Τρεις Ιεράρχες και παιδεία: έξοδος στη Ζωή
Του πρωτοπεσβυτέρου Βασίλειου Θερμού
Ζητούμε ένα σχολείο συνδεδεμένο με τη ζωή. Οι προστάτες άγιοι μας υποδεικνύουν ένα σχολείο συνδεδεμένο με τη Ζωή.
Διδάχθηκαν
από την πείρα τους ότι Ζωή είναι το άνοιγμα της καρδιάς στον Θεό και
στον άνθρωπο. Και η παιδεία χρειάζεται να αποβλέπει εκεί, διαφορετικά
γίνεται επικίνδυνη. Σαν ένα όπλο στα χέρια αδέξιου ή εμπαθούς.
Όταν
η παιδεία αντί για τη Ζωή συνδέεται με τον θάνατο, τότε αρχίζουν τα
εκφυλιστικά φαινόμενα. Στο περιεχόμενο γίνεται τεχνοκρατική και
διδάσκει εγωκεντρική χρήση τού κόσμου. Στη μέθοδο γίνεται αφύσικη και
βασανιστική, ταλαιπωρώντας τον μαθητή. Στη δομή της γίνεται
ανταγωνιστική και συντεχνιακή, εξωθώντας τον εκπαιδευτικό στην
αδιαφορία και τον μαθητή στη βίαιη διαμαρτυρία.
Στη
συνέχεια θα αφήσω να μιλήσουν οι προστάτες μας, οι Τρεις Ιεράρχες.
Κατέκτησαν το κύρος τους με την αγάπη τους για την παιδεία, με την
ασκητική τους προσπάθεια για διαρκή έξοδο προς τον Θεό και τον άλλον.
Συνέντευξη
Δ = δημοσιογράφος.
Β = Βασίλειος
Γ = Γρηγόριος
Ι = Ιωάννης (Χρυσόστομος)
Δ=
Την ευχή σας, άγιοι του Θεού. Σκέφθηκα να ζητήσω τη γνώμη σας στα
φλέγοντα θέματα της παιδείας και της αγωγής, στα οποία είστε ειδικοί.
Β=
Χαιρόμαστε που ενδιαφέρεσθε για την παιδεία. Η πραγματική παιδεία
είναι αγωγή ωφέλιμη για την ψυχή, που την καθαρίζει από ελαττώματα,
πολλές φορές με κόπο και πόνο.[1]
Γ=
Νομίζω ότι όλοι οι φρόνιμοι άνθρωποι ομολογούν πως η παιδεία είναι το
πρώτο αγαθό που διαθέτουμε. Όχι μόνο η Χριστιανική, που είναι και η
ευγενέστερη και που περιφρονεί κάθε κομψότητα και κάθε φιλοδοξία των
λόγων για να κρατήσει μόνο τη σωτηρία και το κάλλος των νοητών
πραγμάτων, αλλά και η εξωτερική μόρφωση, την οποία κάποιοι Χριστιανοί
από κακή εκτίμηση απορρίπτουν διότι τάχα είναι ύπουλη και απατηλή και
απομακρύνει από τον Θεό.[2]
Ι=
Από την τέχνη αυτή δεν υπάρχει μεγαλύτερη. Τίποτε δεν συγκρίνεται με
το να διαπαιδαγωγήσεις την ψυχή και να διαπλάσεις τη διάνοια ενός νέου.
Χρειάζεται περισσότερη προσοχή και ακρίβεια και από εκείνη που έχουν
οι ζωγράφοι και οι γλύπτες.[3]