Με την ευκαιρία του πρόσφατου ταξιδιού του Φραγκίσκου στα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα, το οποίο ονομάστηκε "Αποστολικό Ταξίδι της Αυτού
Αγιότητας Πάπα Φραγκίσκου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα", το Βατικανό εξέδωσε
ένα «Έγγραφο» ("Document").
Ονομάζεται "Έγγραφο για την Ανθρώπινη Αδελφότητα για
την Παγκόσμια Ειρήνη και την Κοινή Ζωή" ("A Document on Human Fraternity for World Peace and Living Together") και
υπογράφεται από κοινού από τον Πάπα Φραγκίσκο και τον "Μεγάλο Ιμάμη του
Αλ-Αζάρ, Αχμέτ Αλ-Ταγιέμπ".
Ως ο μεγάλος ιμάμης του Πανεπιστημίου Al-Azhar στο Κάιρο, ο Σείχης Αλ-Ταγιέμπ
είναι αναμφίβολα ο κορυφαίος μουσουλμάνος λόγιος του κόσμου.
Είναι επίσης αυτός που έχει δηλώσει ότι αποδέχεται την τιμωρία
του θανάτου για όσους «αποστατούν» από το Ισλάμ.
«Η ελευθερία είναι δικαίωμα κάθε ατόμου: κάθε άτομο
απολαμβάνει την ελευθερία της πίστης, της σκέψης, της έκφρασης και της δράσης. Ο
πλουραλισμός και η ποικιλομορφία των θρησκειών, του χρώματος, του φύλου, της
φυλής και της γλώσσας είναι θέλημα του Θεού μέσα στη σοφία Του, μέσω της οποίας
δημιούργησε τα ανθρώπινα όντα. Αυτή η θεϊκή σοφία είναι η πηγή από την οποία
απορρέει το δικαίωμα στην ελευθερία της πίστης και στην ελευθερία της
διαφορετικότητας. Ως εκ τούτου, το γεγονός ότι οι άνθρωποι εκβιάζονται να
προσχωρήσουν σε μια συγκεκριμένη θρησκεία ή κουλτούρα πρέπει να απορριφθεί,
καθώς και η επιβολή ενός πολιτιστικού τρόπου ζωής που άλλοι δεν αποδέχονται».
Μάλιστα. Μήπως άλλαξε γνώμη ο Al-Tayyeb; Δεν πιστεύει τώρα στον θάνατο των «αποστατών», αν και τον
επιβεβαίωσε δημόσια τουλάχιστον πριν από τρία χρόνια;
Το Mahound's Paradise είχε γράψει για το θέμα
αυτό το 2016:
Κορυφαίος μουσουλμάνος σύμμαχος του Πάπα Φραγκίσκου επιβεβαιώνει
ότι ένας μουσουλμάνος που μεταστρέφεται στον Χριστιανισμό πρέπει να θανατώνεται.
Πριν από δύο μήνες, ο Πάπας Φραγκίσκος υποδέχτηκε τον Σεΐχη Ahmed el-Tayeb, τον Μεγάλο Ιμάμη του
Πανεπιστημίου Al-Azhar στο Κάιρο και την
ανώτατη επιστημονική εξουσία του Σουνιτικού Ισλάμ στο Βατικανό.
Και πριν από μία εβδομάδα, ο Πάπας έστειλε έναν εκπρόσωπο
στο Al-Azhar ως συνέχεια και για
"επανεκκίνηση του διαλόγου".
Η αρχική συνάντηση, η οποία περιελάμβανε συνομιλίες μεταξύ
μεγαλύτερων αντιπροσωπειών από το Αλ-Αζχάρ και το Βατικανό, χαρακτηρίστηκε ως
εξαιρετικά φιλική - ένα είδος "επαναπροσδιορισμού" των σχέσεων
Καθολικών-Μουσουλμάνων μετά από την «παγωμάρα» που φέρεται να προήλθε από τις
παρατηρήσεις του Πάπα Βενέδικτου στο Ρέγκενσμπουργκ το 2006.
Στη συζήτησή τους επικεντρώθηκαν κυρίως στο θέμα της κοινής
δέσμευσης των αρχών και της πίστης των μεγάλων θρησκειών για την ειρήνη στον
κόσμο, την απόρριψη της βίας και της τρομοκρατίας, την κατάσταση των χριστιανών
στο πλαίσιο των συγκρούσεων και των εντάσεων στη Μέση Ανατολή και την προστασία
τους. Αφού αντάλλαξαν δώρα «αγκαλιάστηκαν αυθόρμητα».
Ο el-Tayeb περιγράφεται συχνά ως
"μετριοπαθής". Φαίνεται λογικός και συνετός, χωρίς το τρελό χαμόγελο
του φανατικού. Υποστήριξε τον el-Sisi κατά της μουσουλμανικής
αδελφότητας στην Αίγυπτο και έχει προβεί σε διάφορες δημόσιες δηλώσεις κατά του
βίαιου εξτρεμισμού και υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εν γένει.
Λίγους μήνες πριν τη συνάντηση του Πάπα δήλωσε μπροστά στο
γερμανικό κοινοβούλιο ότι το Κοράνι «εγγυάται τη θρησκευτική ελευθερία».
Ωστόσο, όπως επεσήμανε πρόσφατα το Ινστιτούτο για τα
Ανθρώπινα Δικαιώματα του Καΐρου (όπως επισημαίνεται από τον Raymond Ibrahim σε πρόσφατο δοκίμιο),
ο el-Tayeb έχει ένα ιστορικό άλλα να λέει στα
δυτικά ακροατήρια και άλλα στα αραβικά ή μουσουλμανικά.
Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου Ραμαζανιού,
ο el-Tayeb επιβεβαίωσε στην τηλεοπτική του
εκπομπή ότι το Ισλάμ επιβάλλει τον θάνατο για αποστάτες:
«Η σημερινή αποστασία παρουσιάζεται με το πρόσχημα των
εγκλημάτων, των επιθέσεων και της μεγάλης προδοσίας, γι’ αυτό το
αντιμετωπίζουμε τώρα ως έγκλημα που πρέπει να αντιμετωπισθεί και να τιμωρηθεί
.... Εκείνοι που μαθητεύουν στο Ισλάμ [al-fuqaha]
και οι ιμάμηδες των τεσσάρων σχολών του δικαίου θεωρούν την αποστασία έγκλημα
και συμφωνούν ότι ο αποστάτης πρέπει είτε να απαρνηθεί την αποστασία του είτε
και να θανατωθεί».
Το Ινστιτούτο έκανε μια δημόσια δήλωση που τον κάλεσε να αποκηρύξει
αυτή την θέση, κάνοντας επίσης τη γενική παρατήρηση ότι
Το Al Azhar
υιοθετεί δύο αντιφατικές ομιλίες: η μία είναι ανοικτή και κατευθύνεται στο εξωτερικό,
ενώ η άλλη υποστηρίζει τον βίαιο εξτρεμισμό και κατευθύνεται στο εσωτερικό.
Γνωρίζει ο Francis
ότι ο νέος μουσουλμάνος φίλος του φαίνεται να πιστεύει ότι θα πρέπει να σκοτώνονται
οι «αποστάτες» από το Ισλάμ; Πώς συμβαδίζει αυτό με την "προστασία"
των χριστιανών στην περιοχή; Ή ίσως ο Πάπας, στην προσπάθειά του απορρίψει τον «προσηλυτισμό»,
δεν πιστεύει ότι οι μουσουλμάνοι που γίνονται χριστιανοί αξίζουν προστασία ή
δεν πρέπει καν να θεωρούνται "χριστιανοί". Ίσως ανήκουν σε κάποια άλλη
κατηγορία.
Άλλωστε όσοι μουσουλμάνοι μεταστρέφονται στον χριστιανισμό τείνουν
να είναι κάπως «συντηρητικοί» και ίσως αυτό ενοχλεί τον «προοδευτικό» Francis.
Για να είμαστε δίκαιοι, ο el-Tayeb,
ως ο υψηλότερος σουνίτης μουσουλμάνος λόγιος στον κόσμο, θα ήταν δύσκολο, αν
όχι αδύνατο, να δηλώσει μπροστά σε μουσουλμανικό κοινό ότι οι αποστάτες δεν θα
πρέπει να θανατωθούν, όπως αναφέρεται σαφώς στο Κοράνι, την Hadith και την μουσουλμανική
ιστορία και παράδοση. Στο πλαίσιο αυτό, η υποστήριξη της θανατικής ποινής για
τους αποστάτες δεν είναι καθόλου ασυνήθιστη ή ακραία θέση. Πράγματι, οι
δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Αίγυπτο την υποστηρίζουν.
ΚΟ / από εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου