Βορρά. Η μνήμη του (επικείμενου) θανάτου και η προσμονή της συνάντησης με το Θεό(«Ευχαριστώ, γιατί στο φως αυτού του σκοταδιού/θα δω το προσωπό σου») δεν χαρακτηρίζονται από κανενός είδους αβεβαιότητα ή αγνωστικισμό, αφού το προσδοκώμενο παραδείσιο αλλού λαμβάνει τη μορφή γυρισμού στην αγία ρωσική γη, δηλαδή στον γενέθλιο τόπο. Νοείται, δηλαδή, ως επιστροφή της καταστατικής ανθρώπινης ανεστιότητας και απόθεση της παρουσίας στον δωρεοδότη της. Έτσι εκπληρώνεται ξεκάθαρα το όνειρο του προπατορικού νόστου: η ξενιτιά του ποιητή από την πατρώα γη για λόγους βιοποριστικούς βρίσκει το ανάλογό της στην υποχρεωτική εξορία του σκηνοθέτη από τον τόπο του (επειδή θεωρούνταν ανεπιθύμητος από το σοβιετικό καθεστώς), στην καταδίωξή του από τον υπουργό της κινηματογραφίας Γερμάς, στην περιπλάνησή του σε ξένα τοπία όπου ο αντικειμενικό χρόνος της φύσης (η μαγευτική Τοσκάνη της ταινίας «Νοσταλγία») συγκρούεται με τον υποκειμενικό χρόνο της ψυχής, στην σταυρική εντέλει πορεία του («Σείσμα») η οποία όμως βρίσκει «έξοδο» στην Ανάσταση που του προσφέρει ο Χριστός ως «φωτερή σαγήνη».
Μια πράξη πίστεως είναι η ποίηση του Κοσμόπουλου, ένα θαρραλέο αντίκρυσμα του θανάτου με πόνο προσευχόμενης ψυχής. Και γι’ αυτό στάζει αίμα.
Δημήτρη Κοσμόπουλου
Ανάστασις του Ανδρέα Ταρκόφσκι
Παρουσίαση: Δημήτρης Αγγελής, Ερατώ 2008
Σελίδες: 40
Εκδότης: Ερατώ
Χρονολογία: 2008
Τιμή: 10.45 €
Πόλη: Αθήνα
http://www.myriobiblos.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου