γράφει ο Πολύδωρος Ιππ. Δάκογλου
Η εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας και των εφαρμογών
αξιοποίησης του διαδικτύου, επέφερε ριζική ανατροπή στον τρόπο που οι άνθρωποι
ενημερώνονται. Σ’ αυτό συνέβαλε και δυνατότητα δημιουργίας και λειτουργίας με
πολύ χαμηλό κόστος μιας ενημερωτικής σελίδας ή ενός blog που
υποκαθιστά την ενημερωτική σελίδα.
Το τελικό αποτέλεσμα των εξελίξεων αυτών καταγράφεται ως
εξής:
Ο καταναλωτής ειδήσεων επιθυμεί γρήγορη ενημέρωση και
στοιχεία διαφορετικότητας στην θεματολογία που διαβάζει. Αυτό, είναι το κρυφό
ευαγγέλιο των Ηλεκτρονικών ΜΜΕ που καθορίζει το νέο δόγμα και τη νέα σχολή της
δημοσιογραφίας.
Η ροπή στην γρήγορη ενημέρωση (γρήγορη από πλευράς
ταχύτητος φιλοξενίας και μεγέθους ρεπορτάζ) έχει ως επακόλουθο την αδυναμία
διασταύρωσης και την παραίτηση από κάθε προσπάθεια σύνδεσης της είδησης με το
γενικότερο τοπίο.
Επιβάλει ακόμη, την κυριαρχία της εικόνας επί της είδησης
και την ανάγκη υπερβολής στην παρουσίαση του θέματος. Εκ των πραγμάτων, με
αυτές τις παραμέτρους και μέχρι το σύστημα να βρει τις ισορροπίες του,
παρουσιάζεται το φαινόμενο να κερδίζουν έδαφος τα Ηλεκτρονικά Μέσα Επικοινωνίας
όπου ο εντυπωσιασμός αποτελεί βασικό στοιχείο της θεματολογίας και της
παρουσίασης της είδησης.
Με την σειρά τους, τα σοβαρά Μέσα Επικοινωνίας
υποχρεώνονται, για λόγους επιβίωσης, να κάνουν παραχωρήσεις στην ποιότητα και
να χρησιμοποιούν «παρακμιακές πρακτικές». Το παιχνίδι των προκλητικών
τίτλων και των ασχέτων φωτογραφιών, ανάγεται σε πρωταγωνιστή γιατί αυτά ακριβώς
είναι τα στοιχεία που φέρνουν την κυκλοφορία, την τηλεθέαση και τα κλικ.
Η οπισθοχώρηση του ποιοτικού στοιχείου, της ορθής εκφοράς
λόγου, της αναφοράς σε αξιόπιστες πηγές και το χάιδεμα των ταπεινών ενστίκτων,
σε συνδυασμό με την δυσχέρεια εντοπισμού των κατασκευασμένων ειδήσεων, οδήγησε
στην δημιουργία 1.500.000 ιστοσελίδων (εντός Ελλάδος) που διεκδικούν ρόλο στην
πληροφόρηση των πολιτών.
Οι πρόγονοί μας έλεγαν «ουκ εν πολλώ το ευ, αλλ’ εν τω
ευ τω πολλώ». Και αυτό δυστυχώς ισχύει.
Το φαινόμενο των ανακριβών, των ψευδών και των
κατασκευασμένων ειδήσεων, επέφερε σε εντυπωσιακά γρήγορο χρόνο την φθορά της
αξιοπιστίας των ειδήσεων που μεταφέρονται μέσω διαδικτύου και την ανακοπή του
ρυθμού πτώσης των παραδοσιακών Μέσων Επικοινωνίας.
Οι μεγάλοι του διαδικτύου, Google, Yahoo, Mogilla, Face Book κ.λ.π.
εντόπισαν την ταχύτατη κάμψη της αξιοπιστίας στις αναμεταδιδόμενες ειδήσεις και
θεωρώντας ότι αυτό πλήττει μακροπρόθεσμα τα συμφέροντά τους ξεκίνησαν σειρά
ενεργειών με στόχο να προστατέψουν την αξιοπιστία των διαδικτυακά μεταδιδόμενων
ειδήσεων και το μέλλον (τους).
Οι ενέργειες των κολοσσών, που κατά πολλούς αποβλέπουν στον
έλεγχο των ειδήσεων, ξεκίνησαν ήδη με την προώθηση μηχανισμών εντοπισμού και
παράλληλα με προσπάθεια ενστάλαξης στους χρήστες, ποιοτικής νοοτροπίας στις
επιλογές τους.
Το βέβαιο είναι πως πρόκειται για ένα εγχείρημα που φαντάζει
ιδιαιτέρως δύσκολο και που τα αποτελέσματα θα φανούν σε λίγα χρόνια. Μέχρι
τότε, την αξιοπιστία και την ποιότητα στις ενημερωτικές σελίδες μπορεί να την
διαφυλάξει μόνον ο χρήστης.
ΣΧΕΤΙΚΟ ΘΕΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου