Στην
αμφισβήτηση των παραδοσιακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και στην ανάδυση
νέων εναλλακτικών ΜΜΕ στην Ελλάδα, αριστερής κυρίως κατεύθυνσης,
αναφέρεται εκτενής ανταπόκριση της Rachel Donadio από την Αθήνα στην
εφημερίδα NEW YORK TIMES με τίτλο «Greeks Question Media, and New Voices Pipe Up».
H
εφημερίδα φέρνει ως παραδείγματα το ραδιοφωνικό σταθμό Radio Bubble, το
περιοδικό Unfollow και τον ενημερωτικό ιστότοπο The Press Project.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Αποστόλης Καπαρουδάκης, ένας εκ των συνιδρυτών του Radio Bubble, από το ομώνυμο καφέ στα Εξάρχεια, από όπου εκπέμπει και ο ραδιοφωνικός σταθμός, αναφέρθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης για το κλείσιμο της ΕΡΤ. Η συζήτηση, όπως επισημαίνει η ανταποκρίτρια, στράφηκε αναπόφευκτα στην μονομερή απόφαση του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, τον περασμένο Ιούνιο, για το ξαφνικό κλείσιμο της κρατικής τηλεόρασης, μετατρέποντας το αλλοτινό προπύργιο πελατειακών προσλήψεων σε αληθινό μάρτυρα της ελευθερίας του Τύπου.
«Όταν ξεσπάει πόλεμος στέλνουν τον στρατό για να προστατέψει τη δημόσια τηλεόραση» ανέφερε ο Αποστόλης Καπαρουδάκης προσθέτοντας ότι «στην συγκεκριμένη περίπτωση τον έστειλαν για να την κλείσει».
Ο κ. Καπαρουδάκης σημείωσε επίσης ότι η αρχική του πρόθεση, όταν άνοιξε τον σταθμό ήταν να εκπέμπει ποιοτική μουσική, «το οποίο αποτελεί επίσης πολιτική πράξη» αλλά και για να αμφισβητήσει τα παραδοσιακά ελληνικά ΜΜΕ, τα οποία ανήκουν στις επιχειρηματικές ελίτ της χώρας και τα οποία κατευθύνουν εν πολλοίς την ειδησεογραφική θεματολογία.
Μολονότι, όπως επισημαίνεται, η ακροαματικότητα των εναλλακτικών δικτύων είναι ακόμη περιορισμένη, αρχίζουν ωστόσο να διαδραματίζουν έναν αυξούμενο ζωτικό ρόλο στη δημόσια συζήτηση, μέσω της αμφισβήτησης των κυρίαρχων δομών εξουσίας της χώρας.
Ακόμη και πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης οι δημοσκοπήσεις έδειχναν έλλειψη εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς τα παραδοσιακά ΜΜΕ, την ίδια που παρατηρούνταν και προς τους πολιτικούς, καθώς θεωρείτο ότι υπάρχει διασύνδεση μεταξύ τους, ένα είδος διαπλοκής που συνέβαλε στην χρεοκοπία της χώρας.
Σήμερα, μετά από τέσσερα χρόνια κρίσης, οι Έλληνες είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί έναντι των παραδοσιακών ΜΜΕ και πολύ πιο διψασμένοι για εναλλακτική πληροφόρηση, ειδικά εάν ακολουθούν αντίθετη γραμμή προς την κυβέρνηση, ότι δηλαδή δεν υπάρχει εναλλακτική πολιτική προς τις πολιτικές λιτότητας που ζητούν οι διεθνείς δανειστές της χώρας.
«Υπάρχει μια μεγάλη έλλειψη εμπιστοσύνης» υποστηρίζει η Ιωάννα Βωβού, καθηγήτρια ΜΜΕ στο Πάντειο πανεπιστήμιο προσθέτοντας ότι «είναι αλήθεια ότι πολύς κόσμος, ιδιαίτερα οι νέοι, δηλώνουν ότι στρέφονται στις εναλλακτικές πηγές πληροφόρησης».
Όπως σημειώνεται, μεταξύ άλλων, η οικονομική κρίση έχει εντείνει την αχαλίνωτη εικοτολογία σχετικά με τα πραγματικά αίτια της ελληνικής εξαθλίωσης, πνίγοντας συχνά την αξιόπιστη πληροφόρηση σε μια κακοφωνία θεωριών συνομωσίας. Τα εναλλακτικά ΜΜΕ προσπαθούν ωστόσο να καλύψουν το κενό ενισχύοντας τη δημοσιογραφία των πολιτών και με την αναφορά τους σε θέματα που παραμένουν ταμπού για τα παραδοσιακά ΜΜΕ.
Κάποιες από τις νέες πηγές πληροφόρησης, όπως το Radio Bubble, το περιοδικό Unfollow και τον ενημερωτικό ιστότοπο The Press Project, έχουν αριστερίζουσα κατεύθυνση και είναι επικριτικά προς την κυβέρνηση συνεργασίας του κ. Σαμαρά.
Η ανταπόκριση κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη διαμάχη του επιχειρηματία Δημήτρη Μελισσανίδη με το Unfollow, εξαιτίας των κατηγοριών που διατύπωσε το περιοδικό σχετικά με ανάμιξη μέλους της οικογένειας του επιχειρηματία σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων.
«Στο Unfollow επιχειρούμε να κάνουμε κάτι που δεν είναι δυνατό στα παραδοσιακά ΜΜΕ εξαιτίας της διασύνδεσής τους με τις μεγάλες επιχειρήσεις, που επιβάλλουν τις απόψεις τους και τη βούλησή τους» επισημαίνει ο Άρης Χατζηστεφάνου, συνιδρυτής του περιοδικού και δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Debtocracy» το οποίο τάσσεται υπέρ της εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.
«Συνήθως λέγεται ότι η κυβέρνηση ελέγχει τα ΜΜΕ, αλλά εγώ πιστεύω ότι συμβαίνει το αντίστροφο, οι οικονομικές ελίτ ελέγχουν την κυβέρνηση» σημειώνει ο Άρης Χατζηστεφάνου.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στις δραστηριότητες της εταιρείας πολυμέσων The Press Project η οποία, μεταξύ άλλων, άρχισε να αναμεταδίδει το σήμα της ΕΡΤ, μετά το κλείσιμό της, μέσω της ιστοσελίδας της, ενώ προετοιμάζει τη λειτουργία διαδικτυακής τηλεόρασης.
Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο ιδρυτής της εταιρείας, Κώστας Εφήμερος, επιδίωξή του είναι η δημιουργία ενός μέσου που θα διερευνά την κατάσταση των ΜΜΕ στην Ελλάδα.
Ο Κώστας Εφήμερος δήλωσε ότι στήριξε τον ΣΥΡΙΖΑ στις τελευταίες εκλογές και ότι η εταιρεία του λειτουργεί διάφορες ιστοσελίδες που συνδέονται με αυτό το κόμμα όπως και με άλλα κόμματα. Το The Press Project, ωστόσο, όπου διάφοροι αρθρογράφοι του συνεργάζονται με τους New York Times, έκανε μια σημαντική αποκάλυψη αυτόν το μήνα σχετικά με υπόθεση φοροδιαφυγής ενός βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία έπληξε την εικόνα ενός κόμματος που παρουσιάζοντας ως μια «καθαρή» εναλλακτική λύση προς τα παραδοσιακά κόμματα.
http://www.nytimes.com/2013/10/30/world/europe/greeks-question-media-and-new-voices-pipe-up.html?partner=rssnyt&emc=rss&_r=0
Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Αποστόλης Καπαρουδάκης, ένας εκ των συνιδρυτών του Radio Bubble, από το ομώνυμο καφέ στα Εξάρχεια, από όπου εκπέμπει και ο ραδιοφωνικός σταθμός, αναφέρθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης για το κλείσιμο της ΕΡΤ. Η συζήτηση, όπως επισημαίνει η ανταποκρίτρια, στράφηκε αναπόφευκτα στην μονομερή απόφαση του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, τον περασμένο Ιούνιο, για το ξαφνικό κλείσιμο της κρατικής τηλεόρασης, μετατρέποντας το αλλοτινό προπύργιο πελατειακών προσλήψεων σε αληθινό μάρτυρα της ελευθερίας του Τύπου.
«Όταν ξεσπάει πόλεμος στέλνουν τον στρατό για να προστατέψει τη δημόσια τηλεόραση» ανέφερε ο Αποστόλης Καπαρουδάκης προσθέτοντας ότι «στην συγκεκριμένη περίπτωση τον έστειλαν για να την κλείσει».
Ο κ. Καπαρουδάκης σημείωσε επίσης ότι η αρχική του πρόθεση, όταν άνοιξε τον σταθμό ήταν να εκπέμπει ποιοτική μουσική, «το οποίο αποτελεί επίσης πολιτική πράξη» αλλά και για να αμφισβητήσει τα παραδοσιακά ελληνικά ΜΜΕ, τα οποία ανήκουν στις επιχειρηματικές ελίτ της χώρας και τα οποία κατευθύνουν εν πολλοίς την ειδησεογραφική θεματολογία.
Μολονότι, όπως επισημαίνεται, η ακροαματικότητα των εναλλακτικών δικτύων είναι ακόμη περιορισμένη, αρχίζουν ωστόσο να διαδραματίζουν έναν αυξούμενο ζωτικό ρόλο στη δημόσια συζήτηση, μέσω της αμφισβήτησης των κυρίαρχων δομών εξουσίας της χώρας.
Ακόμη και πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης οι δημοσκοπήσεις έδειχναν έλλειψη εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς τα παραδοσιακά ΜΜΕ, την ίδια που παρατηρούνταν και προς τους πολιτικούς, καθώς θεωρείτο ότι υπάρχει διασύνδεση μεταξύ τους, ένα είδος διαπλοκής που συνέβαλε στην χρεοκοπία της χώρας.
Σήμερα, μετά από τέσσερα χρόνια κρίσης, οι Έλληνες είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί έναντι των παραδοσιακών ΜΜΕ και πολύ πιο διψασμένοι για εναλλακτική πληροφόρηση, ειδικά εάν ακολουθούν αντίθετη γραμμή προς την κυβέρνηση, ότι δηλαδή δεν υπάρχει εναλλακτική πολιτική προς τις πολιτικές λιτότητας που ζητούν οι διεθνείς δανειστές της χώρας.
«Υπάρχει μια μεγάλη έλλειψη εμπιστοσύνης» υποστηρίζει η Ιωάννα Βωβού, καθηγήτρια ΜΜΕ στο Πάντειο πανεπιστήμιο προσθέτοντας ότι «είναι αλήθεια ότι πολύς κόσμος, ιδιαίτερα οι νέοι, δηλώνουν ότι στρέφονται στις εναλλακτικές πηγές πληροφόρησης».
Όπως σημειώνεται, μεταξύ άλλων, η οικονομική κρίση έχει εντείνει την αχαλίνωτη εικοτολογία σχετικά με τα πραγματικά αίτια της ελληνικής εξαθλίωσης, πνίγοντας συχνά την αξιόπιστη πληροφόρηση σε μια κακοφωνία θεωριών συνομωσίας. Τα εναλλακτικά ΜΜΕ προσπαθούν ωστόσο να καλύψουν το κενό ενισχύοντας τη δημοσιογραφία των πολιτών και με την αναφορά τους σε θέματα που παραμένουν ταμπού για τα παραδοσιακά ΜΜΕ.
Κάποιες από τις νέες πηγές πληροφόρησης, όπως το Radio Bubble, το περιοδικό Unfollow και τον ενημερωτικό ιστότοπο The Press Project, έχουν αριστερίζουσα κατεύθυνση και είναι επικριτικά προς την κυβέρνηση συνεργασίας του κ. Σαμαρά.
Η ανταπόκριση κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη διαμάχη του επιχειρηματία Δημήτρη Μελισσανίδη με το Unfollow, εξαιτίας των κατηγοριών που διατύπωσε το περιοδικό σχετικά με ανάμιξη μέλους της οικογένειας του επιχειρηματία σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων.
«Στο Unfollow επιχειρούμε να κάνουμε κάτι που δεν είναι δυνατό στα παραδοσιακά ΜΜΕ εξαιτίας της διασύνδεσής τους με τις μεγάλες επιχειρήσεις, που επιβάλλουν τις απόψεις τους και τη βούλησή τους» επισημαίνει ο Άρης Χατζηστεφάνου, συνιδρυτής του περιοδικού και δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Debtocracy» το οποίο τάσσεται υπέρ της εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.
«Συνήθως λέγεται ότι η κυβέρνηση ελέγχει τα ΜΜΕ, αλλά εγώ πιστεύω ότι συμβαίνει το αντίστροφο, οι οικονομικές ελίτ ελέγχουν την κυβέρνηση» σημειώνει ο Άρης Χατζηστεφάνου.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στις δραστηριότητες της εταιρείας πολυμέσων The Press Project η οποία, μεταξύ άλλων, άρχισε να αναμεταδίδει το σήμα της ΕΡΤ, μετά το κλείσιμό της, μέσω της ιστοσελίδας της, ενώ προετοιμάζει τη λειτουργία διαδικτυακής τηλεόρασης.
Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο ιδρυτής της εταιρείας, Κώστας Εφήμερος, επιδίωξή του είναι η δημιουργία ενός μέσου που θα διερευνά την κατάσταση των ΜΜΕ στην Ελλάδα.
Ο Κώστας Εφήμερος δήλωσε ότι στήριξε τον ΣΥΡΙΖΑ στις τελευταίες εκλογές και ότι η εταιρεία του λειτουργεί διάφορες ιστοσελίδες που συνδέονται με αυτό το κόμμα όπως και με άλλα κόμματα. Το The Press Project, ωστόσο, όπου διάφοροι αρθρογράφοι του συνεργάζονται με τους New York Times, έκανε μια σημαντική αποκάλυψη αυτόν το μήνα σχετικά με υπόθεση φοροδιαφυγής ενός βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία έπληξε την εικόνα ενός κόμματος που παρουσιάζοντας ως μια «καθαρή» εναλλακτική λύση προς τα παραδοσιακά κόμματα.
http://www.nytimes.com/2013/10/30/world/europe/greeks-question-media-and-new-voices-pipe-up.html?partner=rssnyt&emc=rss&_r=0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου