Στις 14 Φεβρουαρίου 1568,
μαρτύρησε ο Οσιομάρτυρας Δαμιανός
μαρτύρησε ο Οσιομάρτυρας Δαμιανός
(Από το Νέο Μαρτυρολόγιο Αγ. Νικοδήμου)
Ευαγγελίου καρπόν είληφας μάκαρ,ω Δαμιανέ, αγχόνη λαβείν τέλος.
Αυτός
ο νέος αθλητής του Χριστού, ο Δαμιανός, είχε πατρίδα ένα χωριό που
ονομαζόταν Ρίχοβο και βρισκόταν πάνω στα Άγραφα. Γεννήθηκε από ευσεβείς
γονείς και όταν ήταν νέος ακόμα πόθησε την μοναδική πολιτεία και
αφήνοντας τον κόσμο και τα κοσμικά, πήγε στο Άγιο Όρος, στην ιερά μονή του Φιλοθέου
και έγινε μοναχός. Κι αφού έμεινε λίγο καιρό στο μοναστήρι, αναχώρησε
ησυχαστής, για να αγωνίζεται περισσότερο στις αρετές. Και αφού πήγε σε
έναν σημειοφόρο ασκητή, που ησύχαζε σε παράμερο τόπο και ονομαζόταν
Δομέτιος, έμεινε μαζί του σχεδόν τρία χρόνια, εργαζόμενος όλες τις
αρετές με τόση προθυμία και ακρίβεια, ώστε αξιώθηκε να ακούσει και θεία
φωνή που του έλεγε: « Δαμιανέ, δεν πρέπει να ζητάς μόνο το δικό σου συμφέρον, αλλά και των άλλων».
Τότε αμέσως άφησε το Άγιο Όρος και πηγαίνοντας στα όρη του Ολύμπου
κήρυττε
στα χωριά που βρίσκονται εκεί τον λόγο του Θεού με λαμπρή φωνή,
διδάσκοντας και παρακινώντας τους Χριστιανούς να μετανοήσουν και να
απέχουν από τις αδικίες και από όλες τις άλλες κακίες, και να τηρούν τις
εντολές του Θεού εργαζόμενοι τα καλά και θεάρεστα έργα.
Αλλά
ο μισόκαλος διάβολος παρακίνησε πολλούς από τους λεγόμενους
Χριστιανούς, που ήταν ασεβείς και στις πράξεις τους, και κατηγορούσαν
τον Άγιο, λέγοντας πως είναι πλάνος και απατεώνας και τον κατέτρεχαν με
διάφορους τρόπους, σχεδιάζοντας και να τον φονεύσουν. Ο Άγιος όμως,
μιμούμενος τον Χριστό, έδωσε τόπο στην οργή και αφού αναχώρησε από εκεί,
πήγε στα μέρη του Κισσάβου και της Λάρισας, και κήρυττε τον λόγο του
Θεού. Κι αφού έπαθε κι εκεί τα ίδια, αναχώρησε για τα ψηλά μέρη των
Αγράφων, και εκεί δίδασκε τους Χριστιανούς να μένουν σταθεροί στην πίστη
τους και να τηρούν τις εντολές του Κυρίου. Ο διάβολος όμως δεν ησύχασε,
αλλά κι εκεί ξεσήκωσε κατά πάνω του Αγίου μερικούς ανευλαβείς και
αθεόφοβους και τον κατέτρεχαν, ονομάζοντάς τον πλάνο και ψευδομοναχό. Κι
έτσι, αφήνοντας κι αυτά τα μέρη ο Άγιος, γύρισε στον Κίσσαβο και για να
μην υπάρχουν ταραχές, έκτισε εκεί ένα Μοναστήρι, και μαζί με άλλους
μοναχούς, ανέπεμπε στον Θεό τις ευχές του κάθε μέρα. Όμως κι εκεί
πήγαιναν πολλοί για να ωφελούνται στην ψυχή από τις ψυχωφελείς
διδασκαλίες του, διότι ήταν πολύ γνωστικός και γεμάτος από θεία
χαρίσματα.
Πηγαίνοντας
όμως μια φορά, για κάποιες ανάγκες του Μοναστηριού, σε ένα χωριό που
ονομάζεται Βουλγαρίνη, πιάστηκε από μερικούς Αγαρηνούς και παραδόθηκε
στον εξουσιαστή της Λάρισας, στον οποίο ανέφεραν ότι εμποδίζει τους
Χριστιανούς να μην πουλάν και να μην αγοράζουν την Κυριακή, και τους
διδάσκει να μένουν σταθεροί στην πίστη του Χριστού.
Τότε ο εξουσιαστής
πρόσταξε να τον δείρουν άγρια, να του βάλουν βαριές αλυσίδες στον
τράχηλο και τα πόδια και να τον ρίξουν στη φυλακή. Και δεκαπέντε μέρες
τον βασάνιζε με σκληρά και διάφορα βασανιστήρια, και πότε με φοβέρες,
πότε με κολακείες και ταξίματα τον παρακινούσε να αρνηθεί την πίστη του
Χριστού. Κι αφού δεν μπορούσε να τον μεταπείσει σε αυτό, αλλά βλέποντάς
τον μάλιστα να ελέγχει με γενναιότητα τη θρησκεία και τον προφήτη τους,
και με πολλή παρρησία κήρυττε τον Χριστό αληθινό Θεό, και πως είναι
πρόθυμος να υπομείνει για την αγάπη του μύρια βάσανα, άναψε ολόκληρος
από θυμό και αμέσως προστάζει να θανατωθεί πρώτα με τη φούρκα, κι έπειτα
να ριχτεί στη φωτιά. Παίρνοντάς τον λοιπόν οι δήμιοι τον κρέμασαν.
Επειδή όμως ένας από αυτούς χτύπησε τον Μάρτυρα στο κεφάλι με ένα
τσεκούρι, κόπηκε το σκοινί και έπεσε ο Μάρτυρας στη γη μισοπεθαμένος. Κι
εκείνοι παίρνοντάς τον ακόμα ζωντανό, τον έριξαν στη φωτιά και τη
στάχτη του την έριξαν στον ποταμό Πηνειό, και έτσι έλαβε ο μακάριος
Οσιομάρτυρας Δαμιανός τον στέφανο του Μαρτυρίου. Με τις πρεσβείες του
μακάρι να γλυτώσουμε κι εμείς από τις παγίδες του εχθρού και να
αξιωθούμε τη Βασιλεία των ουρανών. Αμήν.
Απόδοση στα νέα Ελληνικά από τον Συναξαριστή Νεομαρτύρων
των Εκδόσεων Ορθοδόξου Κυψέλης
Γεώργιος Τέζας - Φιλόλογος
των Εκδόσεων Ορθοδόξου Κυψέλης
Γεώργιος Τέζας - Φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου