Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

Τα συν και τα πλην του αναπτυξιακού νόμου

Με το ταμείο να είναι μείον, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση χθές με πολύμηνη καθυστέρηση, ρίχνει το βάρος στα φορολογικά κίνητρα και...
δευτερευόντως στις άμεσες επιχορηγήσεις. Ειδικότερα και σε ότι αφορά τις άμεσες επιχορηγήσεις, το 50% αυτών θα καταβάλλεται μετά την πιστοποίηση από το αρμόδιο όργανο ελέγχου της υλοποίησης του 50% του συνολικού κόστους του επενδυτικού σχεδίου, και με την προϋπόθεση της προηγούμενης κάλυψης από την επιχείρηση του συνόλου της ιδίας συμμετοχής. Σε ότι αφορά το υπόλοιπο ποσό της επιχορήγησης, ή το σύνολό της σε περίπτωση μη εφαρμογής της καταβολής του 50%, καταβάλλεται μετά την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
Επίσης στον νέο νόμο, ο οποίος είναι άγνωστο πότε θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή, εκτός του ότι...

εξαιρούνται ουκ ολίγα επαγγέλματα και κλάδοι, προβλέπεται πως δεν μπορούν να υπαχθούν στις διατάξεις του επενδύσεις φορέων για τους οποίους εκκρεμεί εντολή ανάκτησης ενισχύσεων οι οποίες έχουν κηρυχθεί παράνομες και ασυμβίβαστες προς την εσωτερική αγορά (ΕΕ). Την ίδια ώρα δεν μπορούν να ενισχυθούν επενδυτικά σχέδια των οποίων οι εργασίες έχουν ξεκινήσει πριν ο εν δυνάμει επενδυτής υποβάλλει σχετική αίτηση υπαγωγής στον Νόμο.
Από την άλλη πλευρά απαντά σε ένα πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου για σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Έτσι δίνει σταθερούς φορολογικούς συντελεστές για 12 έτη σε μεγάλα επενδυτικά έργα άνω των 20 εκατ. ευρώ, τα οποία πρέπει να δημιουργήσουν τουλάχιστον 40 νέες θέσεις απασχόλησης. Βέβαια το μείζον πρόβλημα παραμένει η αδυναμία πρόσβασης στη ρευστότητα. Πρόβλημα το οποίο επιχειρείται να λυθεί μέσω της δημιουργίας Ταμείων Συμμετοχών (funds of funds) τα οποία με βάση τον σχεδιασμό που έχει γίνει σε επίπεδο προθέσεων, θα μπορούν να παρέχουν ίδια κεφάλαια, δάνεια, εγγυήσεις για την κάλυψη των ζημιών από τις επενδύσεις χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου. Στόχος η δημιουργία νέων και η μεγέθυνση υφισταμένων επιχειρήσεων, η αναδιάρθρωση βιώσιμων επιχειρήσεων, η ανάπτυξη της αγοράς κεφαλαίων για Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και όσων απασχολούν από 250 έως 500 εργαζόμενους.
Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως στις επιλέξιμες δαπάνες είναι το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται από την επένδυση για περίοδο δύο ετών από τη δημιουργία κάθε θέσης εργασίας.
Ειδικότερα στην περίπτωση που οι επιλέξιμες δαπάνες υπολογίζονται με βάση το εκτιμώμενο μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που προκύπτουν από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- το επενδυτικό έργο συνεπάγεται καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων αποτυπωμένης σε Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ) στη συγκεκριμένη επιχειρηματική εγκατάσταση, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του προηγούμενου 12μήνου με διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας,
- η πλήρωση όλων των θέσεων εργασίας θα πραγματοποιηθεί εντός 3 ετών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης,
- κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται μέσω της επένδυσης, διατηρείται στη συγκεκριμένη περιοχή για περίοδο τουλάχιστον 5 ετών, ή 3 ετών προκειμένου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, από την ημερομηνία δημιουργίας της.
Είδη ενισχύσεων και κινήτρων
Σημειώνεται πως τα είδη των ενισχύσεων αναλύονται στις εξής ομάδες:
- Φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση και συνιστά ισόποσο αποθεματικό. Η επιχείρηση μπορεί να αξιοποιήσει τη φοροαπαλλαγή εντός διαστήματος 15ετίας.
- επιχορήγηση από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου. Η επιχορήγηση ξεκινά από 10% και μπορεί να φθάσει το 45% ανάλογα με την περιοχή που γίνεται η επένδυση και το μέγεθος της επιχείρησης
- επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού και προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησης αυτών που εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 7 έτη,
- επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και οι οποίες δεν λαμβάνουν καμία άλλη κρατική ενίσχυση,
- σταθεροποίηση συντελεστή φορολογίας εισοδήματος
- Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου από ταμείο συμμετοχών μέσω χρηματοδότησης ιδίων κεφαλαίων ή επενδυτικής χορηγίας για τη χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου είτε δανείων προς τις επιχειρήσεις.



πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου