Σύντομη βιογραφία:
Ο Όσιος Δαβίδ ήταν από τη Θεσσαλονίκη και έζησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Ιουστινιανού του ΙΑ’ (527 – 565 μ.Χ.). Η ζωή του ήταν μια συνεχής φιλανθρωπία και εργασία για την πίστη του Χρίστου. Όταν ήλθε η κατάλληλη ώρα, ο Δαβίδ μοίρασε τα υπάρχοντα του στους φτωχούς και έγινε αναχωρητής.
Για τρία ολόκληρα χρόνια, κατοικούσε επάνω σ’ ένα δένδρο. Εκεί, με τα λιοπύρια του καλοκαιριού και τις παγωνιές του χειμώνα, δουλαγωγούσε το σώμα του με άσκηση στην εγκράτεια και με προσευχή, απαγγέλλοντας στίχους του προφητάνακτος ομωνύμου του Δαβίδ: «Ὠμοιώθην πελακάνι ἐρημικῶ, ἐγενήθην ὡσεὶ νυκτικόραξ ἐν οἰκοπέδῳ, ἠγρύπνησα καὶ ἐγενόμην ὡς στρουθίον μονάζον ἐπὶ
δώματος» (Ψαλμός ρα’ 7-8). Έγινα όμοιος με πελεκάνο, που περνά τις μέρες του στην έρημο. Κατάντησα σαν κλαυσοπούλι που κράζει κλαψιάρικα τη νύκτα σε ερειπωμένο σπίτι. Παρέμεινα άυπνος και έγινα σαν στρουθίο που έχασε το σύντροφό του και μένει μόνο στο ύψος της στέγης. Πράγματι, ο Όσιος Δαβίδ με την αυστηρή άσκηση κατάφερε να υποτάξει σε μεγάλο βαθμό τα πάθη της σάρκας και να γίνει ένας ένσαρκος άγγελος. Γι’ αυτό και οι Θεσσαλονικείς τον έκριναν σαν τον καταλληλότερο για αντιπρόσωπο τους στον Ιουστινιανό, από τον όποιο θα ζητούσαν έπαρχο για την πόλη τους. Στο γυρισμό, ο Όσιος Δαβίδ παρέδωσε το πνεύμα του στον Κύριο. Ήταν το έτος 540 μ.Χ.
**************
Αναλυτικός βίος του οσίου Δαυίδ
Ο Οσιος Δαβίδ γεννήθηκε και έζησε στην Θεσσαλονίκη. Από μικρός εγκατέλειψε τον κόσμο και εκάρη Μοναχός στο Μοναστήρι των Αγίων Μαρτύρων Θεοδώρου και Μερκουρίου. Μιμούμενος τις αρετές των Άγιων της Εκκλησίας μας, αγωνιζόταν υπεράνθρωπα να τις απόκτηση. Επάνω στην αμυγδαλιά έδωσε τους μεγάλους αγώνες του, εναντίον των πονηρών πνευμάτων, εναντίον της φύσεως και εναντίον των αδυναμιών της σάρκας. Και ο Πολυεύσπλαχνος Κύριος ειδε τους αγώνες και βράβευσε τον αγωνιστή.
Και δεν του δώρησε μόνο πλούσια τα χαρίσματα επί της γης, άλλα και την αιώνια Βασιλεία για ανάπαυση από τους πολυμόχθους κόπους του και απόλαυση των αιωνίων αγαθών.
Γέννηση περὶ τὸ 450 μ.Χ.
Κοίμησή, μεταξὺ τῶν ἐτῶν 535 καὶ 541 μ.Χ.
Από μικρός άκολούθησε το Χριστό
Ο Οσιος πατέρας μας Δαβίδ, ο επίγειος Άγγελος και επουράνιος άνθρωπος, γεννήθηκε και ανατράφηκε στην λάμπρη και μεγάλη πόλη της. Θεσσαλονίκης. Από μικρός σήκωσε τον Σταυρό με πλημμυρισμένη την καρδιά του από θειο, έρωτα. Περιφρόνησε κάθε σωματική ανάπαυση, εγκατέλειψε φίλους και συγγενείς, τιμή και πρόσκαιρη δόξα, χρήματα, κτήματα και κάθε άλλη προσωρινή ευτυχία, ακόμη και την ψυχή του, σύμφωνα με την ευαγγελική παραγγελία, και ακολούθησε τον Δεσπότη Χριστό.
Εκάρη Μοναχός
Εκάρη λοιπόν Μοναχός και έμεινε στό Μοναστήρι των Μαρτύρων Θεοδώρου και Μερκουρίου που ονομάζεται των Κουκούλιατων. Σε αυτό ησύχάζε, αγωνιζόταν υπεράνθρωπα και τηρούσε με κάθε επιμέλεια όλες τις αρετές. Περισσότερο μάλιστα από όλες τις αρετές, ασκούνταν στην εγκράτεια και στην ταπείνωση, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι ο χορτασμός της κοιλίας διώχνει την αγρυπνία και την σωφροσύνη και η κενοδοξία πάλι εξαφανίζει τελείως ολες τις αρετές. Γι’ αυτό φρόντιζε να απόκτηση σαν συνετός που ήταν, την ταπεινοφροσύνη.
Μιμείται τούς Αγίους στις αρετές
Διαβάζοντας ο Οσιος μέρα και νύκτα τις θείες Γραφές, θαύμαζε τις αρετές των Άγιων, των προ του νόμου, και μετά τον νόμο, πως τους δόξασε ο Θεός, διότι ύπάκουαν στις εντολές Του και τον ευχαριστούσαν οπως έπρεπε. Και τον μεν Άβελ με την θυσία τον έλάμπρυνε, τον Αβραάμ με την πίστη, τον Ιωσήφ με την σωφροσύνη, τον Ιώβ με την υπομονή τον Μωυση ανέδειξε νομοθέτη και τον Δανιήλ και τους τρεις παίδες: φύλαξε αβλαβείς, άπο το καμίνι και τα λεοντάρια. Σκεπτόμενος την ζωή του, ο θαυμάσιος Δαβίδ, φρόντιζε, ολόψυχα τόσο μπορούσε να τους μιμειται για να γίνη κληρονόμος τους στην Ουράνιο Βασιλεία. Θαύμαζε επίσης διαβάζοντας και τους βίους των Όσιων, που άσκήτευσαν μετά την σωτήρια σάρκωση του Σωτηρος, οι όποιοι έκαναν τέτοιους θαυμάσιους αγώνες και πνευματικές επιδόσεις και μάλιστα τον οσιο Συμεών τον θαυμαστορείτη, τον συνώνυμο του, και τον Δανιήλ και Πατάπιο, τους οτυλίτες, οι όποιοι πέρασαν την ζωή ιούς στο ύπαιθρο άστεγοι, βασανιζόμενοι, από τους ανέμους, τις βροχές και τα χιόναι. Όταν διάβαζε τους βίους αυτούς έκλαιγε και τόσο κατενυγετο, ώστε ο αείμνηστος απεφάσισε να πέραση την ιδια δύσκολη ζωή οσο καιρό μπορούσε για να βρη άνεση μετά τον θάνατο του.
Άσκητεύει πάνω στην αμυγδαλιά
Μια μέρα λοιπόν κατανύχτηκε πολύ η καρδιά του. Έτσι αφου ανέβηκε σε μια αμυγδαλιά, που βρισκόταν στο δεξιό μέρος της Εκκλησίας, έμεινε πάνω σε ένα κλαδί του δένδρου, στο όποιο εκανε όπως μπόρεσε ενα μικρό κρεβάτι. Εκεί ασκήτευε καρτερικό με θαυμάσια υπομονή, βασανιζόμενος άπό τους ανέμους, τις βροχές και τα χιόνια, καταφλεγόμένος από το κάψιμο του ήλιου το καλόκαίρι, θλιβόμένος φοβερά και άπό άλλες στενοχώρίες. Ω της καρτερίας και της θαυμασίας πολυάθλσυ και καθημερινης ύπομονης του Μάρτυρος. Και πως υπέφερε ο αείμνηστος τόση κακοπάθεια.
Οι άλλοι στυλίτες είχαν και λίγη σταθερότητα, διότι οι στύλοι ήσαν κτιστοί, και έμεναν ακίνητοι. Και πάλι, οτάν κοίμώντουσαν η εκαναν κάποια άλλη αναγκαία εργασία, ήσαν ακίνητοι. Αλλα αυτός ο αδαμάντινος κινούνταν πάντοτε πάνω στο κλαδί του δένδρου, χωρίς να έχει ποτέ άνεση, βασανιζόμενος άπό τις βροχές και τους άνεμους και θλιβόμένος φοβερά άπό το χιόνι.
«Δίκαιος ωσι φοίνιξ ανθήσει»
Αν και τόσα πολλά υπέφερε ο καρτερόψυχος, δεν τεμπέλιασε ούτε στο παραμικρό ολιγοψύχησε ούτε αδιαφόρησε, ουτε αλλοιώθηκέ το αγγελικό πρόσωπο του, άλλά ηταν το πρόσωπο του ωραίο σαν τριαντάφυλλο. Πράγματι σε αυτόν τον μακάριο έκπληρώθηκε ο λόγος του προφήτου, «Δίκαιος ως φοίνιξ ανθήσει, και ώσεί κέδρος η εν τω Λιβάνω πληθυνθήσεται». Διότι με τις πράξεις του άνθησε και αυτός οπως ο φοίνικας και απέδιδε καρπό στον Θεό οπως αρμόζει, γλυκύτερο και ωφελιμότερο άπό την αμυγδαλιά και τον φοίνικα. Επειδή το μεν δένδρο κάνει άνθη και καρπό που φθείρονται σε ανθρώπινη τέρψη και απόλαυσι, ο δε Όσιος ευχαριστούσε κάθε στιγμή τον Αγαθό Θεό με καρπούς θεωρίας και πράξεως, υμνολογώντας και δοξάζοντας ασταμάτητα Αυτόν.
Οι μαθητές του τον παρακαλούν να κατέβει από την αμυγδαλιά
Είχε ο Οσιος και μερικους μαθητές, οι όποιοι, ήσαν εξαιρετικά ευλαβείς και φιλόχριστοι, και οι όποιοι κοπίαζαν αγωνιζόμενοι μαζί του. Πολλές φορές τον παρακαλούσαν, να κατεβει άπό το δένδρο, να του κτίσουν κελλί, οπως του άρεσε, ήσυχο, για να τους ποιμαίνη για την σωτηρία τους. Άλλα αυτός τους έλεγε. «Αδελφοί και τέκνα μου, εγώ είμαι αμαρτωλός και ανάξιος άνθρωπος. Άλλα ο Δεσπότης Χριστός, ο κάλος βοσκός που προσφέρει την ψυχή Του υπέρ των προβάτων (Ίωάν. 1, 11), Αυτός να σας φυλάη από τις επιθέσεις του δαίμονα, και να σας αξίωση ως Ύπεράγαθός, της αιωνίου Βασιλείας Του. Διότί εγώ, ζει Κύριος ο Θεός μου Ιησους Χριστός, ο Υιός του Θεού, δεν κατεβαίνω άπο αυτό το δένδρο, μέχρι να περάσουν τρία χρόνια και πάλι: με την δική Του εντολή. Διότι χωρίς να είναι θέλημα Του, δεν κατεβαίνω καθόλου από εδώ».
Οι μαθητές του οταν είδαν οτι δεν άλλαζε γνώμη, δεν τον ενόχλησαν πάλι.
Αγγελος Κυρίου τον επισκέπτεται
Οταν λοιπόν τελείωσαν τα τρία χρόνια, φάνηκε σε αύτόν Αγιος Άγγελος και του είπε: «Δαβίδ, άκουσε ο Κύριος την προσέυχή σου, και σου δίνει την χάρη που πολλές φορές ζήτησες, να είσαι ταπεινός και μετριόφρων, να τον φοβάσαι και να τον λατρευης με την ευλάβεια που αρμοζει. Κατέβα λοιπόν από το δένδρο και ησύχασέ στο κελλί, ευλογώντας τον Θεό, μέχρι να τελείωσης και άλλη οικονομία και τότε θα βρης ανάπαυση άπα τους σωματικούς κόπους και ψυχική παρηγοριά».
Οση ώρα του μιλούσε ο Αγγελος, άκουγε με φόβο και τρόμο. Επειτα, όταν χάθηκε ο Αγγελος, ο Όσιος, ευχαρίστησε τον Κύριο, και είπε: «Εύλογητός ο Θεός, ο όποιος δεχθηκε την προσευχή μου και με ελέησε»
Κατεβαίνει από την αμυγδαλιά
Τότε κάλεσε τους μαθητές του και τους φανέρωσε την οπτασία. Τους είπε μάλιστα να ετοιμάσουν και το κελλί σύμφωνα με την δεσποτική εντολή. Εκείνοι, με μεγάλη φροντίδα έκαναν όπως τους είπε, ειδοποίησαν και τον άγιώτατο Αρχιεπίσκοπο Δωρόθεο, ο όποιος πήρε χαρούμενος τους εύλαβεστατους κληρικούς και άφου ανέβηκε στον Οσιο τον ασπάσθηκε και τον κατέβασαν από το δένδρο με πολλή ευλάβεια. Αφου λειτούργησαν τον έβαλαν στο κελλί του, και έκαναν μεγάλο πανηγύρι.
Ετσι αυτοί ενώ επέστρεψαν χαρούμενοι, ο Οσιος έμεινε ησυχάζοντας στο κελλί, δοξάζοντας όπως και πριν ασταμάτητα τον Κύριο, ο όποιος τόση Χάρη του χάρισε, ώστε δαιμόνια έδιωχνε, τύφλούς φώτιζε και κάθε άλλη άγιάτρευτη αρρώστια γιάτρευε, επικαλούμενος τον Χρίστο: Άπό τα πολλά σημεία που έκανε να άναφέρουμε δύο.
Γιατρεύει τον νέο
Κάποιος νέος που είχε δαιμόνιο πήγε μια μέρα στο κελλί του Οσίου. Οταν εφθάσε έξω άπό την πόρτα φώναζε και έλεγε: «Απόλυσε με Δαβίδ, δούλε του αιωνίου Θεου, διότι φωτιά βγαίνει άπό το κελλί σου και με καίει».
Τότε ο Οσιος άπλωσε άπό το παράθυρο το χέρι του και κράτησε τον νέο, λέγοντας: «Ο Κύριος ήμων Ίηαους Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζώντος, σε διατάζει να έξέλθης άπό το πλάσμα του, πνευμα ακάθαρτο».
Αυτά άφού είπε, σφράγισε τον νέο με το σημείο του Τιμίου Σταύρου, και αμέσως βγήκε ο δαίμονας και γιατρεύτηκε ο άνθρωπος. Ολοι όσοι ήσαν εκεί, οταν είδαν τέτοιο θαύμα δόξασαν τον Θεό, ο όποιος δοξάζει όσους τον δοξάζουν με θεάρεστα έργα.
Γιατρεύει την τυφλή γυναίκα
Κάποια γυναίκα ήταν τυφλή και δεν έβλεπε καθόλου. Οταν άκουσε για τις αρετές του Όσιου και θαυμάσιου Δαβίδ πήρε κάποιον οδηγό και πήγε στο κελλί του. Έκει έπεσε έξω άπό την πόρτα, έκλαιγε, και έλεγε με ταπείνωση πολλή: «Δούλε του ευλογημένου Χριστου βοήθησε με, μιμούμενος του Δεσπότου Χριστού την χρηστότητα, γλύτωσε με άπό αυτό το μεγάλο βάσανο, και χάρισε μου το φως των οφθαλμών μου, το χαρμόσυνο σε ολους και πανευφρόσυνο».
Και ένω έλεγε αυτά και άλλα πολλά με στεναγμούς και θερμότατα δάκρυα, δάκρυσε και ο Οσιος συμμετέχοντας στον πόνο και την θλίψη της, σαν συμπαθής, που ήταν και εύσλαγχνος. Επειτα αφού προσευχήθηκε πολύ ώρα στον Κύριο της είπε να σηκωθή άπό την γη, όπου είχε πέσει και έκλαιγε, και να πλησίαση στο παράθυρο του κελλιου του.
Τότε άπλωσε το δεξί του χέρι έξω άπό το παράθυρο και αφού σφράγισε τα μάτια της ασθενούς με το σημείο του Τιμίου Σταυροί, προσευχόμενος προς τον Κύριο πάλι έλεγε: «Κύριε Ίησου Χριστέ, Υιέ τσυ Θεου του ζώντος, ο οποίος σαρκώθηκες εκ της άειπαρθένου Μαρίας και εκ Πνεύματος Αγιου, για να βγάλεις από το σκοτάδι τον άνθρωπο, φιλάνθρωπε, και για τον φερης στο φως το αιώνιο, ο οποίος και τον εκ γενετής τυφλό φώτισες, Αύτος και τώρα Δέσποτα, φώτισε και την δούλη σου αυτή επειδή είσαι παντοδύναμος. Διότι συ είσαι ο φωτισμός των ψυχών μας, και Σε δοξάζουμε πάντοτε μαζί με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα».
Μετά την προσευχή του Όσιου, φωτίσθηκε αμεσώς η πρώην τυφλή και έβλεπε λαμπρά και καθαρά, ευχαριστουσα τον Οσιο και δοξάζουσα τον Κύριο.
Ολους τους γιάτρευε
Αυτό το μεγάλο κατόρθωμα οτάν άκουσαν οι Θεσσαλονικείς τον είχαν ολοι σε μεγάλη ευλάβεια και τον τιμούσαν σαν θειο Αγγελο. Και οποίος είχε κάποια ασθένεια πήγαινε σε αυτόν και μόλις άγγιζε με το δεξί του χέρι τον άρρωστο εφευγε αμέσως και σκόρπιζε κάθε αρρώστια, όπως διαλύεται το σκοτάδι από το φως. Πολλά λοιπόν και θαυμάσια αφου έκανε, δοξάσθηκε πολύ άπό τους ανθρώπους και όλοι τον σεβόντουσαν.
Ολοι ψηφίζουν τον Οσιο να τους εκπροσώπησει στον Βασιλέα
Μετά άπό πολλά χρόνια πέθανε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Δωρόθεος, και την θέση του έλαβε άλλος επίσης ενάρετος, του οποίου το όνομα ήταν Αριστείδης. Ομως τον καιρό εκείνο γινόντουσαν στην Θεσσαλία άπό τους βαρβάρους, μεγάλες ζημίες και πολλή αναταραχή. Ο έπαρχος του Ιλλυρικου έγραψε στον Μητροπολίτη, να πάει στο βασιλέα, η να στείλη κάποιον ενάρετο άνθρωπο να τον παρακάλεση να ψήφισει έπαρχο στην Θεσσαλονίκη εξ αιτίας των προβλημάτων που δημιουργούσαν οι βάρβαροι διότι δεν υπήρχε στην Θεσσαλονίκη έπαρχος άλλα μόνον τοποτηρητής, και υπαγόντουσαν στον έπαρχο Σιρμίου. Όταν λοιπόν διάβασε ο αγιώτατος Αριστείδης, ο Αρχιεπίσκοπος θεσσαλονίκης, την επιστολή του έπαρχου μπροστά στους κληρικούς και τους άρχοντες της πόλεως τους είπε να ψηφίσουν κάποιον κατάλληλο και λόγιο άνθρωπο για να τον στείλουν στον βασιλέα για την υπόθεση αντη.
Τότε όλοι οι συγκεντρωμένοι στην Εκκλησία της πόλεως συμφώνησαν και είπαν να στείλουν τον Οσιο Δαβίδ για να τον σεβασθή ο ευσεβέστατος βασιλεύς ως ενάρετο και Αγιο άνθρωπο, και να δεχθη την παράκληση τους.
Αύτό εγινέ κατά οικονομία της θείας Προνοίας, για να εκπληρωθή η πρόβλεψη του Αγγέλου, ο όποιος ειπε στον Οσιο να κατεβη από το δένδρο, για να κάνει και άλλη οικονομία και τότε να απέλθει προς Κύριο.
Ο Οσιος δέχθηκε την παράκλησή τους
Αφού πηρέ λοιπόν ο Άρχιερεύς τους πιο ευλαβείς από τους Κληρικούς και λαικούς πήγαν στον Όσιο και του ανήγγειλαν την υπόθεση και τον παρακαλούσαν να πάει στον αυτοκράτορα για το ως άνω ζήτημα. Ο Οσιος στην αρχή προφασίσθηκε ότι δεν μπορούσε να πάη επειδή ήταν γέροντας, έπειτα βλέποντας, οτι ολοι τον πίεζαν να πάει δέχθηκε για να μη γινη και παρήκοος του Αρχιερέως και όλων των φιλοχρίστων πολιτων που τον παρακαλούσαν.
Ο Οσιος τους προλέγει για την επιτυχία καθώς και για το τέλος του.
Αφου ο Οσιος θυμήθηκε και του αγγέλου την πρόβλεψη λέει στον Αρχιεπίσκοπο: Ας γίνει Αγιε Δέσποτα το θέλημα του Κυρίου. Ομως να γνωρίζετε, οτι ο μεν βασιλεύς με τις ευχές σας θα μου χαρίση οσα του ζητήσω, του Θεου συνεργούντος, αλλά τον Δαβίδ δεν θα τον ξαναδείτε πλέον ζωντανό, για να συνομιλήσουμε. Διότι επιστρέφοντας από τα βασίλεια προς έσας, οταν θα βρίσκομαι άκόμη σε απόσταση 126 σταδίων από αυτό το ταπεινό κελί μου, τότε θα πάω προς τον Δεσπότη μου».
Ο Αρχιέρεύς νομίζοντας οτι έλεγε αυτά ως πρόφαση, για να μη τον αναγκάσουν, τον συμβούλευσε και του είπε: «Μιμήσου, πάτερ μου, τον Ποιμένα μας και Διδάσκαλο Χριστό, ο όποιος θανατώθηκε για μας ως άνθρωπος και πέθανε. Πέθανε λοιπόν και συ για τον λαό σου, για να σε ευχαριστήσουν οι άνθρωποι και από τον Δεσπότη Χριστό να λάβεις δόξα και άπειρο έπαινο, σαν μιμητής του πάθους Του».
Αναχωρεί για το Βυζάντιο
Τότε βγαίνοντας από το κελλι ο τρισμακάριος, όλοι τον προσκύνησαν, διότι η μορφή του ήταν ενα θαυμαστό θέαμα, οι τρίχες της κεφαλής του έφθαναν ως την ζώνη του, το γένεια του μέχρι τα πόδια του, το σεβάσμιο πρόσωπο του ήταν ωραίο σαν του Αβραάμ, ώστε όποιος τον έβλεπε τον θαύμαζε. Αφού λοιπόν πήρε δύο άπό τους μαθητές του, τον Θεόδωρο και τον Δημήτριο, άνδρες ευλαβείς και ενάρετους, όχι μόνο στην ψυχή αλλά όμοιοι του και στην μορφή του σώματος, κατέβηκαν στον λιμάνι της πόλεως, και άφου μπήκαν στο πλοίο άνεχώρησαν. Οταν έφθασαν στο Βυζάντιο, ακούσθηκε η φήμη του Όσιου σε ολη την πόλι.
Τον υποδέχονται με μεγάλες τιμές
Τον καιρό εκείνο Αυτοκράτορας ήταν ο ευσεβής Ιουστινιανός, ο οποίος απουσίαζε. Η βασίλισσα Θεοδώρα εστειλε εκπροσώπους της και τον υποδέχθηκε με πολλή ευλάβεια.
Οταν είδε το λαμπρό εκεινο και άγγελόμορφο πρόσωπο με τέτοια λευκά μαλλιά, θαύμασε, τον προσκύνησε με πολλή ταπείνωση και του ζήτησε την ευχή του και την ευλογία του. Πράγματι ο Οσιος ευχήθηκε για τον βασιλέα, για αυτήν και για όλη την πόλη. Η ευσεβής βασίλισσα τον δεξιώθηκε με τόση μεγάλη χαρά και με τοση περιποίηση διότι νόμιζε οτι Άγγελον Κυρίου δέχθηκε και όχι άνθρωπο.
Οταν επέστρεψε ο βασιλεύς, του ανέφερε για τον Οσιο και του είπε: «Ο Πανάγαθος Θεός μας εύσπλαχνίστηκε Δέσποτα και έστειλε στο κράτος σου σήμερα τον Αγγελο του, ο όποιος ήλθε από την Θεσσαλονίκη και μου φάνηκε οτι είδα στα αλήθεια τον Αβραάμ».
Ο βασιλευς δέχτηκε αυτά που του ζήτησε ο Οσιος
Την άλλη μέρα το πρωί έδωσε εντολή ο βασιλεύς, οταν συγκεντρώθηκε ολη η Σύγκλητος, να έλθει ο Όσιος, με τους μαθητές του. Εκεί ο Οσιος έβαλε στα χέρια του αναμμένα κάρβουνα και θυμίαμα και θύμιασε τον βασιλέα και ολη την Σύγκλητο χωρίς καθόλου να βλάπτουν άπό την φωτιά τα χέρια του, αν και πέρασε περισσότερο άπό μία ώρα μέχρι να θυμίαση ολο τον λαό. Αυτό το θαυμάσιο, όταν το είδαν, θαύμασαν ολοι.
Κατόπιν σηκώθηκε άπό τον θρόνο του ο βασιλεύς, τον υποδέχθηκε με μεγάλη χαρά και πολλή ευλάβεια, και αφού άκουσε τις αναφορές του Μητροπολίτη του, τα δέχθηκε όλα ο ευσεβής και φιλόχριστος βασιλεύς, ψηφίζοντας την μεταφορά της έδρας του έπαρχου άπό το Σίρμιο στη Θεσσαλονίκη. Και οχι μόνον οσα έγραφαν τα γράμματα εκπλήρωσε, αλλά και οσα ζήτησε ο ίδιος ο Οσιος με μεγάλη προθυμία εξετέλεσε και τα υπέγραψε κατά την τάξη με ερυθρά γράμματα, τα όποια με τα ίδια του τα χέρια έδωσε στον Οσιο και του λέγει: «Ευχου, τίμιε Πάτερ, δι’ έμέ». Μετά τον προέπεμψε με μεγάλη τιμή .
Το τέλος τον Όσιου
Ο Οσιος έξεπλήρωσε την αποστολή του και έπλευσε προς την Θεσσαλονίκη, άλλα δεν έφθασε στην πόλη οπως προεφήτευσε. Οταν έφθασε στην περιοχη του Φάρου, είπε προς τους μαθητές του: «Τέκνα μου, ο καιρός του τέλους μου έφθασε, να ενταφιάσετε το λείψανο μου στο Μοναστήρι όπου διέμενα. Να φροντίζετε την ψυχή σας για να βρείτε αιώνια ανάπαυση». Αυτά και άλλα ψυχωφελή λόγια άφού τους είπε, έφθασαν ατό ακρωτήριο, που ονομάζεται Εμβολος. Από εκεί φαινόταν το Μοναστήρι του, το όποιο άφού κοίταξε έκανε την προσευχή του, ασπάσθηκε τους μαθητές του και παρέδωσε ο τρισευτυχισμένος την ψυχή του στον θεό.
Αγγελικές υμνωδίες
Οταν κοιμήθηκε ο Οσιος φυσούσε ισχυρός άνεμος και ένω μέχρι τότε έπλεαν με μεγάλη ταχύτητα, το πλοίο, ω του θαύματος, σταμάτησε για πολλή ωρα παρά τον δυνατό άνεμο χωρίς να κουνηθει καθόλου. Ήλθε μάλιστα και απερίγραπτος εύωδία θυμιαμάτων και φωνές από τον αέρα ακουγόταν, οι οποίες υμνούσαν μελωδικά τον Κύριο. Άφου πέρασε αρκετή ώρα σταμάτησαν οι φωνές.
Ο λαός τον υποδέχεται με ευλάβεια
Τότε και το πλοίο ξεκίνησε, αλλά δεν πήγε όμως στο λιμάνι όπως ήταν η συνήθεια άλλα έπιασε λιμάνι προς το δυτικό μέρος της πόλεως, στον τόπο οπου έρριξαν οι άσεβείς, πιο μπροστά τα λείψανα των Άγιων Θεοδούλου και Άγαθόποδος.
Τότε όταν άκουσαν την κοίμηση και τον ερχομό του Όσιου, βγήκε ολη η πόλη με τον Αρχιεπίσκοπο, και βαστάζοντες με πολλή ευλάβεια το άγιο λείψανο ήλθαν στο Μοναστήρι και του έκαναν θήκη με τετράγωνα ξύλα, στην οποίαν τον έβαλαν και με τιμή τον ενταφίασαν. Επειτα μετέφεραν την έδρα του Έπαρχου στην Θεσσαλονίκη σύμφωνα με την βασιλική διαταγή. Τον Οσιο εόρταζαν κάθε χρόνο στο Μοναστήρι.
Δεν επέτρεπε να πάρουν άπό το αγιό λείψανο του
Οταν περασαν 150 χρόνια ήταν έκεί Ηγούμενος ένας ενάρετος άνθρωπος, που το όνομα του ήταν Δημήτριος, ο οποίος είχε πολλη ευλάβεια στον Οσιο. Επειδή ομως είχε μεγάλη επιθυμία να πάρει μέρος από το άγιο λείψανο για να το έχει ως ευλογία, έβαλε ανθρώπους και εσκαβαν τον τάφο.
Άμεσως ομως έσκασε η πλάκα στα τέσσερα και τότε κατάλαβε οτι ο Αγιος δεν ήθελε, και άφησε την προσπάθεια.
Ο μαθητής του Ηγουμένου αυτου, του οποίου το όνομα ήταν Σέργιος, ο όποιος έγινε και έκείνός Ηγούμενος, και υστέρα, έπειδη ήτάν πολύ ενάρετος, εγινε και Αρχιεπίσκοπος θεσσαλονίκης τιμουσε πολύ τον Όσιο. Εχοντας προς αυτόν πολλή ευλάβεια, τον παρακαλούσε πολλές φορές στην προσευχή του να τον συγχωρέσει, και να του έπιτρέψει να πάρει λίγο άπό το άγιο λείψανο του. Πράγματι πήρε πληροφορία από. τον Θεό, οτι συμφώνησε ο Οσιος και άνοιξε τον τάφο. Βγήκε τότε θαυμάσια ευωδιά και βλέποντας ακόμη το λείψανο σώο και ακέραιο, δεν τόλμησε να πάρει άπό αυτό μέρος, παρά μόνο λίγες τρίχες άπό την κεφαλή του και άπό τα γένεια, τα όποια φύλαγε με ακρίβεια και τα ασπάζονταν την ήμερα της εορτής του οι φιλόχριστοι.
Η εορτή της κοιμήσεως του τελείται στις 26 Ιουνίου, χαρμόσυνα κάθε χρόνο, ευφημουντες τον Οσιο προς δόξαν του Πατρός και του Υιου και του Αγίου Πνεύματος.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το κλαδί μιας αμυγδαλιάς διάλεξε ο Οσιος Πατέρας μας Δαβίδ για τόπο των άγώνων του. Πάνω σ’ αυτό πολέμησε με τις δυσκολίες της φύσεως, τις βροχές, τα χιόνια, την ζέστη και τους άνεμους. Πάνω σε αυτό πολέμησέ κατα των αοράτων εχθρών. Πάνω σε αυτό μιμήθηκε τους αγίους της Εκκλησίας μας και απέκτησε τις αρετές. Και καρποφόρησε όχι όπως η αμυγδαλιά, καρπούς υλικούς, που εξυπηρετούν τις ανάγκες του σώματος, άλλα καρπούς της χάριτος του Αγιου Πνεύματος. Πάνω σε αυτό το κλαδί κέρδισε το στεφάνι της αιωνιότητας, το οποίον ειθε και έμεις με τις πρεσβείες του να κερδίσουμε.
Άπολυτίκιον Ηχος πλ α’.
Τον συνάναρχον Λόγον
Τη αγάπη του Λόγου, πάτερ, πτερούμενος, επί του δένδρου διήλθες αγγελικήν βιοτην, και έξηνεγκας ήμιν καρπούς της χάριτος. εξ ων τρυφώντες νοητώς, εκβοωμέν σοι πιστώς, Δαβίδ Οσιων ακρότης, μη δια-λιπης πρεσβεύων, έλεηθήναι τας ψυχάς ημών.
Κοντάκιον
Ηχος β’. Τους ασφαλεις
Ως μιμητην των ουρανίων τάξεων και αγαθων, των επιγείων πάροικον, επαξίως μακαρίζομεν, σε ω Δαβίδ θεομακάριστε· τον βίον γαρ ως άγγελος ετέλεσας, και θείων δωρημάτων κατετρύφηοας, εξ ων και ημιν μετάδος, Οσιε.
Μεγαλυνάριον
Ήνεγκας ως κλήμα εν τη Εδέμ, έστως υπέρ φύσιν, επί δένδρου, Πάτερ Δαβίδ, βότρυας ήδίστους, ζωής της μακαρίας, δι’ων αεί ευφραίνεις, τους σε γεραίροντας.
Απολυτίκιον. Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Ως φοίνιξ εξήνθησας, των αρετών τους καρπούς, ασκήσας ως άσαρκος, αμυγδαλής εν φυτώ, Δαβίδ Πάτερ Όσιε. Όθεν Θεσσαλονίκη, τοις οσίοις σου πόνοις, χάριν παρά Κυρίου, δαψιλή καρπουμένη, γεραίρει ως μεσίτην σε, θερμόν προς τον Κύριον.
Κατὰ τὴν περίοδο τῆς λατινικῆς κυριαρχίας τοῦ μομφερρατικοῦ οἴκου στὴ Θεσσαλονίκη (1204-1222), τὸ λείψανο μεταφέρθηκε στὴν ᾿Ιταλία καὶ τὸ 1236 ἀπαντᾶται στὴν Παβία, ἀπ᾿ ὅπου μεταφέρθηκε στὸ Μιλάνο τὸ 1967.
Τελικά, μὲ ἐνέργειες τοῦ Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Παντελεήμονος Β, τὸ σεπτὸ λείψανο τοῦ ὁσίου Δαυὶδ μεταφέρθηκε στὴ Θεσσαλονίκη καὶ κατατέθηκε στὴ βασιλικὴ τοῦ ἁγίου Δημητρίου στὶς 16 Σεπτεμβρίου 1978.
το ιερό του λείψανο βρίσκεται σήμερα, όπως και της Αγίας Θεοδώρας, σε λάρνακα εντός της Ιεράς Μονής Αγίας Θεοδώρας (φωτο από εδώ)
ΜΟΝΗ ΛΑΤΟΜΟΥ (ΟΣΙΟΥ ΔΑΥΙΔ) ΑΝΩ ΠΟΛΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Η ιστορική Μονή Λατόμου με το σπουδαίο ψηφιδωτό
Η παλιά και ιστορική μονή Λατόμου, ο ενοριακός ναός σήμερα του Οσίου Δαυίδ του εν Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης, κάτω από τη μονή Βλατάδων και είναι γνωστή σε πιστούς και τουρίστες επισκέπτες από όλο τον κόσμο, λόγω της ιστορικής της αξίας, της υπέροχης θέας προς τον Θερμαϊκό και κυρίως, λόγω του σπάνιου ψηφιδωτού του 5ου αιώνα, που παρουσιάζει τον Χριστό σε νεαρή ηλικία.
Η γραφική και όμορφη περιοχή της Άνω Πόλης είναι γεμάτη με ιστορικές εκκλησίες και μια απ’ αυτές είναι και ο Όσιος Δαυίδ κοντά στην οδό Ακροπόλεως.
Η αφιέρωση του σημερινού Ιερού Ναού, άλλοτε Καθολικό της μονής Λατόμου, στον Όσιο Δαυίδ της Θεσσαλονίκης (εορτή 26 Ιουνίου) έγινε μόλις το 1921 για να τιμηθεί ο Άγιος που ασκήτεψε τον 6ο μ.Χ. στην περιοχή αυτή, τρία χρόνια, πάνω σε ένα δένδρο. Η λάρνακα του Αγίου βρίσκεται σήμερα στην Ιερά Μονή Αγίας Θεοδώρας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς ο ναός του Οσίου Δαυίδ αποτελεί μετόχι και ανήκει στην μονή της Αγίας Θεοδώρας.
Από κείμενο του τέλους του 9ου αι., είναι γνωστό ότι το Καθολικό της παλιάς μονής Λατόμου την εποχή εκείνη ήταν αφιερωμένο στο Σωτήρα Χριστό του Λατόμου, όπως επιβεβαιώθηκε ύστερα από τη θαυμαστή αποκάλυψη του σπουδαίου ψηφιδωτού της κόγχης του Ιερού.
Η προσωνυμία «του Λατόμου», ή «των Λατόμων» οφείλεται στα λατομεία πέτρας που υπήρχαν στην περιοχή. Ο ναός, αφιερωμένος ίσως στον Προφήτη Ζαχαρία ιδρύθηκε στα τέλη του 5ου αιώνα. Την ίδια εποχή ιστορήθηκε με ψηφιδωτό και τοιχογραφίες διακοσμητικού χαρακτήρα, με τη χορηγία ανώνυμης γυναίκας, η οποία ταυτίζεται με τη Θεοδώρα, κόρη του αυτοκράτορα Μαξιμιανού, που είχε ασπασθεί το Χριστιανισμό.
Την εποχή της Εικονομαχίας, το περίφημο ψηφιδωτό καλύφθηκε με δέρμα βοδιού και κονίαμα. Η αποκάλυψή του συνέβη στα χρόνια του αυτοκράτορα Λέοντος του Αρμενίου (813-820), στη διάρκεια ενός σεισμού. Το 12ο αιώνα το Καθολικό ανακαινίστηκε και κοσμήθηκε με νέο τοιχογραφικό διάκοσμο, ο οποίος ολοκληρώθηκε στα τέλη του 13ου – αρχές 14ου αιώνα.
Πιθανά, τον 16ο αιώνα το Καθολικό μετατράπηκε σε τζαμί. Σήμερα από το αρχικό κτίσμα λείπει το δυτικό τμήμα του. Παρόλες τις διαφοροποιήσεις και επεμβάσεις που δέχθηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, είναι μνημείο μοναδικής αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας, καθώς αποτελεί τον πρόδρομο του “σταυροειδούς” ναού με τρούλο, όπου εμφανίστηκε πολύ αργότερα (δεύτερη χιλιετία). Αρχικά ο ναός ήταν τετράγωνος, με αψίδα στα ανατολικά, στον οποίο εγγράφονταν τέσσερις καμάρες, σε σχήμα σταυρού.
Το εξαιρετικό ψηφιδωτό, που είναι τοποθετημένο στην αψίδα του ιερού, παριστάνει το “όραμα” του προφήτη Ιεζεκιήλ με το Χριστό “αγένειο” να κάθεται πάνω σε ένα πολύχρωμο φωτεινό τόξο. Πριν την τουρκοκρατία το μοναστήρι πήρε το όνομα “Χριστού Σωτήρος”, ίσως από την παράσταση του περίφημου ψηφιδωτού του Καθολικού του. Κατά την τουρκοκρατία και πάλι σκεπάστηκε με κονίαμα το ψηφιδωτό από τους Τούρκους, για να αποκαλυφθεί μόλις το 1921.
Τέλος, πέρα από το αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει το μνημείο και το περίφημο ψηφιδωτό του, στο ναό του Οσίου Δαυίδ υπάρχουν σημαντικές τοιχογραφίες του 12ου αιώνα, που αποτελούν σπουδαία και χαρακτηριστικά δείγματα της αγιογραφίας που γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση στη βυζαντινή Θεσσαλονίκη.
Γενικά, η σημερινή ταπεινή εκκλησία μπορούμε να πούμε ότι διατηρεί έναν από τους σημαντικότερους ψηφιδωτούς και τοιχογραφικούς διακόσμους της παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής τέχνης στον ορθόδοξο κόσμο και για το λόγο αυτό δέχεται σήμερα αρκετούς επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Τηλ.: (+30) 2310221506
πηγές:Η παλιά και ιστορική μονή Λατόμου, ο ενοριακός ναός σήμερα του Οσίου Δαυίδ του εν Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης, κάτω από τη μονή Βλατάδων και είναι γνωστή σε πιστούς και τουρίστες επισκέπτες από όλο τον κόσμο, λόγω της ιστορικής της αξίας, της υπέροχης θέας προς τον Θερμαϊκό και κυρίως, λόγω του σπάνιου ψηφιδωτού του 5ου αιώνα, που παρουσιάζει τον Χριστό σε νεαρή ηλικία.
Η γραφική και όμορφη περιοχή της Άνω Πόλης είναι γεμάτη με ιστορικές εκκλησίες και μια απ’ αυτές είναι και ο Όσιος Δαυίδ κοντά στην οδό Ακροπόλεως.
Η αφιέρωση του σημερινού Ιερού Ναού, άλλοτε Καθολικό της μονής Λατόμου, στον Όσιο Δαυίδ της Θεσσαλονίκης (εορτή 26 Ιουνίου) έγινε μόλις το 1921 για να τιμηθεί ο Άγιος που ασκήτεψε τον 6ο μ.Χ. στην περιοχή αυτή, τρία χρόνια, πάνω σε ένα δένδρο. Η λάρνακα του Αγίου βρίσκεται σήμερα στην Ιερά Μονή Αγίας Θεοδώρας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς ο ναός του Οσίου Δαυίδ αποτελεί μετόχι και ανήκει στην μονή της Αγίας Θεοδώρας.
Από κείμενο του τέλους του 9ου αι., είναι γνωστό ότι το Καθολικό της παλιάς μονής Λατόμου την εποχή εκείνη ήταν αφιερωμένο στο Σωτήρα Χριστό του Λατόμου, όπως επιβεβαιώθηκε ύστερα από τη θαυμαστή αποκάλυψη του σπουδαίου ψηφιδωτού της κόγχης του Ιερού.
Η προσωνυμία «του Λατόμου», ή «των Λατόμων» οφείλεται στα λατομεία πέτρας που υπήρχαν στην περιοχή. Ο ναός, αφιερωμένος ίσως στον Προφήτη Ζαχαρία ιδρύθηκε στα τέλη του 5ου αιώνα. Την ίδια εποχή ιστορήθηκε με ψηφιδωτό και τοιχογραφίες διακοσμητικού χαρακτήρα, με τη χορηγία ανώνυμης γυναίκας, η οποία ταυτίζεται με τη Θεοδώρα, κόρη του αυτοκράτορα Μαξιμιανού, που είχε ασπασθεί το Χριστιανισμό.
Την εποχή της Εικονομαχίας, το περίφημο ψηφιδωτό καλύφθηκε με δέρμα βοδιού και κονίαμα. Η αποκάλυψή του συνέβη στα χρόνια του αυτοκράτορα Λέοντος του Αρμενίου (813-820), στη διάρκεια ενός σεισμού. Το 12ο αιώνα το Καθολικό ανακαινίστηκε και κοσμήθηκε με νέο τοιχογραφικό διάκοσμο, ο οποίος ολοκληρώθηκε στα τέλη του 13ου – αρχές 14ου αιώνα.
Πιθανά, τον 16ο αιώνα το Καθολικό μετατράπηκε σε τζαμί. Σήμερα από το αρχικό κτίσμα λείπει το δυτικό τμήμα του. Παρόλες τις διαφοροποιήσεις και επεμβάσεις που δέχθηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, είναι μνημείο μοναδικής αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας, καθώς αποτελεί τον πρόδρομο του “σταυροειδούς” ναού με τρούλο, όπου εμφανίστηκε πολύ αργότερα (δεύτερη χιλιετία). Αρχικά ο ναός ήταν τετράγωνος, με αψίδα στα ανατολικά, στον οποίο εγγράφονταν τέσσερις καμάρες, σε σχήμα σταυρού.
Το εξαιρετικό ψηφιδωτό, που είναι τοποθετημένο στην αψίδα του ιερού, παριστάνει το “όραμα” του προφήτη Ιεζεκιήλ με το Χριστό “αγένειο” να κάθεται πάνω σε ένα πολύχρωμο φωτεινό τόξο. Πριν την τουρκοκρατία το μοναστήρι πήρε το όνομα “Χριστού Σωτήρος”, ίσως από την παράσταση του περίφημου ψηφιδωτού του Καθολικού του. Κατά την τουρκοκρατία και πάλι σκεπάστηκε με κονίαμα το ψηφιδωτό από τους Τούρκους, για να αποκαλυφθεί μόλις το 1921.
Τέλος, πέρα από το αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει το μνημείο και το περίφημο ψηφιδωτό του, στο ναό του Οσίου Δαυίδ υπάρχουν σημαντικές τοιχογραφίες του 12ου αιώνα, που αποτελούν σπουδαία και χαρακτηριστικά δείγματα της αγιογραφίας που γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση στη βυζαντινή Θεσσαλονίκη.
Γενικά, η σημερινή ταπεινή εκκλησία μπορούμε να πούμε ότι διατηρεί έναν από τους σημαντικότερους ψηφιδωτούς και τοιχογραφικούς διακόσμους της παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής τέχνης στον ορθόδοξο κόσμο και για το λόγο αυτό δέχεται σήμερα αρκετούς επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Τηλ.: (+30) 2310221506
1. : .saint.gr / Διακόνημα
2:ιστοσελίδα του φοιτητικού οικοτροφείου ” Άγιος Δημήτριος”
3.ιστοσελίδα “Μοναστήρια”
εικόνες από τον Ορθόδοξο Συναξαριστή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου