισμένων μισθοφόρων, έγραψε στον
Παρμενίωνα διατάσσοντάς τον: «Στην περίπτωση που οι άνδρες
καταδικαστούν, να τους τιμωρήσει και να τους θανατώσει σαν
άγρια θηρία που γεννήθηκαν για την καταστροφή των ανθρώπων».
Σε μια άλλη περίπτωση, όταν ο Ατροπάτης, αντιβασιλιάς της
Μηδίας, του έστειλε ως δώρο εκατό κοπέλες, εξοπλισμένες
ως ιππείς, ο Αλέξανδρος τις έδιωξε από το στρατό, έτσι ώστε να
μην αποπειραθούν να τις βιάσουν οι Μακεδόνες ή οι βάρβαροι.
Κατά την υποτιθέμενη λεηλασία της Περσέπολης διέταξε «τους
άνδρες να σε βαστούν τα πρόσωπα των γυναικών και να μην
πειράξουν τα στολίδια τους.
Ο Αρριανός -εύστοχα πιστεύω- έχει να πει γι’ αυτόν ως άνδρα και ως στρατιώτη:
«Ήταν πολύ όμορφος στο
παρουσιαστικό και αφιερωμένος στην άσκηση, πολύ ενεργητικός
στο πνεύμα, πολύ ηρωικός στο θάρρος, πολύ σταθερός στην τιμή,
αγαπούσε πολύ τον κίνδυνο και τηρούσε αυστηρά τα καθήκοντα
του προς τους θεούς.
Ως προς τις απολαύσεις του σώματος
είχε πλήρη αυτοέλεγχο και γι’ αυτές του πνεύματος ο έπαινος
ήταν η μόνη για την οποία ήταν ακόρεστος.
Είχε εκπληκτική οξυδέρκεια στο να
αναγνωρίζει τι έπρεπε να γίνει, όταν άλλοι εξακολουθούσαν
να βρίσκονται σε αβεβαιότητα και διέβλεπε με μεγάλη
επιτυχία από την παρατήρηση των γεγονότων το τι ήταν
πιθανό να συμβεί.
Ήταν πιστός στις συμφωνίες και
στους διακανονισμούς που είχε συνάψει καθώς και φειδωλός στη
δαπάνη χρημάτων για την ικανοποίηση των δικών του
απολαύσεων, ξόδευε όμως αφείδωλα χάρη των συντρόφων του».
Ο Πλούταρχος μας παρέχει την
παρακάτω περιγραφή της καθημερινής του ζωής, όταν δεν
βρισκόταν σε εκστρατεία: Τις μέρες της ανάπαυσης αφού
σηκωνόταν και προσέφερε θυσίες στους θεούς, αμέσως καθόταν
και έτρωγε περνώντας την ημέρα του με το κυνήγι, το γράψιμο,
τις δίκες, την τακτοποίηση πολεμικών υποθέσεων και
το διάβασμα. Αν είχε πορεία όχι επείγουσα, μάθαινε
βαδίζοντας είτε τοξοβολία είτε να ανεβαίνει και να
κατεβαίνει σε άρμα που βρισκόταν σε κίνηση».
Συμπεράσματα
Στην πραγματικότητα, η διαγωγή και
ο χαρακτήρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου υπαγορευόταν από τρεις
διαφορετικές κατηγορίες γεγονότων, που η καθεμιά τους
αντιστοιχούσε σε ορισμένες φυσικές του κλίσεις.
Πρώτα απ’ όλα ήταν, προς μεγάλη του
ευχαρίστηση, ο απλός στρατιώτης της τραχιάς Μακεδονίας, ο
αρχηγός της μάνας των ριψοκίνδυνων εταίρων, γεμάτος
πολεμικά τραύματα, ηλιοψημένος από τους καιρούς, ένας
άνθρωπος που δούλευε σκληρά κι έπινε πολύ, προσιτός σε όλους,
δημοκράτης, πραγματικά καλός για τους φίλους και άγριος για
τους εχθρούς του.
Έπειτα ήταν ηγεμόνας της
Ασίας, βασιλιάς της Βαβυλώνας, Φαραώ της Αιγύπτου, γιος του
Άμμωνα Δία και θρήσκος. Τέλος ήταν ο Αρχιστράτηγος
των Ελλήνων, ένας Έλληνας καλλιεργημένος, μορφωμένος,
ηρωικός με ομηρικό τρόπο, εραστής του κάθε πράγματος που
αντιπροσώπευε την Αθήνα, πνεύμα ευρύ, λογικό και
διπλωματικό.
Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν
περιορίστηκε στο να υποτάξει μόνο τους αρχαίους λαούς που
κυρίεψε τις χώρεςτους και να γίνει κατακτητής και τύραννος,
αλλά εξόρμησε στην Ανατολή για να τιμωρήσει τους μεγάλους
εχθρούς του Ελληνισμού, τους Πέρσες, απελευθερώνοντας
συγχρόνως τους λαούς από τους διάφορους τυράννους που τους
κυβερνούσαν και τους καταδυνάστευαν. Τους έμαθε ένα νέο
τρόπο ζωής με σεβασμό στα δικαιώματα του κάθε πολίτη.
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου