Γράφει ο Ηλίας Ψυχογιός*
Ο Δ/ντης του Εθνικού Θεάτρου, κ. Λιγνάδης, αποφάσισε να τιμήσει την πορεία και το έργο μίας εκ των κορυφαίων ηθοποιών που έχει αναδείξει η Ελλάδα, της Ελένης Παπαδάκη, δίνοντας το όνομά της σε μία από τις αίθουσες του “ΡΕΞ”.
Η Ελένη Παπαδάκη, για όσους δεν γνωρίζουν, θεωρείται, αν όχι η κορυφαία, σίγουρα όμως μέσα στις κορυφαίες ηθοποιούς που έχουν πατήσει στο θεατρικό σανίδι και στην Επίδαυρο. Οι ειδικοί του θεάτρου, την κατατάσουν πολύ υψηλότερα από όλες τις υπόλοιπες γυναίκες ηθοποιούς που υπηρέτησαν το κλασικό θέατρο και το αρχαίο δράμα.
Αυτή ακριβώς η διάκρισή της πιθανότατα να ήταν και η αιτία της άγριας δολοφονίας της… Γιατί, η Ελένη Παπαδάκη εκτός από κορυφαία ηθοποιός ήταν, όπως όλοι οι πραγματικά μεγάλοι καλλιτέχνες, ολίγον σνομπ. Ψιλομύτα ρε παιδί μου. Ντίβα.
Επιπλέον, η οικογενειακή της σχέση με τον κατοχικό Πρωθυπουργό, Ράλλη (ο πατέρας της ήταν παλιός του φίλος), την είχε βάλει στο στόχαστρο των υπολοίπων ηθοποιών του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Του ελεγχόμενου από το ΚΚΕ, Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών…
Το γεγονός ότι με αυτή τη γνωριμία, η Παπαδάκη είχε σώσει πάρα πολύ κόσμο από την εκτέλεση, δεν μετρούσε.
Το γεγονός ότι, αν και ντίβα και από οικογένεια δεξιών, συνέχισε να διαμένει σε εαμοκρατούμενη περιοχή των Αθηνών γιατί δεν θεωρούσε ότι κινδυνεύει από το ΕΑΜ (αφού είχε σώσει τόσο κόσμο), επίσης δεν μετρούσε.
Η Ελένη Παπαδάκη κατηγορήθηκε ως δοσίλογος, λοιδορήθηκε με τη λέξη “πόρνη” γιατί θεωρούσαν πως διατηρεί ερωτικό δεσμό με τον Ράλλη, “δικάστηκε” από “Λαϊκό Δικαστήριο” του ΚΚΕ, στο οποίο οι “δικαστές” δεν μπορούσαν να διαβάσουν ούτε εφημερίδα, πολλώ δε μάλλον να κρίνουν έναν άλλο άνθρωπο.
Δολοφονήθηκε άγρια στην Ούλεν, στο Γαλάτσι, κατακρεουργήθηκε κυριολεκτικά.
Αν πιστέψουμε το ΚΚΕ, ο δολοφόνος της ήταν “πράχτορας της Ιντέλλιτζεντ Σερβις” και το ΚΚΕ δεν είχε καμία ευθύνη… Βέβαια, για “πράχτορα” το ΚΚΕ είχε κατηγορήσει και τον Πλουμπίδη και τον έστειλε, ουσιαστικά, στο απόσπασμα…
Το θέμα είναι αν πιστεύουμε το ΚΚΕ. Μάλλον δεν το πιστεύουμε.
Εχθές λοιπόν, που το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε μετά από 75 χρόνια να τιμήσει την αδικοχαμένη Ελένη Παπαδάκη, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, ο ίδιος αυτός “οργανισμός” που ουσιαστικά δολοφόνησε την Ελένη Παπαδάκη, αποφάσισε για ακόμα μία φορά να χύσει το δηλητήριό του, ζητώντας την ανάκληση της απόφασης για την μετονομασία της αίθουσας του ΡΕΞ.
Και αυτό, το βαμμένο με το αίμα της Παπαδάκη, Σωματείο, έχει το θράσος να την αποκαλεί “αμφιλεγόμενη προσωπικότητα”.
Βέβαια ίσως να έχει και δίκιο.
Γιατί μόνο μία αμφιλεγόμενη προσωπικότητα θα ρίσκαρε τη ζωή της, την οικογενειακή της ηρεμία, την κοινωνική της θέση για να σώσει από την εκτέλεση, μελλοντικούς εκτελεστές της.
Μόνο μία αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, θα πίστευε τις διαβεβαιώσεις των παρισταμένων στη σύλληψή της, οι οποίοι ήταν όλοι μέλη του Σωματείου και γνωστοί κομμουνιστές, ότι δεν κινδυνεύει, ενώ ήξεραν όλοι τι την περιμένει…
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών είχε την ιστορική ευκαιρία να ξεπλύνει από επάνω του το αίμα της Παπαδάκη, επικροτώντας την απόφαση του κ. Λιγνάδη. Τελικά, αποφάσισε να στιγματιστεί και πάλι με αυτό…
Ότι και αν κάνουν οι θιασώτες της ΟΠΛΑ και των κονσερβοκουτιών, η μνήμη της Παπαδάκη υπάρχει και θα διατηρηθεί.
Ότι και αν κάνουν, η ιδεολογική τους ηγεμονία στην καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία, αποσυντίθεται.
Ζω για τη στιγμή που στη σκηνή “Ελένη Παπαδάκη” του θεάτρου ΡΕΞ, θα ακούσω έναν ηθοποιό να απαγγέλλει Οδυσσέα Ελύτη και θα γίνει προβολή της ταινίας “Ελένη”, για την επίσης αδικοχαμένη, Ελένη Γκατζογιάννη.
Και, σύντροφοι, ό,τι και αν κάνετε, αυτή η στιγμή #έρχεται…
*Ο Ηλίας Ψυχογιός έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στην Ελλάδα και Τεχνολογίες Διαδικτύου στη Σκωτία. Έχει εργαστεί σε πολυεθνικές εταιρείες του τουρισμού και της πληροφορικής στην Ελλάδα και το Λουξεμβούργο. Επικοινωνήστε μαζί του: https://www.facebook.com/elias.psichogios & https://twitter.com/psichogioselias
https://socialsecurity.gr/i-gonia-tou-diogeni/gia-mia-eleni-eite-papadaki-eite-gkatzogianni/?fbclid=IwAR15yemUMMcE1QaUNKsuuWf2IIxWqjhYkg5-i0vF1l56JdiiWp3faNBbwpw
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου