Συνέντευξη στον Νίκο Ταυρή για τον Δρόμο της Αριστεράς
Η υποψηφιότητά σας για τον Δήμο της Αθήνας ήταν μια μικρή έκπληξη. Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν σ’ αυτήν την απόφαση;
Πολλοί, πράγματι, εξεπλάγησαν με την απόφασή μας. Γιατί λοιπόν αποτολμήσαμε αυτό το βήμα;
Κατ’ αρχάς, ως προς το γενικό πολιτικό πλαίσιο, πιστεύουμε πως μπροστά στη σαρωτική παρακμή της χώρας είναι αναγκαία μία πολιτική πρόταση ανταγωνιστική στον κυρίαρχο εθνομηδενισμό και στις φασιστικές και πατριδοκαπηλικές αντιλήψεις.
Και αν ένα πολιτικό κίνημα, ικανό να εγκαινιάσει μια νέα ιστορική περίοδο για τη χώρα, δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί, έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα.
Αρχικώς για τη συγκρότηση ενός καινοτόμου ιδεολογικού και οραματικού υποστρώματος, εδώ και δεκαετίες, έχουν γίνει πολλές προσπάθειες με έντυπα, βιβλία, παρεμβάσεις και εκδηλώσεις κάθε είδους.
Απέναντι στους τρεις συστημικούς υποψήφιους της παρασιτικής Αθήνας, και την φοβική ή και φασιστική αναδίπλωση, κρίναμε πως ήταν δυνατό και αναγκαίο να υπάρξει μια τρίτη εναλλακτική πρόταση· μια πρόταση που να επικεντρώνεται σε έξι σημεία, πατριωτισμός, κοινωνική δικαιοσύνη, περιβαλλοντική προστασία, παραγωγική ανασυγκρότηση, πολιτιστική αναγέννηση, άμεση δημοκρατία
Παράλληλα, ο χώρος του δημοκρατικού-κοινωνικού πατριωτισμού συμμετέχει σε πολιτικές κινητοποιήσεις, τόσο για τα εθνικά θέματα –Γιουγκοσλαβία, Οτσαλάν, Σχέδιο Ανάν, Μακεδονικό κ.λπ.– όσο και για να αντιμετωπιστεί η λαίλαπα των μνημονίων.
Σημαντικά βήματα έχουν γίνει, τα τελευταία χρόνια, για τη διαμόρφωση δημοτικών κινήσεων (Κομοτηνή, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Αστακός, Βριλήσια, Γαλάτσι κ.λπ.), καθώς και προσπάθειες για τη δημιουργία νέων πολιτικών ομαδοποιήσεων (όπως η Σπίθα ή, σε μικρότερη κλίμακα, το δικό μας κίνημα, το Άρδην, από το 2016).
Και μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι, τα επόμενα χρόνια, μπροστά στην απειλή της ιστορικής μας απομείωσης και μετά το οδυνηρό τέλος της μεταπολίτευσης, θα τεθεί σε πανεθνικό επίπεδο το αίτημα ακριβώς της συγκρότησης ενός μεγάλου ιδεολογικού και πολιτικού χώρου του δημοκρατικού και κοινωνικού πατριωτισμού.
Στα πλαίσια αυτά, η παρέμβαση στις εκλογές του Δήμου της Αθήνας με έναν συνδυασμό ευρύτερης απεύθυνσης θα μπορούσε να αποτελέσει μια ακόμα ψηφίδα γι’ αυτή τη συγκρότηση.
Εξάλλου, οι εκλογές στην Αθήνα, πρωτεύουσα του υπαρκτού ελληνισμού και πόλη με χιλιάδες προβλήματα, επιτρέπουν τη σύνθεση ανάμεσα στο γενικό και το τοπικό.
Απέναντι στους τρεις συστημικούς υποψήφιους της παρασιτικής Αθήνας, και την φοβική ή και φασιστική αναδίπλωση, κρίναμε πως ήταν δυνατό και αναγκαίο να υπάρξει μια τρίτη εναλλακτική πρόταση· μια πρόταση που να επικεντρώνεται σε έξι σημεία, πατριωτισμός, κοινωνική δικαιοσύνη, περιβαλλοντική προστασία, παραγωγική ανασυγκρότηση, πολιτιστική αναγέννηση, άμεση δημοκρατία.
Ποια είναι τα κεντρικά θέματα που θέλετε να θέσετε σαν συνδυασμός;
Η Αθήνα σήμερα κινδυνεύει να μετατραπεί, κυριολεκτικώς, σε παράσιτο της παγκοσμιοποίησης και να αποκοπεί ακόμα περισσότερο από την πραγματικότητα της χώρας, ή μάλλον να την επηρεάσει αρνητικά, εξαιτίας τριών βασικών προβλημάτων που αφορούν μεν ολόκληρη τη χώρα αλλά εκδηλώνονται με δραματικό τρόπο στην πρωτεύουσα.
Αρχικώς, πρόκειται για τη βαθύτατη δημογραφική, παραγωγική, εργασιακή παρακμή της χώρας που τείνει να την μεταβάλει σε μια παρασιτική απόφυση της Δύσης, αφενός, και προτεκτοράτο του τουρκικού νεο-οθωμανισμού αφετέρου. Και οι εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας επιτάχυναν δραματικά τις σχετικές εξελίξεις. Ο τομέας της μεταποίησης, που κατά το 1993 ακόμα απασχολούσε 750.000 άτομα στη βιοτεχνία και τη βιομηχανία, έχει περιοριστεί σήμερα στις 270.000 σε ολόκληρη τη χώρα! Οι επιχειρήσεις των ελεύθερων επαγγελματιών από 1.050.000, το 2008, περιορίστηκαν σε 600.000, το 2018. Για να μη μιλήσουμε για την οικοδομή, τις κατασκευές, τις υποδομές. Έτσι, η Αθήνα και ιδιαίτερα το κέντρο της τείνει να μεταβληθεί σε μια τουριστική έρημο, σε ένα μέρος της, και σε γκέτο στο υπόλοιπο τμήμα της.
Η άγρια τουριστικοποίηση της πόλης και η εξαφάνιση των παραγωγικών, εμπορικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων οδηγούν στην εκδίωξη των Αθηναίων και τείνουν να μεταβάλουν την πόλη σε ένα τεράστιο υπνωτήριο και φαγάδικο στις τουριστικές γειτονιές. Και το περιβόητο Airnbnb ήλθε να την αποτελειώσει. Οι –δήθεν πλέον– βραχυχρόνιες μισθώσεις, που εμφανίστηκαν αρχικώς ως μια καταφυγή για ένα συμπληρωματικό εισόδημα για τους Αθηναίους που είχαν πληγεί από την κρίση, μεταβλήθηκαν εν τέλει σε μια μεγάλη επιχείρηση εκδίωξης των κατοίκων της πόλης από οργανωμένα συμφέροντα παράτυπων και παράνομων ξενοδοχείων.
Δεν έχουν μπει ούτε εφαρμόζονται κανόνες για τον αριθμό των ημερών ανά έτος, που μπορεί κάποιος να ενοικιάζει το διαμέρισμά του, ούτε για τον αριθμό των διαμερισμάτων ανά ιδιοκτήτη· έτσι, μεγάλα και αρπακτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, ιδιαίτερα από Κινέζους, Άραβες, Τούρκους κ.λπ., έχουν αγοράσει χιλιάδες διαμερίσματα, τα έχουν μεταβάλει σε οργανωμένα παράνομα ξενοδοχεία, εκδιώκοντας του Έλληνες κατοίκους-ενοικιαστές και καθιστώντας απροσπέλαστα τα ενοίκια. Ακόμα και στον χώρο όπου στεγάζονται τα γραφεία μας, έχει εγκατασταθεί παράνομο ξενοδοχείο, με 25 κρεβάτια, που δοκίμασε, εκδιώκοντάς μας, να επεκταθεί και στον δικό μας όροφο. Έτσι, παρότι διανύουμε περίοδο κρίσης, Έλληνες με χαμηλά εισοδήματα, φοιτητές, νέα ζευγάρια αδυνατούν να μείνουν πλέον στην Αθήνα και εκδιώκονται στην περιφέρεια.
Ο δεύτερος μεγάλος και συχνά ανομολόγητος παράγοντας καταστροφής του κέντρου της πόλης, συνδέεται με τις ανεξέλεγκτες διαστάσεις που έχει προσλάβει το μεταναστευτικό ζήτημα, μετατρέποντας ένα μεγάλο μέρος του κέντρου της Αθήνας, από την Ομόνοια μέχρι τα Πατήσια, σε γκέτο. Διότι το μεταναστευτικό ζήτημα στην Ελλάδα, μια χώρα στα σύνορα Ανατολής και Δύσης που απειλείται από την ισλαμοποιούμενη Τουρκία, δεν αποτελεί, δυστυχώς, μόνο ανθρωπιστικό ζήτημα. Αποτελεί πρόβλημα εθνικής συνοχής και ενέχει γεωπολιτικές διαστάσεις.
Τα αισθήματα αλληλεγγύης του ελληνικού λαού για τους ταλαιπωρούμενους πρόσφυγες και μετανάστες χρησιμοποιούνται από τους εθνομηδενιστές για να συγκαλύπτεται το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει μεταβληθεί στο hot-spot της Ευρώπης. Μιας Ευρώπης η οποία πλέον έχει κλείσει τα σύνορά της και αφήνει τη χώρα μας, μαζί με τις ΜΚΟ του κυρίου Σόρος, να αντιμετωπίζει μόνη το ζήτημα ενώ ταυτόχρονα σπρώχνει ένα μεγάλο μέρος των λαϊκών στρωμάτων στην αγκαλιά της Χρυσής Αυγής και της Ακροδεξιάς. Καθόλου τυχαία, από τις εγκαταλελειμμένες λαϊκές γειτονιές της Αθήνας αναδύθηκαν οι Μιχαλολιάκοι και οι Κασιδιάρηδες.
Και ο δήμος, αντί να αντιμετωπίσει το ζήτημα απαιτώντας από το κράτος μια συνολική μεταναστευτική πολιτική και παίρνοντας μέτρα ενάντια στην γκετοποίηση, το μόνο που κάνει είναι να εκχωρεί μεγάλο μέρος των κοινωνικών υπηρεσιών στις 93 ΜΚΟ (!) με τις οποίες συνεργάζεται στην Αθήνα και οι οποίες, με πακτωλό χρημάτων, έχουν αναλάβει τη διαχείριση του διαρκώς διογκούμενου γκέτο.
Η τρίτη αρνητική εξέλιξη αφορά στην αλλαγή της φυσιογνωμίας του πολιτιστικού-εκπαιδευτικού κέντρου της πόλης. Η απομάκρυνση του φοιτητικού κόσμου από το Χημείο, τη Νομική και το Πολυτεχνείο, με τη δημιουργία της Πανεπιστημιούπολης, η απομάκρυνση της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Λυρικής και η μεταβολή των Εξαρχείων σε γκέτο, τείνουν να διαλύσουν οριστικά το παλιό φοιτητικό, εκδοτικό και πολιτιστικό κέντρο. Και ο πολιτισμός όχι μόνο παραδίνεται στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα αλλά εξορίζεται και από το κέντρο της πόλης, που μεταβάλλεται κυριολεκτικώς σε παράσιτο της παγκοσμιοποίησης. Πρέπει να υπάρχει μια οργανωμένη απάντηση στην αποψίλωση του κέντρου της πόλης από παραγωγικές, εμπορικές και πολιτιστικο-εκπαιδευτικές δραστηριότητες, που οδηγεί και στη δραματική μείωση του πληθυσμού (οι κάτοικοι του δήμου έχουν μειωθεί κατά 200.000), Χρειάζεται να παρθούν άμεσα μέτρα
Ποιες είναι οι προτάσεις του συνδυασμού σας;
Θα επικεντρωθώ επιγραμματικά στις απαντήσεις στα τρία μεγάλα προβλήματα που επισήμανα.
Αρχικώς, θα πρέπει να απαντήσουμε στην αποψίλωση του κέντρου από παραγωγικές, εμπορικές και πολιτιστικο-εκπαιδευτικές δραστηριότητες, που οδηγεί και στη δραματική μείωση του πληθυσμού (οι κάτοικοι του δήμου έχουν μειωθεί κατά 200.000). Άμεσα μέτρα θα ήταν η επιδότηση ενοικίου για την εγκατάσταση νέων ζευγαριών και η ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδομών – ολοήμερα νηπιαγωγεία σχολεία), η ενίσχυση ήπιων παραγωγικών δραστηριοτήτων μέσα στον ιστό της πόλης, η μείωση των δημοτικών τελών για βιβλιοπωλεία, εκδόσεις και εκπαιδευτικές-πολιτιστικές δραστηριότητες· λήψη μέτρων για το ζήτημα της μετανάστευσης, με την εφαρμογή ποσόστωσης ανά γειτονιές και περιφέρειες του λεκανοπεδίου· δραστικός περιορισμός της άγριας τουριστικοποίησης με εφαρμογή αυστηρών κανόνων για τις δήθεν βραχυχρόνιες μισθώσεις – όπως ο περιορισμός του αριθμού των διαμερισμάτων ανά ιδιοκτήτη, ώστε να μη στήνονται παράνομα ξενοδοχεία. Τέλος, σε σχέση με την πολιτιστική ανασυγκρότηση της πόλης, εφαρμογή ενός μακρόπνοου προγράμματος με τη συνεργασία δήμου, περιφέρειας, κεντρικού κράτους: Ενοποίηση του Πολυτεχνείου με το Αρχαιολογικό Μουσείο, δημιουργία στον ίδιο χώρο ενός μεγάλου κέντρου βιβλιοθηκών αρχαίας γραμματείας και εκδηλώσεων. Εγκατάσταση στον χώρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Βιβλιοθήκης του Δήμου, αξιοποίηση του Ελαιώνα και της Ιεράς Οδού σε συνεργασία με την Ελευσίνα, πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2021, κ.λπ.
Δυστυχώς, ο χώρος δεν μας επιτρέπει να επεκταθώ στα υπόλοιπα σημεία και προτίμησα να επικεντρωθώ σε ζητήματα που συνήθως δεν θίγονται από δημοτικούς συνδυασμούς, αφορούν όμως στην καρδιά των προβλημάτων της πόλης αλλά και της χώρας. Γι’ αυτό Αθήνα για την Ελλάδα, γι’ αυτό και η κάθοδός μας στις δημοτικές εκλογές.
Πώς έχει υποδεχτεί ο κόσμος την υποψηφιότητά σας;
Το ψηφοδέλτιό μας περιλαμβάνει γυναίκες και άνδρες όλων των ηλικιών, με σημαντική συμμετοχή νέων και γυναικών από όλες τις κοινωνικές κατηγορίες, πολλούς εκπαιδευτικούς και φοιτητές. Έχουν δηλώσει ότι στηρίζουν τον συνδυασμό, και αρκετοί συμμετέχουν με μέλη τους στο ψηφοδέλτιο, η Ένωση Κεντρώων, η Χριστιανική Δημοκρατία, το Άρμα Πολιτών του Γιάννη Δημαρά, η Δημοκρατική Αναγέννηση του Στέλιου Παπαθεμελή, η Ελληνική Πολιτική Συνείδηση (ΕΠΟΣ), το Κίνημα Δέλτα του Σταύρου Καλεντερίδη, το Αγροτικό και Κτηνοτροφικό Κόμμα Ελλάδας (ΑΚΚΕΛ), η Νέα Πολιτική, η Πατριωτική Συσπείρωση, η Πρωτοβουλία 14η Μαΐου, το Πατριωτικό Κοινωνικό Κίνημα, το ΑΣΚΕ, η Δημοκρατική Ευθύνη του Αλέκου Παπαδόπουλου, ο πολιτιστικός Σύλλογος Παλαίχθων και φυσικά το κίνημα Άρδην. Παράλληλα, στο ψηφοδέλτιο συμμετέχουν και ανεξάρτητες προσωπικότητες. Πρόκειται δηλαδή για πολιτικές δυνάμεις που καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του πατριωτικού δημοκρατικού χώρου.
Και παρά τις προσπάθειες να υποβαθμιστεί ή να μηδενιστεί η παρουσία μας από κόμματα, συστημικά Μέσα και εταιρείες δημοσκοπήσεων, τις οποίες έχουμε ήδη καταγγείλει δημόσια, ο συνδυασμός μας βρίσκει αυξανόμενη απήχηση στους πολίτες της Αθήνας. Θεωρούμε λοιπόν πως έχει κερδηθεί το αρχικό στοίχημα. Είναι στο χέρι μας να κάνουμε το μήνυμά μας ηχηρότερο.
Ευχαριστούμε τους φίλους του Δρόμου της Αριστεράς που μας παραχώρησαν τόσο απλόχερα τον χώρο της εφημερίδας για να απευθυνθούμε σε ένα κομμάτι συμπολιτών που αποτελούν ουσιαστική συνιστώσα αυτού του δημοκρατικού κοινωνικού πατριωτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου