Είναι σημαντικό να δούμε τον τρόπο
που οι φιλόσοφοι αλληλοκατηγορούνταν μεταξύ τους και έστελναν στο πυρ το εξώτερο
τις αντίπαλες φιλοσοφίες και τους αντίπαλους φιλόσοφους, ώστε να πάψει ο μύθος
πως δήθεν οι φιλόσοφοι ήταν μία όμορφη παρέα συζητητών, οι οποίοι συνεργάζονταν
και αλλοβοηθιούνταν.
-Ο Αριστοτέλης
γράφει (Μεταφυσ. Α’, 986b, 27) ότι ο Ξενοφάνης ήταν πολύ
κατώτερος από τον Παρμενίδη και μάλιστα «μικρόν αγροικότερος».
-Ο Αριστοτέλης αποκαλεί
απαίδευτους τους Κυνικούς γράφοντας «οι
Αντισθένιοι και οι
ούτως απαίδευτοι»
(Μετά τα Φυσικά, Η’, 3 (1043b,
24)).
-Ο Αριστοτέλης
γράφει για τον
Πρωταγόρα: «ενώ δεν λένε τίποτα αυτού του είδους οι
διανοητές, δίνουν την εντύπωση ότι λένε κάτι σημαντικό» (Μετά τα
Φυσικά, Ι’, 1 (1053b,
4)).
- Ο Παρμενίδης
πήρε εξαρχής εχθρική στάση απέναντι στον Ηράκλειτο. Κάπου γράφει:
«...οι
δε φορούνται
κωφοί
ομώς τυφλοί τε τεθηπότες
άκριτα φύλαυτόν
εστι κέλευθος» (Απ. 6, 8).
Δηλαδή: «Ενώ αυτοί
παραδέρνουν κουφοί μαζί και τυφλοί, σαστισμένοι, μπουλούκια χωρίς κρίση,
αυτοί που δεν κάνουν παρά να θεωρούν το «είναι» και το «μη είναι» σαν το
ίδιο πράγμα».
-Ο Ηράκλειτος χλευάζει τον
Πυθαγόρα (Απ. 81): «Πυθαγόρας
κοπίδων εστίν αρχηγός»,
«ο Πυθαγόρας είναι αρχηγός στους αγύρτες»,
-Ο Ηράκλειτος περιφρονεί τον
Ησίοδο, τον Πυθαγόρα, τον Ξενοφάνη και τον Εκαταίο λέγοντας (Απ. 40): «Η
πολυμάθεια δε διδάσκει να έχεις νου. Αν ήταν έτσι θα είχε διδάξει τον
Ησίοδο και τον Πυθαγόρα, ακόμα και τον Ξενοφάνη και τον Εκαταίο («Πολυμαθίη
νόον έχειν ου διδάσκει˙
Ησίοδον γαρ αν
εδίδαξε και Πυθαγόρην αύτις τε
Ξενοφάνεά τε και Εκαταίον»).
-Ο Ξενοφάνης, όταν ο Εμπεδοκλής
του είπε ότι ο σοφός άνδρας δεν βρίσκεται, αυτός του απάντησε ειρωνικά:
«φυσικά, διότι πρέπει κανείς να είναι σοφός ώστε να αναγνωρίσει τον σοφό»
(«Εμπεδοκλέους
δε ειπόντος αυτώ
ότι ανεύρετός
εστιν ο σοφός, "εικότως,"
έφη: "σοφόν γαρ
είναι δει τον
επιγνωσάμενον τον σοφόν"»
Διογένης Λαέρτιος, IX,
20).
-Για τον
Επίκουρο, «ο στωικός Διότιμος, εχθρικά διατεθειμένος απέναντί του, τον
διέβαλε με ιδιαίτερα σκληρό τρόπο, κυκλοφορώντας πενήντα αισχρές
επιστολές με το όνομα του Επίκουρου. Το ίδιο έκανε κι εκείνος που
συγκέντρωσε και απέδωσε στον Επίκουρο τα ερωτικά γράμματα που
αποδίδονται στον Χρύσιππο. Ακόμη, ο στωικός Ποσειδώνιος και ο κύκλος του
και ο Νικόλαος και ο Σωτίων (...) υποστηρίζουν πως ο Επίκουρος
περιφερόταν στα χαμόσπιτα και διάβαζε καθαρτήριες ευχές.(...) Λένε,
επίσης, ότι ήταν προαγωγός του ενός αδελφού του (...) ˙ ότι παρουσίαζε
ως δικές τους τις διδασκαλίες του Δημόκριτου για τα άτομα και του
Αρίστιππου για την ηδονή˙ ότι δεν ήταν γνήσιος Αθηναίος πολίτης (...). Ο
Επίκτητος τον ονομάζει αισχρολόγο και τον βρίζει για τα καλά. Ακόμη και
ο Τιμοκράτης, αδελφός του Μητρόδωρου και μαθητής του Επίκουρου μέχρι να
εγκαταλείψει τη Σχολή, στο έργο του με τον τίτλο Ευφρανταί γράφει
ότι ο Επίκουρος ξερνούσε δύο φορές την ημέρα, επειδή του άρεσε να
απολαμβάνει τα γεύματα, και ότι ο ίδιος με δυσκολία κατάφερε να ξεφύγει
από εκείνες τις νυχτερινές φιλοσοφικές συζητήσεις (...)» Διογένης
Λαέρτιος, X,
3-6), ενώ ο Τίμων, σκεπτικός, μαθητής του Πύρρωνα, «λέει για τον Επίκoυρο:
ο πιο ποταπός κι ο πιο ξεδιάντροπος από τους φυσικούς, δασκαλάκος για
παιδιά φερμένος από τη Σάμο, ο πιο ανάγωγος από τα ζωντανά» (Διογ.
Λαέρτ., X,
3).
-Αντίστοιχα, ο
Επίκουρος «τους Πλατωνικούς τους αποκαλούσε «κόλακες του [Συρακούσιου
τύραννου] Διονύσιου» και τον ίδιο τον Πλάτωνα «χρυσό»˙ τον Αριστοτέλη
«άσωτο, που σπατάλησε την πατρική περιουσία και κατατάχθηκε στο στρατό
και πουλούσε φάρμακα»˙ τον Πρωταγόρα «χαμάλη» και «γραφιά του
Δημόκριτου» και επαρχιακό γραμματοδιδάσκαλο˙ τον Ηράκλειτο «κυκητή»
[λόγω της θεωρίας του για τον κυκεώνα, απ. 125], τον Δημόκριτο
«Ληρόκριτο» [φαφλατά], τον Αντίδωρο «Σαννίδωρο» [βλάκα], τους Κυζικηνούς
[τον αστρονόμο και μαθηματικό Εύδοξο] «εχθρούς της Ελλάδας», τους
διαλεκτικούς [τους Μεγαρικούς, του φίλου του Σωκράτη, Ευκλείδη]
«φθονερούς για τα πάντα» και τον Πύρρωνα «αμαθή και ακαλλιέργητο»»
(Διογένης Λαέρτιος, X,
7-8). Ενώ για το δάσκαλό του: «ο ίδιος ο Επίκουρος λέει στα γράμματά του
για τον Ναυσιφάνη: «αυτά τον έφεραν εκτός εαυτού, σε σημείο που να με
προσβάλει και να με αποκαλέσει "καθηγητή"». Και τον ονόμαζε σουπιά και
αγράμματο και απατεώνα και πόρνο» (Διογ. Λαέρτ.,
X,
7-8).
-«Σε γενικές
γραμμές ήταν [ο Αριστοτέλης], σύμφωνα με τον Επίκουρο, αντίπαλος πιο
βλαβερός για τη σωτηρία της ζωής εκείνων που προετοιμάζονται, όπως οι
αθλητές, για το στίβο της πολιτικής» (Φιλόδημου Περί ρητορικής,
2, 58, 10-15).
-Ο Πλούταρχος στο
ένα από τα δύο συγγράμματα που έγραψε κατά των Επικούρειων, το Ει
καλώς είρηται το λάθε βιώσας, τονίζει (κεφ. 1 (1128bc))
ότι όπως «άνθρωποι με ασυγκράτητη και ακόρεστη φιλοδοξία κατηγορούν τη
δόξα στους άλλους, σαν να είναι αντεραστές τους, για να την κερδίσουν
χωρίς ανταγωνισμούς», έτσι κι ο Επίκουρος, αντί να «ζήσει στην αφάνεια»
διακήρυττε το «λάθε βιώσας», ώστε ο υπόλοιπος κόσμος να ακολουθήσει το
ρητό του, ενώ ο ίδιος να κερδίσει δόξα και να μη μείνει στην αφάνεια –
όπως θα έπρεπε, αν ακολουθούσε ο ίδιος το ρητό του.
-Ο Πλούταρχος
έγραψε τέσσερα βιβλία κατά Στωικών κατηγορώντας τους, μεταξύ άλλων, ότι
αυτά που δογματίζουν είναι παραδοξότερα κι από όσα ισχυρίζονται οι
ποιητές της αρχαιοελληνικής μυθολογίας.
-Ο Κλεάνθης έλεγε
πως οι Περιπατητικοί παθαίνουν κάτι ανάλογο μ’ αυτό που παθαίνουν οι
λύρες, οι οποίες βγάζουν ωραίο ήχο, αλλά δεν ακούνε ποτέ τον εαυτό τους
(Διογένης Λαέρτιος, VII,
173).
-Ο Πλατωνικός
Αρκεσίλαος είπε «δε συγκινούμαι από κολακείες» και ο Στωικός Κλεάνθης
του απάντησε: «σε κολακεύω λέγοντας ότι άλλα λες και άλλα κάνεις»
(Διογένης Λαέρτιος, VII,
171).
-Ο Αρκεσίλαος
παρομοίαζε τους Επικούρειους και τους μη Επικούρειους με τους άντρες και
τους ευνούχους αντίστοιχα (Διογένης Λαέρτιος,
IV,
6).
-ο Πλάτωνας
κατηγορούσε τους σοφιστές. Ο Πλάτωνας δεν αναφέρει καν ούτε μια φορά το
όνομα του Δημόκριτου (που είχε τόση φήμη στην Αθήνα του 5ου
π.Χ. αι., όση έχει ο Πλάτωνας σήμερα), επειδή τον μισούσε για την
υλιστική φιλοσοφία του.
-Ο Πλάτωνας
αποκαλεί τον πρώτο Κυνικό, τον Αντισθένη, περιπαιχτικά «οψιμαθή γέροντα»
(Σοφιστής, 251b).
-Αντίστοιχα, ο Αντισθένης
αποκαλούσε τον Πλάτωνα «επηρμένο»: «Έσκωπτέ
τε Πλάτωνα ως τετυφωμένον»
(Διογένης Λαέρτιος, VI,
7).
-Ο Πλάτων κατηγορούσε τον
Αριστοτέλη, ότι ο τελευταίος τον εγκατέλειψε. «Απέστη
δε Πλάτωνος έτι περιόντος· ώστε φασίν εκείνον ειπείν, "Αριστοτέλης
ημάς απελάκτισε καθαπερεί τα πωλάρια γεννηθέντα την μητέρα."»
(Διογένης Λαέρτης, V,
2).
-«Τους
Ακαδημαϊκούς ο Τίμων τους διασύρει με τούτα τα λόγια: Των Ακαδημαϊκών η
σαχλή περιττολογία» (Διογένης Λαέρτιος,
IV,
67).
-Ο φιλόσοφος
Μενέδημος «περιφρονούσε τους διδασκάλους της σχολής του Πλάτωνα και του
Ξενοκράτη» (Διογένης Λαέρτιος,
II,
134).
-Ο Διογένης ο Κυνικός
κοροϊδεύει τον Πλάτωνα και τη φιλοσοφία του. Ο Διογένης ο Κυνικός «την
μην Ευκλείδου [όχι
του μαθηματικού]
Σχολήν έλεγε χολή, την
δε Πλάτωνος διατριβήν κατατριβήν»
(Διογένης Λαέρτιος VI, 24, 26 και 40 και 53).
-«Ο Θεόπομπος
στον Ηδυχάρη λέει "Δεν υπάρχει τίποτε που να είναι πραγματικά
ένα, αφού και ο αριθμός δύο, μόλις είναι ένα, όπως λέει ο Πλάτων"»
(Διογένης Λαέρτιος, III,
26).
-Ο Τίμων παίζοντας με το όνομα
του Πλάτωνα έλεγε «όπως ανέπλαττε ο Πλάτων παράξενες κοινοτοπίες» («ως
ανέπλασσε Πλάτων πεπλασμένα θαύματα ειδώς»)
(Διογένης Λαέρτιος, III,
26).
-«Ο Άλεξις στον
Αγκυλιώνα του γράφει "Μιλάς για πράγματα που δεν ξέρεις. Πήγαινε
να τρέξεις μαζί με τον Πλάτωνα, και θα τα μάθεις όλα για το σαπούνι και
το κρεμμύδι"» (Διογένης Λαέρτιος,
III,
27).
-«Ο Άμφις στον
Δεξιδημίδη γράφει "Ω Πλάτων, όλο κι όλο που ξέρεις είναι μόνο να
σκυθρωπιάζεις, σμίγοντας σεμνά τα φρύδια σαν σαλιγκάρι"» (Διογένης
Λαέρτιος, III,
28).
-«Ο Άλεξις στον
Παράσιτο γράφει "Παρά να μωρολογείς μόνος με τον Πλάτωνα". Τον
χλευάζει και ο Αναξίλας στον Βοτρυλίωνα, στην Κίρκη και
στις Πλούσιες» (Διογένης Λαέρτιος,
III,
28).
-ο Λουκιανός
έβριζε τον Αριστοτέλη («ο πιο αχρείος από όλους τους κόλακες»
Νεκρικοί διάλογοι Διογένους και Αλεξάνδρου), τον Εμπεδοκλή («αλαζόνα»,
«κουτό», Νεκρικοί διάλογοι Μένιππου και Αιάκου), τον Πλάτωνα («έμπειρος
στην τέχνη να κολακεύει τους τυράννους», Νεκρικοί διάλογοι Μένιππου
και Αίακου) και τον Σωκράτη («σοφιστής», «ψευτογενναίος»,
Νεκρικοί διάλογοι Μένιππου και Κέρβερου).
-Ο Ιουλιανός
συνιστούσε το διάβασμα του Πυθαγόρα, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και των
Στωικών, αλλά όχι τα έργα του Πύρρωνα (Σκεπτικοί) και του Επίκουρου (Επιστολή
στον Αρσάκειο). Επίσης έγραψε πραγματεία κατά των Κυνικών. Ενώ ο
ίδιος δεν ήταν Κυνικός, συμβούλευε έναν Κυνικό πώς πρέπει να είναι ο
Κυνικός.
-Ο Νεοπλατωνικός
Παγανιστής φιλόσοφος Ιάμβλιχος, που ήταν μαθητής του Πορφύριου και
επηρέασε σημαντικά τη σκέψη του Ιουλιανού, στο έργο του Αβάμμωνος
διδασκάλου προς την "Πορφυρίου προς Ανεβώ επιστολήν αποκρίσεις και των εν
αυτή απορρημάτων λύσεις" χαρακτηρίζει τους Έλληνες ανώριμους από την
ίδια τη φύση τους, χωρίς εσωτερικότητα, ανίκανους να ανακαλύψουν μόνοι
τους την αλήθεια˙ τους κατηγορεί ότι αλλοιώνουν με τη λεπτολογία τους
όσα μαθαίνουν από τους άλλους λαούς (Ιστορία
του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτικής
Αθηνών Α.Ε., τ. ΣΤ', σ.513). Γιατί τα λέει αυτά αφού ήταν Παγανιστής;
-Οι
φιλόσοφοι όχι μόνο αλληλοβρίζονταν, αλλά ο Πλάτωνας είχε δοκιμάσει να
κάψει τα βιβλία του Δημόκριτου, αλλά δεν προχώρησε πολύ, όχι διότι
άλλαξε μυαλά και παράτησε τη νοοτροπία του αρχαιοέλληνα Ιεροεξεταστή,
αλλά επειδή τον έπεισαν ότι όσα και να κάψει, ήδη τα κατείχαν ήδη πάρα
πολλοί (Διογένης Λαέρτιος,
IX,
40: «Πλάτωνα θελήσαι συμφλέξαι τα Δημοκρίτου συγγράμματα,
οπόσα εδυνήθη
συναγαγείν, Αμύκλαν δε και Κλεινίαντούς Πυθαγορικούς κωλύσαι αυτόν, ως
ουδέν όφελος· παρά πολλοίς γαρ είναι
ήδη τα βιβλία»).
Γ. Τ.
Ας μην μας λένε λοιπόν οι
Νεοπαγανιστές για την δόξα και σοφία της αρχαίας Ελλάδος. Και ας μη μας
λένε ότι δήθεν οι Χριστιανοί ήταν οι ενάντιοι στους φιλοσόφους. ΟΙ ΙΔΙΟΙ
οι φιλόσοφοι τρώγονταν σαν τα σκυλιά, και διαφωνούσαν για το κάθε τι.
Μόνο η Χριστιανική πίστη έφερε στον κόσμο την αλήθεια και την ελευθερία
σκέψης.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου