Σάββατο 11 Μαρτίου 2017

«Ἐπαναστατικὴ» αὐτο-ὑποδούλωση


Σαράντος Καργάκος

Πολλοί ἀποροῦν καὶ ρωτοῦν: Πῶς φθάσαμε ἐδῶ, ἐνῶ πετούσαμε ψηλὰ σὰν τὸν χαρταετὸ; Εἶναι ἁπλὸ: Κόπηκε ὁ σπάγγος! 
Γιὰ ὅποιον ἔχει γνώση τῆς νεώτερης ἱστορίας, ἡ καταβαράθρωση τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἦταν προσδοκώμενη. Ὅπως οἱ βαρειὲς βιομηχανίες τοῦ Σέφιλντ καὶ τοῦ Μάντσεστερ, μὲ τὴ χαμηλὴ τιμὴ τῶν ὑφασμάτων, τὰ νέα σχέδια καὶ χρώματα ἔσβησαν κάποτε τὶς βιομηχανίες καὶ χειροτεχνίες τῶν ἀποικιῶν τῆς Βρεττανίας, ὅμοια καὶ ἡ βαριὰ βιομηχανία τῆς Κεντρικῆς Εὐρώπης, λόγῳ τῶν «ἀνοικτῶν θυρῶν», συνέτριψε τὴν ἑλληνικὴ βιομηχανία, βιοτεχνία και χειροτεχνία. Τώρα ἔρχεται τὸ φθηνὸ βιομηχανικὸ
προϊὸν τῆς Κίνας νὰ συντρίψει τὴν εὐρωπαϊκὴ καὶ ἀκολούθως τὴν ἀμερικανικὴ βιομηχανία. Καὶ πάλι ὁ κίτρινος χρυσὸς θὰ πάρει τὰ πάνω του, ἀλλὰ τούτη τὴ φορὰ ἡ «κιτρινίλα» δὲν θὰ εἶναι στὸ μέταλλο, θὰ εἶναι στὸ... δέρμα. Οἱ Κινέζοι ἄρχισαν νὰ ξεπερνοῦν τοὺς Ἀμερικανοὺς σ’ αὐτὸ ποὺ ἦσαν ἀσυναγώνιστοι: Στὸ νὰ παράγουν ταχύτατα πολλὰ καὶ φανταχτερὰ καινούρια πράγματα - ἔστω καὶ μὴ ἀμέσου χρησιμότητας.
Ἡ  Κίνα ὑπερτερεῖ μὲ τὸ νὰ προσφέρει τὰ προϊόντα της σὲ χαμηλή τιμὴ. Οἱ Κινέζοι, λόγῳ τοῦ αὐστηρὰ μονοχνωτικοῦ πολιτικοῦ συστήματος, δὲν μποροῦν νὰ στρέψουν τὸ πνεῦμα τους πρὸς διανοητικές καὶ ἔντονα αἰσθητικές κατευθύνσεις. Ἔτσι τὸ εὔστροφο μυαλὸ τους κατευθύνεται πρὸς τὶς οἰκονομικὲς κατακτήσεις. Μπορεῖ τώρα νὰ μὴ διακρίνονται στὴ λογοτεχνία, στὴ φιλοσοφία καὶ στὸν πολιτικὸ στοχασμὸ, διακρίνονται ὅμως στὸν πραγματισμό. Σήμερα τὰ Κινεζόπουλα μπορεῖ νὰ ξέρουν τὴ μορφὴ ἀλλ’ ἀγνοοῦν τὴ σκέψη τοῦ Μάο. Ὅπως γράφω στὸ βιβλίο μου «Κίνα: Ὅπως τὴ γνώριζα καὶ ὅπως τὴν εἶδα» (ἐκδ. Ι. Σιδέρης), ὁ Τσοὺ ἐν Λάι καὶ ὁ Τσοὺ Τὲχ εἶναι μιὰ ὠχρὴ, μιὰ ξεθωριασμένη εἰκόνα. Ὅ,τι βιομηχανικὸ παράγεται σήμερα στὴν Κίνα δὲν ἔχει παραδοσιακό χαρακτῆρα. Ἡ ζωὴ ἀλλὰζει μὲ ταχύτητα ἀστραπῆς. Τὸ κάθε σήμερα ἀπέχει παρασάγγας ἀπὸ τὸ χθὲς. Μπορεῖ αὐτὸ νὰ κάνει τὴν Κίνα ἰσχυρὴ, ἀλλὰ τὴν Ἑλλάδα τὸ περίφημο εὐρωπαϊκὸ πείραμα τὴν ἔκανε νὰ μοιάζει μὲ γδαρμένο κουνέλι. Δὲν ἔχει πλέον κρατήματα γιὰ νὰ κάνει σταθερά βήματα. Ὁ τουρισμὸς, ἡ κύρια βιομηχανία της, εἶναι ἀσταθὴς οἰκονομικὸς παράγοντας. Ἤδη ἡ μεσαία τάξη στὴ χώρα μας ἔχει ἐκμηδενισθεῖ. Τὸ κάποτε μετριοπαθὲς φιλελεύθερο κέντρο διασπάστηκε σὲ δεξιὲς καὶ ἀριστερὲς ὁμάδες. Ποιὰ ἀπὸ τὶς ὑπάρχουσες πολιτικὲς δυνάμεις ἐγγυᾶται μιὰ νέα ἀναγεννητικὴ πνοὴ; Τὸ ἔχουμε ἄπειρες φορὲς γράψει ὅτι ἡ φορολογία καταπνίγει τὴν οἰκονομία ἤ ἀναστέλλει τὴ διάθεση γιὰ δημιουργία νόμιμης οἰκονομίας. Ἤδη στὴ χώρα μας ἔχει ἀρχίσει νὰ λειτουργεῖ μιὰ κρυφὴ οἰκονομία. Μοιραῖα θὰ δημιουργηθεῖ μιὰ κατηγορία ἐπιχει­ρηματιῶν ποὺ οἱ σχέσεις της μὲ τὸ κράτος θὰ εἶναι σχέσεις ποντικοῦ μὲ τὴ... γάτα. Τοὺτη ἡ κατηγορία πολιτῶν δὲν μπορεῖ νὰ εὐνοήσει τὴ γέννηση ὑγιοῦς πολιτικῆς. Θὰ προωθεῖ στὴν πολιτικὴ σκηνὴ πρόσωπα συναλλασσόμενα μὲ αὐτὴ. Ἡ ἐργατικὴ καὶ ἡ ἀγροτικὴ τάξη ἔχει ὑποσκελιστεῖ ἀπὸ τὸ ξένο ἐργατικὸ δυναμικό. Μοιραῖα ὁ ρόλος –εἰδικὰ τῶν ἀγροτῶν– εἶναι παρασιτικὸς, ἔστω κι ἄν σήμερα εἶναι ἐποπτικὸς. Αὔριο ὅμως; Γι’ αὐτὸ καὶ στὴ χώρα μας, ὑπὸ τὶς παροῦσες συνθῆκες, δὲν μπορεῖ νὰ σχηματισθεῖ ἐργατο-εργατικό κόμμα.
Οἱ διανοούμενοι ἔχουν παραιτηθεῖ ἀπὸ τὴν πνευματικὴ τους ἀποστολὴ νὰ εἶναι οἱ πρωτολάτες τῶν κοινωνικῶν καὶ πολιτικῶν ἀγώνων. Οἱ περισσότεροι ἔχουν μεταβληθεῖ σὲ «πεταλίδες» τῶν κομμάτων. Δὲν εἶναι πιὰ ὁ «ἐγκέφαλος τοῦ λαοῦ» ποὺ θὰ ἔκαναν τὴ φιλοσοφία, ὅπως ὁραματιζόταν ὁ Μάρξ, κεραυνὸ, μὲ τὸν ὁποῖο τὸ προλεταριάτο σὰν τὸν Δία θὰ κατακεραύνωνε τὴν μπουρζουαζία. Τὰ πάντα στὸν κόσμο κατευθύνονται ἀπὸ κάποιον Μεγάλο Ἀδερφὸ ποὺ ἔχει μετατρέψει κυρίως τὴ νεολαία σὲ σκυλάκι τοῦ Παυλώφ. Καὶ κάνει ὅ,τι ἐπιτηδείως τῆς πλασσάρουν. Ποιὸς ἐπέβαλε τὴ μετατροπὴ τοῦ ἀνθρώπινου σώματος σὲ πινακοθήκη; Ἀπὸ ποῦ ἦλθε ὁ συρμὸς αὐτὸς; Ἁπλῶς εἶναι ἕνα πείραμα ποὺ ἐπιβεβαιώνει ὅτι ἡ παγκόσμια νεολαία ὑπόκειται σὲ μιὰ «ἐπαναστατικὴ» αὐτο-ὑποδούλωση. Τὰ «θέλω» της ὑπαγορεύονται ἀπὸ τὰ «θέλω» μιᾶς ἁοράτου δυνάμεως, ποὺ εἶναι ὁρατὴ καὶ ἀπὸ νοήμονα... τυφλό. Δῶσε στὴ νεολαία «Μαῦρες Παρασκευὲς» γιὰ νὰ τρέχει σὰν μοντέρνος πίθηκος πίσω ἀπὸ τὶς ἠλεκτρονικὲς μπανάνες!

 http://www.sarantoskargakos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου