Ιερά Μητρόπολη Κηφισίας
Άγιου Ιωάννου του Χρυσοστομου
Γιά ποιο λογο νηστεύουμε τις σαραντα αυτες ημερες; Την παλαια εποχη πολλοί πιστοί προσερχονταν στα μυστηρια χωρις καμια προετοιμασια και μαλιστα κατα την εποχη που ο Χριστος τα συνεστησε.
Αντιλαμβανομενοι οι πατερες την παρακαλούμενη βλαβη απο την απροετοίμαστη προσελευσι, αφού συγκεντρωθηκαν καθιερωσαν σαραντα ημερες νηστείας, προσευχων, ακροασεως του θείου λογου και συναξεων, ωστε, αφού καθαρισθουμε ολοι μας με καθε επιμελεια και με προσευχες και με ελεημοσυνη και με νηστεία και με ολονυκτιες παρακλησεις και με δακρυα μετανοίας και με εξομολογησι και με ολα τα αλλα, να προσελθουμε ετσι στην Θεία Κοινωνια με καθαρη κατα το δυνατο συνειδηση.
Καί οτι μ αυτο κατωρθωσαν μεγαλα πραγματα, συνηθιζοντας μας με την συγκαταβασι αυτη στην νηστεία, γινεται φανερο απο το εξης: Αν εμείς ολο τον χρονο επιμείμουμε να φωναζουμε και να κηρυσσουμε την νηστεία, κανείς δεν προσεχει στα λογια μας· αν ομως ελθη ο καιρος της νηστείας της Τεσσαρακοστης, τοτε, χωρις κανείς να προτρεπη ουτε και να συμβουλεύη και ο πιο νωθρος αφυπνιζεται και ακολουθεί την προτροπη και την συμβουλη, που επιβαλλει ο καιρος.
Αν λοιπον σε ρωτηση ο Ιουδαίος και ο ειδωλολάτρης, για ποιόν λογο νηστεύεις , μη πης, οτι νηστεύεις για το Πασχα η για την θυσια του Σταυρού, γιατι θα του δωσης μεγαλη αφορμη για αντεκλισεις. Γιατι δεν νηστεύουμε για το Πασχα ουτε για τον Σταυρο, αλλα για τα δικα μας αμαρτηματα, επειδη προκειται να προσελθουμε στα μυστηρια· γιατι το Πασχα δεν ειναι αιτια νηστείας ουτε πενθους, αλλα υποθεσης ευφροσυνης και χαρας.
Γιατι ο Σταυρος συνετριψε την αμαρτια, εγινε καθαρσιο της οικουμενης, εγινε αιτια συμφιλιωσεως και εξαλείψεως της πολυχρονιας εχθρας, ανοιξε τις πυλες του ουρανού, εκανε τους εχθρούς φιλους, επανεφερε στον ουρανο, τοποθετησε στα δεξια του θρονου του Θεου την ανθρωπινη φυσι και μας προσφερε αμετρητα αλλα πνευματικα αγαθα. Δεν πρεπει λοιπον να πενθούμε ουτε να θλιβωμαστε, αλλα να αγαλλωμαστε και να χαιρωμαστε. Γι αυτο και ο Παύλος λεγει : «Σε μενα ας μη συμβη να καυχηθω για τιποτε αλλο, παρα μονο για τον σταυρο του Κυριου μας Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14). Και παλι : «Ο Θεος δείχνει την αγαπη του προς εμας με το οτι, αν και ήμασταν αμαρτωλοί, ο Χριστος πεθανε για μας» (Ρωμ. 5,8). Κάτι παρομιο λεγει και ο Ιωαννης :«Γιατι τοσο πολυ αγαπησε ο Θεος τον κοσμο» (Ιω. 3,16). Πες ομως, πως; Αφού αφησε κατα μερος ολα τα αλλα, ανεφερε τον σταυρο. Γιατι, αφού ειπε, «τοσο πολυ αγαπησε ο Θεος τον κοσμο», προσθεσε, «ωστε εδωσε τον Μονογενη Υιο του να σταυρωθη, ωστε να μη χαθη ο καθενας που πιστεύη σ αυτον, αλλα να εχη ζωη αιωνια» (Ιω. 3,16). Αν ειναι λοιπον ο Σταυρος αφορμη αγαπης και καύχημα, ας μη λεμε, οτι πενθούμε γι αυτον. Γιατι δεν πενθούμε για εκείνον – μη γενοιτο – αλλα για τα δικα μας αμαρτηματα. Γι’ αυτο νηστεύουμε.
(Κατα Ιουδαίων, Λογος Γ , ΕΠΕ 34,176 – 180. PG 48,722)
Γιά ποιο λογο νηστεύουμε τις σαραντα αυτες ημερες; Την παλαια εποχη πολλοί πιστοί προσερχονταν στα μυστηρια χωρις καμια προετοιμασια και μαλιστα κατα την εποχη που ο Χριστος τα συνεστησε.
Αντιλαμβανομενοι οι πατερες την παρακαλούμενη βλαβη απο την απροετοίμαστη προσελευσι, αφού συγκεντρωθηκαν καθιερωσαν σαραντα ημερες νηστείας, προσευχων, ακροασεως του θείου λογου και συναξεων, ωστε, αφού καθαρισθουμε ολοι μας με καθε επιμελεια και με προσευχες και με ελεημοσυνη και με νηστεία και με ολονυκτιες παρακλησεις και με δακρυα μετανοίας και με εξομολογησι και με ολα τα αλλα, να προσελθουμε ετσι στην Θεία Κοινωνια με καθαρη κατα το δυνατο συνειδηση.
Καί οτι μ αυτο κατωρθωσαν μεγαλα πραγματα, συνηθιζοντας μας με την συγκαταβασι αυτη στην νηστεία, γινεται φανερο απο το εξης: Αν εμείς ολο τον χρονο επιμείμουμε να φωναζουμε και να κηρυσσουμε την νηστεία, κανείς δεν προσεχει στα λογια μας· αν ομως ελθη ο καιρος της νηστείας της Τεσσαρακοστης, τοτε, χωρις κανείς να προτρεπη ουτε και να συμβουλεύη και ο πιο νωθρος αφυπνιζεται και ακολουθεί την προτροπη και την συμβουλη, που επιβαλλει ο καιρος.
Αν λοιπον σε ρωτηση ο Ιουδαίος και ο ειδωλολάτρης, για ποιόν λογο νηστεύεις , μη πης, οτι νηστεύεις για το Πασχα η για την θυσια του Σταυρού, γιατι θα του δωσης μεγαλη αφορμη για αντεκλισεις. Γιατι δεν νηστεύουμε για το Πασχα ουτε για τον Σταυρο, αλλα για τα δικα μας αμαρτηματα, επειδη προκειται να προσελθουμε στα μυστηρια· γιατι το Πασχα δεν ειναι αιτια νηστείας ουτε πενθους, αλλα υποθεσης ευφροσυνης και χαρας.
Γιατι ο Σταυρος συνετριψε την αμαρτια, εγινε καθαρσιο της οικουμενης, εγινε αιτια συμφιλιωσεως και εξαλείψεως της πολυχρονιας εχθρας, ανοιξε τις πυλες του ουρανού, εκανε τους εχθρούς φιλους, επανεφερε στον ουρανο, τοποθετησε στα δεξια του θρονου του Θεου την ανθρωπινη φυσι και μας προσφερε αμετρητα αλλα πνευματικα αγαθα. Δεν πρεπει λοιπον να πενθούμε ουτε να θλιβωμαστε, αλλα να αγαλλωμαστε και να χαιρωμαστε. Γι αυτο και ο Παύλος λεγει : «Σε μενα ας μη συμβη να καυχηθω για τιποτε αλλο, παρα μονο για τον σταυρο του Κυριου μας Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14). Και παλι : «Ο Θεος δείχνει την αγαπη του προς εμας με το οτι, αν και ήμασταν αμαρτωλοί, ο Χριστος πεθανε για μας» (Ρωμ. 5,8). Κάτι παρομιο λεγει και ο Ιωαννης :«Γιατι τοσο πολυ αγαπησε ο Θεος τον κοσμο» (Ιω. 3,16). Πες ομως, πως; Αφού αφησε κατα μερος ολα τα αλλα, ανεφερε τον σταυρο. Γιατι, αφού ειπε, «τοσο πολυ αγαπησε ο Θεος τον κοσμο», προσθεσε, «ωστε εδωσε τον Μονογενη Υιο του να σταυρωθη, ωστε να μη χαθη ο καθενας που πιστεύη σ αυτον, αλλα να εχη ζωη αιωνια» (Ιω. 3,16). Αν ειναι λοιπον ο Σταυρος αφορμη αγαπης και καύχημα, ας μη λεμε, οτι πενθούμε γι αυτον. Γιατι δεν πενθούμε για εκείνον – μη γενοιτο – αλλα για τα δικα μας αμαρτηματα. Γι’ αυτο νηστεύουμε.
(Κατα Ιουδαίων, Λογος Γ , ΕΠΕ 34,176 – 180. PG 48,722)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου