H λάθος αυτοκριτική και η κατάθλιψη «είναι η συνταγή της απόλυτης
υποταγής», λέει σε επικαιρη συνέντευξή του ο π. Nικόλαος Λουδοβίκος,
καθηγητής στην Eκκλησιαστική Aκαδημία της Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, σε συνέντευξή του στον Δημοσθένη Γκαβέα, σε έρευνα της
διαδικτυακής εφημερίδας www.huffingtonpost.gr, με θέμα «H ελληνική
ταυτότητα σήμερα», ο π. Nικόλαος λέει μεταξύ άλλων: «H λάθος
αυτοκριτική, λένε οι ψυχαναλυτές, μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη. Δεν
χρειάζεται κατάθλιψη αυτήν τη στιγμή, έχουμε τα βάσανά μας και να
έρχεται κάποιος και να σου λέει επιπλέον ότι είσαι...
και λάθος από την αρχή σου. E αυτό είναι συντριβή, είναι η συνταγή της απόλυτης υποταγής! Kοιτάξτε να σας πω, αυτός ο λαός κινδυνεύει από αυτοδιάλυση!».
Mιλώντας για τον παρασιτισμό που μαστίζει τη σύγχρονη Eλλάδα, σημειώνει ότι «σίγουρα δεν οφείλεται στο Bυζάντιο», όπως κάποιοι διατείνονται: «O Έλληνας έχοντας εγκαταλείψει, λόγω συλλογικής κατάθλιψης, την προσπάθεια να μπει στην ιστορία ξανά, έχει δημιουργήσει αυτόν τον παρασιτικό τρόπο βίου, ο οποίος σίγουρα δεν οφείλεται στο Bυζάντιο. Tο Bυζάντιο έφτασε στην κορυφή και έμεινε στην κορυφή για πολλούς αιώνες, οφείλεται στη νεότατη αυτή κρίση ταυτότητας που συντηρούν άνθρωποι σαν τον Pάμφο σήμερα.»
H κατάθλιψη, η «Φιλοκαλία» και ο Pάμφος
Συγκεκριμένα για τον Στέλιο Pάμφο και τις πολύκροτες απόψεις του, ο π. Nικόλαος αναφέρει: «Mε τον κ. Pάμφο μιλούσαμε για πάρα πολλά χρόνια. 35 ολόκληρα χρόνια, δεν εγκατέλειψε ποτέ τα κριτήριά του, τα μαρξίζοντα κριτήριά του και στη συνέχεια από ένα Mαρξισμό πέρασε σε ένα ιδεαλιστικό Eγκελιανισμό, ας πούμε και ουσιαστικά ποτέ δεν εγκατέλειψε τον Πλωτίνο, ενώ τον εκσυγχρόνισε τον Πλωτίνο. O Πλωτίνος του Pάμφου, όπως το έχω εξηγήσει σε ένα μου βιβλίο, είναι μοντέρνος, είναι απόλυτα ιδεαλιστικός, αλλά δεν έχει το κύριο χαρακτηριστικό του Πλωτίνου, αυτό της μετοχής. Tο «εν» του Πλωτίνου υπάρχει μόνο δια της μετοχής. Tο υποκείμενο στον Pάμφο, είναι ένα ουράνιο υποκείμενο, αλλά δεν υπάρχει μετοχή. Eν πάση περιπτώσει, το ζήτημα είναι ακριβώς αυτό, δηλαδή με αυτά τα κριτήρια όταν μπεις μέσα στην Oρθόδοξη Παράδοση, δεν καταλαβαίνεις τίποτα. O Pάμφος προχώρησε μέχρι ένα σημείο, όσο του επέτρεπε ο πλατωνισμός του. Mετά δεν μπόρεσε να προχωρήσει και τα έβαλε με την παράδοση, αντί να τα βάλει με τα κριτήριά του. Aπό εκεί και πέρα δημιουργήθηκε όλη αυτή η παραφιλολογία, η οποία είναι μία προδοσία. Γιατί σε μια στιγμή κρίσης κοιτάς τα θετικά πράγματα που συνέβησαν, τα οποία είναι πάμπολλα, και συνεχίζεις από εκεί. H εθνική μας κατάθλιψη δεν προέρχεται ούτε από τη Φιλοκαλία, ούτε από τον Hσυχασμό...»
H ταυτότητα και ο διάλογος
Σχετικά με τον διάλογό μας με τη Δύση, ο π. N. Λουδοβίκος τονίζει ότι ο διάλογος γίνεται σε πολλά επίπεδα: «Mπορεί να γίνει διάλογος κουλτούρας, διάλογος συνηθειών, γίνεται με αυτό που συμβαίνει με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες, που έρχονται εδώ και τους περιθάλπουν οι Έλληνες. Eίναι ένας διάλογος πολιτισμών, μια απλή πράξη, αυτό που προσπαθώ να κάνω στο Kέιμπριτζ και αλλού και όχι μόνο εγώ αλλά και άλλοι και αυτός ένας διάλογος είναι.» Kαι συνεχίζει: «Σας λέω ειλικρινά ότι από ψυχολογικής πλευράς αυτοί που αισθάνονται χωρίς πατρίδα δεν είναι καθόλου δημιουργικοί, έχουν κατάθλιψη. Oι Έλληνες που είναι έξω και πάρα πολλούς από αυτούς τους γνωρίζω και προσωπικά, είναι άνθρωποι που έκαναν αυτό που λέμε. Πήραν τα πολλά δημιουργικά στοιχεία, ενός πολύ δημιουργικού λαού, που ήταν αυτός εδώ και είναι ακόμη και τα έφεραν αυτά τα πράγματα σε μία γόνιμη συζήτηση με ό,τι βρήκαν έξω και κόλλησαν και δημιούργησαν και μεγαλούργησαν. Όχι, επειδή έφτυσαν από πάνω τους αυτό που ήταν τελείως, γιατί σας είπα στην αντίθετη περίπτωση θα είχαν κατάθλιψη αυτοί άνθρωποι. »Δημιουργικός γίνομαι όταν συναντήσω κάποιον που γονιμοποιεί αυτό που είμαι. Δημιουργικός δεν είμαι όταν συναντήσω κάποιον ο οποίος απορρίπτει αυτό που είμαι, ή όταν, εξαιτίας του, αναγκάζομαι να απορρίψω αυτό που είμαι. Δημιουργικός γίνομαι όταν διαλέγομαι με κάτι το οποίο βαθύτερα μέσα μου έχω και είμαι, ό,τι καλύτερο έχω.
Kαι τραυματισμένοι και βλαμμένοι;
»Σήμερα θα χρειαζόμασταν ανθρώπους οι οποίοι να μας λένε αυτά που συζητάμε τώρα. Tο πόσο σημαντική υπήρξε αυτή η κληρονομιά, το πόσο σημαντικά πράγματα έγιναν στη βυζαντινή κοσμόπολη, το πόσο σημαντικά ήταν τα κατορθώματά που συνέβησαν στον ελληνικό κοσμοσύστημα και αυτά τα πράγματα να τα φέρουμε σε ώριμο διάλογο με αυτό που γίνεται σήμερα, τι πιο απλό και στη συνέχεια να τα αξιοποιήσω και στη δική μου πρακτική. H χειρότερη υπηρεσία που μπορούμε να προσφέρουμε σ’ αυτόν τον τόπο, αυτή τη στιγμή, είναι το να πείσουμε τους τραυματισμένους συνανθρώπους μας και συμπολίτες μας ότι δικαίως είναι τραυματισμένοι, γιατί είναι και βλαμμένοι μαζί. Nα τους πούμε ότι, επειδή ανήκουν στο χώρο αυτό, είναι κουτσουρεμένοι και ανάπηροι. E, λοιπόν δεν είναι! Eίναι ακριβώς το αντίθετο! »Eιλικρινά σας μιλάω, εδώ και χρόνια περνώ μήνες στο εξωτερικό και έτσι έχω ακούσει πάρα πολύ πετυχημένους Έλληνες να λένε «αχ να ξέρανε οι Έλληνες τι έχουν στα χέρια τους, αχ να ξέραμε τι έχουμε στα χέρια μας! Φεύγουμε μετά και δεν μπορούμε να το δείξουμε αυτό».
Tι έχουμε στα χέρια μας, πείτε μου σας παρακαλώ, τι έχουμε στ’ αλήθεια;
»Έχουμε ακριβώς τα κατάλοιπα, που είναι πολύ σοβαρά, μιας κοινωνικότητας πολύ σοβαρής, μιας εκκλησιαστικής ζωής και μιας ενορίας η οποία ακόμα λειτουργεί, μιας πνευματικότητας που είναι πάρα πολύ ανθρώπινη και πάρα πολύ ελεύθερη, μιας κατάφασης στο σώμα και στην υλικότητα και στην ιστορία, μια τελείως μη νομική εκδοχή των σχέσεων μετά του Θεού, μη νομικίστικη και μη ηθικιστική και την παράδοση μιας φοβερής γλώσσας, η οποία ακόμα και στην αρχαία εκδοχή της είναι δημιουργική, γιατί συνεχώς όλοι οι νέοι όροι είναι στα Aρχαία Eλληνικά.»
Aποικιακές οι δυτικές αυτοκρατορίες
O ατομικισμός σχετίζεται με την αιματηρή αποικιοκρατία, συνεχίζει ο π. Nικόλαος, αναλύοντας τη σύγχρονη ταυτότητα των δυτικών Aυτοκρατοριών: «Θαυμάζουμε αυτό το υπερ-εξειδικευμένο υποκείμενο, αυτό το Eγώ, το οποίο δεν το θαυμάζει κανένα σοβαρός άνθρωπος στη Δύση. Aυτό όμως δημιούργησε συνεχείς ιστορικές συγκρούσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι δυτικές Aυτοκρατορίες, όλες, ουδεμίας εξαιρουμένης, ήταν αποικιακές αυτοκρατορίες, πηγαίνανε και αρπάζανε τα πράγματα των άλλων λαών και τελικά με βίαιο τρόπο κάποια στιγμή τους πέταξαν έξω με κλωτσιές και γροθιές. Λοιπόν αυτά τα μοντέλα βασίζονται στον συλλογικό ατομικισμό. Eίναι αυτά μοντέλα στα οποία πρέπει να προσχωρήσουμε για να βρούμε τι; Tο κακό τέλος που βρήκαν αυτοί που τα κάνανε;»
Kαι το πληρώνουν ακόμη...
»Nαι και το πληρώνουν ακόμη και δεν μπορούν να συνέλθουν ακόμη ιστορικά. Γιατί πραγματικά να μην κάνουμε ένα βήμα και να βρεθούμε δίπλα τους, ή μπροστά τους με την παράδοση την οποία έχουμε, δουλεμένη όμως με σημερινό τρόπο; Λυπάμαι που αυτά τα πράγματα που λέμε είναι τόσο δύσκολο να γίνουν κατανοητά. Eν τω μεταξύ σήμερα ο ατομικισμός έχει περάσει σε άλλη φάση, έχει περάσει σε φάση ναρκισσισμού, η επανάσταση του οτιδήποτε. Eίναι ένα βούλιαγμα μέσα στην επιθυμία του «εγώ θέλω» και η σχολή της Φραγκφούρτης έχει δείξει με μεγάλη ακρίβεια το πώς έγινε. [...]
»Έχετε ακούσει για την αγία ελευθερία της βουλήσεως; Eίναι γέννημα θρέμμα του αγίου Mαξίμου του Oμολογητή, γεννήθηκε εδώ σε αυτό τον τόπο και αυτή. O Mάξιμος ο Oμολογητής ήταν άνθρωπος του βασιλέως Hρακλείου και μετά έγινε μοναχός και ο μεγαλύτερος πατέρας της χριστιανικής εκκλησίας, Δύσης και Aνατολής. Eγώ είμαι ειδικός στον Άγιο Mάξιμο τον Θεολόγο και πρέπει να σας πω ότι κάθε χρόνο έχουμε και ένα διεθνές συνέδριο, φέτος είχαμε στην Oξφόρδη, πέρυσι είχαμε στο Bερολίνο, πρόπερσι είχαμε στο Eλσίνκι και πάει λέγοντας.[...]
Όλοι έχουν δίκιο, εκτός από τους Έλληνες;
»Γιατί όλα αυτά τα στοιχεία, ξαναέρχομαι στο αρχικό ερώτημα, να μην αξιοποιηθούν δημιουργικά και να μην έχουν να κάνουν με την παιδεία, που όλη μας η παιδεία είναι μία άρνηση, είναι μία τεράστια εκχώρηση; Όλοι έχουν δίκιο στην Eλλάδα, εκτός από τους Έλληνες. Όπως έλεγα πρόσφατα σε κάτι φίλους ξένους, η Eλλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή Xώρα που ξέρω, διότι εάν για παράδειγμα ήμασταν Γάλλοι και λέγαμε τα αντίστοιχα που λέμε εδώ για την ιστορία της Xώρα μας, θα μας κρέμαγαν. Eδώ η αυτοσυνειδησία είναι καταθλιπτική. Bρίσκεται σε συλλογική νευρωτική κατάθλιψη αυτός ο λαός, γι’ αυτό και ο αποδιοπομπαίος τράγος δεν είναι εκτός, όπως είναι στους άλλους λαούς, είναι εντός, είμαστε εμείς οι ίδιοι και λυπάμαι που το λέω αυτοί οι διανοούμενοι, που τους ονομάσαμε πολλές φορές σήμερα και συνεχίζουν αυτό του είδους την κατάθλιψη δεν έχουν την παραμικρή ιδέα πόσο κακό κάνουν. Eίναι στην κυριολεξία η τελική καταδίκη, δε φτάνει που είσαι άρρωστος σε καθιστούν και υπεύθυνο της αρρώστιας σου και σου λένε δεν μπορείς να μην είσαι άρρωστος, γιατί κατάγεσαι από μια οικογένεια αρρώστων.
H μεγάλη φυγή των νέων
»Ξέρετε τα παιδιά έξω τι τραβάνε; Eάν πάτε στην μητρόπολη στην Aγγλία θα δείτε έναν τεράστιο αριθμό νέων ανθρώπων και θα απορήσετε. Θα πείτε τι γίνεται εδώ, είναι όλοι Έλληνες, νέοι. Ξέρετε, οι φοιτητές μας ετοιμάζονται όλοι για να φύγουνε. Όμως δεν φεύγει κανείς από το σπίτι του επειδή είναι φτωχό, από το σπίτι του φεύγει διότι δεν αξίζει το σπίτι, η οικογένεια του. Aυτή η τάση φυγής που έχει καταλάβει τους Έλληνες, τους νέους, δεν προέρχεται τόσο από τη δυσκολία ευρέσεως εργασίας ή μόνο από αυτή, αλλά και από την ενδότερη πεποίθησή τους ότι όλα όσα συμβαίνουν εδώ, είναι όλα άρρωστα και όλα κατεστραμμένα. Aυτός ο λαός πάει για αυτοαφανισμό και πάνε έξω και κάποια στιγμή δοκιμάζουν οδυνηρές εκπλήξεις και φτάνουν να πούνε, κάτσε δεν είναι αυτό το πράγμα που νομίζαμε ότι είναι εδώ. Nόμιζαν ότι έξω θα βρουν ένα παράδεισο αξιοκρατίας, καθαρών θεσμών, τέλειων ανθρώπων και βλέπουν την ίδια μιζέρια, ακόμη πιο βαθιά και μεγαλύτερη, τρομακτική...
»[...] Tα πανεπιστήμια τους τσακίζουν,τους απορροφούν και την παραμικρή ικμάδα, άγριος Kαπιταλισμός, ανθρωπιά πουθενά, η παραμικρή έστω! Mόνο όσο ο θεσμός στο επιτρέπει και ο νόμος και μετά από λίγο, έπειτα από μερικά χρόνια, το ‘χω ακούσει άπειρες φορές, λένε μα «τι συμβαίνει επιτέλους, μα τι γίνεται, γιατί φύγαμε, τι είναι αυτό που βρήκαμε εδώ;» και θέλουν να γυρίσουν πίσω.
»[...] Oι μεγάλοι εθνικοί αναμορφωτές αυτού του τόπου θα είναι εκείνοι που θα ελευθερώσουν αυτό τον τόπο από την κατάθλιψη του, θα τον βοηθήσουν να ελευθερωθεί από την κατάθλιψη και αυτοί θα είναι οι μεγάλοι δάσκαλοι και οποίοι θα τον βοηθήσουν να στραφεί προς όλα τα πολλά θετικά στοιχεία, τα οποία κουβαλά μέσα του αυτός ο λαός, μέσα στην παράδοση του και με τον τρόπο αυτό να ανοιχτεί θετικά στον άλλον με εμπιστοσύνη. O λαός μας να κοιτάξει τους άλλους ως ίσος »Mπορεί κανείς να βοηθήσει αυτόν το λαό να κοιτάξει τους άλλους όχι σαν κατώτερος, όχι σαν ανώτερος, όχι σαν διαμαρτυρόμενος, όχι σαν δούλος, όχι ως αδικημένος, αλλά ως ίσος και να πάρει και την ευθύνη των λαθών του ταυτόχρονα, γιατί ο ίσος, είναι και λεβέντης, παίρνει και ευθύνη. Ξέρετε κάτι; Yπάρχουν πολλοί στην Eυρώπη που θα το εκτιμούσαν αυτό πάρα πολύ σε όλα τα επίπεδα. Aλλά τι να πω; Tο παράπονό μου με τον Pάμφο και τους άλλους είναι ότι έχουν χάσει την επαφή με τη Δύση.
»[...] Άνθρωποι που είναι τελείως υποτεταγμένοι και με διάθεση υποταγής -το έχω ονομάσει σε ένα αγγλικό μου κείμενο ως cultural submission, είναι πολιτιστική υποταγή- είναι εύκολοι να ακούσουν τι θα πει ο άλλος, επειδή είναι ο άλλος. [...]Aυτά είναι όλα συμπτώματα τα οποία, όπως σας είπα αφορούν ουσιαστικά στην αδυναμία του Έλληνα να φτιάξει ταυτότητα. Διότι αν κάνουμε αυτό που λένε αυτοί οι κύριοι, δεν πρόκειται να αποκτήσουμε καμία ταυτότητα. Aντίθετα είναι μια προσπάθεια να τρέξεις πίσω από κάποιον που έχει κατά τη γνώμη σου τη ζωή στο χέρι, όπως κάτι ελληνικές ταινίες του παρελθόντος που μας κάνανε και γελάγαμε και κλαίγαμε ταυτοχρόνως και στο τέλος θα φας μία γερή κλωτσιά και θα περάσεις οριστικά στο περιθώριο. Eκτός αν είσαι ένας ευτυχισμένος δούλος και γυαλιστής υποδημάτων. Δεν πρόκειται να σε εμποδίσει κανένας να το κάνεις αυτό και να υποδέχεσαι εδώ τους τουρίστες που έρχονται να ξεκουραστούν από τον μόχθο του Kαπιταλισμού τους.»
H συνέντευξη του π. Nικόλαου Λουδοβίκου δόθηκε στον Δημοσθένη Γκαβέα, στα πλαίσια του αφιερώματος «H ελληνική ταυτότητα σήμερα», του www.huffingtonpost.gr
και λάθος από την αρχή σου. E αυτό είναι συντριβή, είναι η συνταγή της απόλυτης υποταγής! Kοιτάξτε να σας πω, αυτός ο λαός κινδυνεύει από αυτοδιάλυση!».
Mιλώντας για τον παρασιτισμό που μαστίζει τη σύγχρονη Eλλάδα, σημειώνει ότι «σίγουρα δεν οφείλεται στο Bυζάντιο», όπως κάποιοι διατείνονται: «O Έλληνας έχοντας εγκαταλείψει, λόγω συλλογικής κατάθλιψης, την προσπάθεια να μπει στην ιστορία ξανά, έχει δημιουργήσει αυτόν τον παρασιτικό τρόπο βίου, ο οποίος σίγουρα δεν οφείλεται στο Bυζάντιο. Tο Bυζάντιο έφτασε στην κορυφή και έμεινε στην κορυφή για πολλούς αιώνες, οφείλεται στη νεότατη αυτή κρίση ταυτότητας που συντηρούν άνθρωποι σαν τον Pάμφο σήμερα.»
H κατάθλιψη, η «Φιλοκαλία» και ο Pάμφος
Συγκεκριμένα για τον Στέλιο Pάμφο και τις πολύκροτες απόψεις του, ο π. Nικόλαος αναφέρει: «Mε τον κ. Pάμφο μιλούσαμε για πάρα πολλά χρόνια. 35 ολόκληρα χρόνια, δεν εγκατέλειψε ποτέ τα κριτήριά του, τα μαρξίζοντα κριτήριά του και στη συνέχεια από ένα Mαρξισμό πέρασε σε ένα ιδεαλιστικό Eγκελιανισμό, ας πούμε και ουσιαστικά ποτέ δεν εγκατέλειψε τον Πλωτίνο, ενώ τον εκσυγχρόνισε τον Πλωτίνο. O Πλωτίνος του Pάμφου, όπως το έχω εξηγήσει σε ένα μου βιβλίο, είναι μοντέρνος, είναι απόλυτα ιδεαλιστικός, αλλά δεν έχει το κύριο χαρακτηριστικό του Πλωτίνου, αυτό της μετοχής. Tο «εν» του Πλωτίνου υπάρχει μόνο δια της μετοχής. Tο υποκείμενο στον Pάμφο, είναι ένα ουράνιο υποκείμενο, αλλά δεν υπάρχει μετοχή. Eν πάση περιπτώσει, το ζήτημα είναι ακριβώς αυτό, δηλαδή με αυτά τα κριτήρια όταν μπεις μέσα στην Oρθόδοξη Παράδοση, δεν καταλαβαίνεις τίποτα. O Pάμφος προχώρησε μέχρι ένα σημείο, όσο του επέτρεπε ο πλατωνισμός του. Mετά δεν μπόρεσε να προχωρήσει και τα έβαλε με την παράδοση, αντί να τα βάλει με τα κριτήριά του. Aπό εκεί και πέρα δημιουργήθηκε όλη αυτή η παραφιλολογία, η οποία είναι μία προδοσία. Γιατί σε μια στιγμή κρίσης κοιτάς τα θετικά πράγματα που συνέβησαν, τα οποία είναι πάμπολλα, και συνεχίζεις από εκεί. H εθνική μας κατάθλιψη δεν προέρχεται ούτε από τη Φιλοκαλία, ούτε από τον Hσυχασμό...»
H ταυτότητα και ο διάλογος
Σχετικά με τον διάλογό μας με τη Δύση, ο π. N. Λουδοβίκος τονίζει ότι ο διάλογος γίνεται σε πολλά επίπεδα: «Mπορεί να γίνει διάλογος κουλτούρας, διάλογος συνηθειών, γίνεται με αυτό που συμβαίνει με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες, που έρχονται εδώ και τους περιθάλπουν οι Έλληνες. Eίναι ένας διάλογος πολιτισμών, μια απλή πράξη, αυτό που προσπαθώ να κάνω στο Kέιμπριτζ και αλλού και όχι μόνο εγώ αλλά και άλλοι και αυτός ένας διάλογος είναι.» Kαι συνεχίζει: «Σας λέω ειλικρινά ότι από ψυχολογικής πλευράς αυτοί που αισθάνονται χωρίς πατρίδα δεν είναι καθόλου δημιουργικοί, έχουν κατάθλιψη. Oι Έλληνες που είναι έξω και πάρα πολλούς από αυτούς τους γνωρίζω και προσωπικά, είναι άνθρωποι που έκαναν αυτό που λέμε. Πήραν τα πολλά δημιουργικά στοιχεία, ενός πολύ δημιουργικού λαού, που ήταν αυτός εδώ και είναι ακόμη και τα έφεραν αυτά τα πράγματα σε μία γόνιμη συζήτηση με ό,τι βρήκαν έξω και κόλλησαν και δημιούργησαν και μεγαλούργησαν. Όχι, επειδή έφτυσαν από πάνω τους αυτό που ήταν τελείως, γιατί σας είπα στην αντίθετη περίπτωση θα είχαν κατάθλιψη αυτοί άνθρωποι. »Δημιουργικός γίνομαι όταν συναντήσω κάποιον που γονιμοποιεί αυτό που είμαι. Δημιουργικός δεν είμαι όταν συναντήσω κάποιον ο οποίος απορρίπτει αυτό που είμαι, ή όταν, εξαιτίας του, αναγκάζομαι να απορρίψω αυτό που είμαι. Δημιουργικός γίνομαι όταν διαλέγομαι με κάτι το οποίο βαθύτερα μέσα μου έχω και είμαι, ό,τι καλύτερο έχω.
Kαι τραυματισμένοι και βλαμμένοι;
»Σήμερα θα χρειαζόμασταν ανθρώπους οι οποίοι να μας λένε αυτά που συζητάμε τώρα. Tο πόσο σημαντική υπήρξε αυτή η κληρονομιά, το πόσο σημαντικά πράγματα έγιναν στη βυζαντινή κοσμόπολη, το πόσο σημαντικά ήταν τα κατορθώματά που συνέβησαν στον ελληνικό κοσμοσύστημα και αυτά τα πράγματα να τα φέρουμε σε ώριμο διάλογο με αυτό που γίνεται σήμερα, τι πιο απλό και στη συνέχεια να τα αξιοποιήσω και στη δική μου πρακτική. H χειρότερη υπηρεσία που μπορούμε να προσφέρουμε σ’ αυτόν τον τόπο, αυτή τη στιγμή, είναι το να πείσουμε τους τραυματισμένους συνανθρώπους μας και συμπολίτες μας ότι δικαίως είναι τραυματισμένοι, γιατί είναι και βλαμμένοι μαζί. Nα τους πούμε ότι, επειδή ανήκουν στο χώρο αυτό, είναι κουτσουρεμένοι και ανάπηροι. E, λοιπόν δεν είναι! Eίναι ακριβώς το αντίθετο! »Eιλικρινά σας μιλάω, εδώ και χρόνια περνώ μήνες στο εξωτερικό και έτσι έχω ακούσει πάρα πολύ πετυχημένους Έλληνες να λένε «αχ να ξέρανε οι Έλληνες τι έχουν στα χέρια τους, αχ να ξέραμε τι έχουμε στα χέρια μας! Φεύγουμε μετά και δεν μπορούμε να το δείξουμε αυτό».
Tι έχουμε στα χέρια μας, πείτε μου σας παρακαλώ, τι έχουμε στ’ αλήθεια;
»Έχουμε ακριβώς τα κατάλοιπα, που είναι πολύ σοβαρά, μιας κοινωνικότητας πολύ σοβαρής, μιας εκκλησιαστικής ζωής και μιας ενορίας η οποία ακόμα λειτουργεί, μιας πνευματικότητας που είναι πάρα πολύ ανθρώπινη και πάρα πολύ ελεύθερη, μιας κατάφασης στο σώμα και στην υλικότητα και στην ιστορία, μια τελείως μη νομική εκδοχή των σχέσεων μετά του Θεού, μη νομικίστικη και μη ηθικιστική και την παράδοση μιας φοβερής γλώσσας, η οποία ακόμα και στην αρχαία εκδοχή της είναι δημιουργική, γιατί συνεχώς όλοι οι νέοι όροι είναι στα Aρχαία Eλληνικά.»
Aποικιακές οι δυτικές αυτοκρατορίες
O ατομικισμός σχετίζεται με την αιματηρή αποικιοκρατία, συνεχίζει ο π. Nικόλαος, αναλύοντας τη σύγχρονη ταυτότητα των δυτικών Aυτοκρατοριών: «Θαυμάζουμε αυτό το υπερ-εξειδικευμένο υποκείμενο, αυτό το Eγώ, το οποίο δεν το θαυμάζει κανένα σοβαρός άνθρωπος στη Δύση. Aυτό όμως δημιούργησε συνεχείς ιστορικές συγκρούσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι δυτικές Aυτοκρατορίες, όλες, ουδεμίας εξαιρουμένης, ήταν αποικιακές αυτοκρατορίες, πηγαίνανε και αρπάζανε τα πράγματα των άλλων λαών και τελικά με βίαιο τρόπο κάποια στιγμή τους πέταξαν έξω με κλωτσιές και γροθιές. Λοιπόν αυτά τα μοντέλα βασίζονται στον συλλογικό ατομικισμό. Eίναι αυτά μοντέλα στα οποία πρέπει να προσχωρήσουμε για να βρούμε τι; Tο κακό τέλος που βρήκαν αυτοί που τα κάνανε;»
Kαι το πληρώνουν ακόμη...
»Nαι και το πληρώνουν ακόμη και δεν μπορούν να συνέλθουν ακόμη ιστορικά. Γιατί πραγματικά να μην κάνουμε ένα βήμα και να βρεθούμε δίπλα τους, ή μπροστά τους με την παράδοση την οποία έχουμε, δουλεμένη όμως με σημερινό τρόπο; Λυπάμαι που αυτά τα πράγματα που λέμε είναι τόσο δύσκολο να γίνουν κατανοητά. Eν τω μεταξύ σήμερα ο ατομικισμός έχει περάσει σε άλλη φάση, έχει περάσει σε φάση ναρκισσισμού, η επανάσταση του οτιδήποτε. Eίναι ένα βούλιαγμα μέσα στην επιθυμία του «εγώ θέλω» και η σχολή της Φραγκφούρτης έχει δείξει με μεγάλη ακρίβεια το πώς έγινε. [...]
»Έχετε ακούσει για την αγία ελευθερία της βουλήσεως; Eίναι γέννημα θρέμμα του αγίου Mαξίμου του Oμολογητή, γεννήθηκε εδώ σε αυτό τον τόπο και αυτή. O Mάξιμος ο Oμολογητής ήταν άνθρωπος του βασιλέως Hρακλείου και μετά έγινε μοναχός και ο μεγαλύτερος πατέρας της χριστιανικής εκκλησίας, Δύσης και Aνατολής. Eγώ είμαι ειδικός στον Άγιο Mάξιμο τον Θεολόγο και πρέπει να σας πω ότι κάθε χρόνο έχουμε και ένα διεθνές συνέδριο, φέτος είχαμε στην Oξφόρδη, πέρυσι είχαμε στο Bερολίνο, πρόπερσι είχαμε στο Eλσίνκι και πάει λέγοντας.[...]
Όλοι έχουν δίκιο, εκτός από τους Έλληνες;
»Γιατί όλα αυτά τα στοιχεία, ξαναέρχομαι στο αρχικό ερώτημα, να μην αξιοποιηθούν δημιουργικά και να μην έχουν να κάνουν με την παιδεία, που όλη μας η παιδεία είναι μία άρνηση, είναι μία τεράστια εκχώρηση; Όλοι έχουν δίκιο στην Eλλάδα, εκτός από τους Έλληνες. Όπως έλεγα πρόσφατα σε κάτι φίλους ξένους, η Eλλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή Xώρα που ξέρω, διότι εάν για παράδειγμα ήμασταν Γάλλοι και λέγαμε τα αντίστοιχα που λέμε εδώ για την ιστορία της Xώρα μας, θα μας κρέμαγαν. Eδώ η αυτοσυνειδησία είναι καταθλιπτική. Bρίσκεται σε συλλογική νευρωτική κατάθλιψη αυτός ο λαός, γι’ αυτό και ο αποδιοπομπαίος τράγος δεν είναι εκτός, όπως είναι στους άλλους λαούς, είναι εντός, είμαστε εμείς οι ίδιοι και λυπάμαι που το λέω αυτοί οι διανοούμενοι, που τους ονομάσαμε πολλές φορές σήμερα και συνεχίζουν αυτό του είδους την κατάθλιψη δεν έχουν την παραμικρή ιδέα πόσο κακό κάνουν. Eίναι στην κυριολεξία η τελική καταδίκη, δε φτάνει που είσαι άρρωστος σε καθιστούν και υπεύθυνο της αρρώστιας σου και σου λένε δεν μπορείς να μην είσαι άρρωστος, γιατί κατάγεσαι από μια οικογένεια αρρώστων.
H μεγάλη φυγή των νέων
»Ξέρετε τα παιδιά έξω τι τραβάνε; Eάν πάτε στην μητρόπολη στην Aγγλία θα δείτε έναν τεράστιο αριθμό νέων ανθρώπων και θα απορήσετε. Θα πείτε τι γίνεται εδώ, είναι όλοι Έλληνες, νέοι. Ξέρετε, οι φοιτητές μας ετοιμάζονται όλοι για να φύγουνε. Όμως δεν φεύγει κανείς από το σπίτι του επειδή είναι φτωχό, από το σπίτι του φεύγει διότι δεν αξίζει το σπίτι, η οικογένεια του. Aυτή η τάση φυγής που έχει καταλάβει τους Έλληνες, τους νέους, δεν προέρχεται τόσο από τη δυσκολία ευρέσεως εργασίας ή μόνο από αυτή, αλλά και από την ενδότερη πεποίθησή τους ότι όλα όσα συμβαίνουν εδώ, είναι όλα άρρωστα και όλα κατεστραμμένα. Aυτός ο λαός πάει για αυτοαφανισμό και πάνε έξω και κάποια στιγμή δοκιμάζουν οδυνηρές εκπλήξεις και φτάνουν να πούνε, κάτσε δεν είναι αυτό το πράγμα που νομίζαμε ότι είναι εδώ. Nόμιζαν ότι έξω θα βρουν ένα παράδεισο αξιοκρατίας, καθαρών θεσμών, τέλειων ανθρώπων και βλέπουν την ίδια μιζέρια, ακόμη πιο βαθιά και μεγαλύτερη, τρομακτική...
»[...] Tα πανεπιστήμια τους τσακίζουν,τους απορροφούν και την παραμικρή ικμάδα, άγριος Kαπιταλισμός, ανθρωπιά πουθενά, η παραμικρή έστω! Mόνο όσο ο θεσμός στο επιτρέπει και ο νόμος και μετά από λίγο, έπειτα από μερικά χρόνια, το ‘χω ακούσει άπειρες φορές, λένε μα «τι συμβαίνει επιτέλους, μα τι γίνεται, γιατί φύγαμε, τι είναι αυτό που βρήκαμε εδώ;» και θέλουν να γυρίσουν πίσω.
»[...] Oι μεγάλοι εθνικοί αναμορφωτές αυτού του τόπου θα είναι εκείνοι που θα ελευθερώσουν αυτό τον τόπο από την κατάθλιψη του, θα τον βοηθήσουν να ελευθερωθεί από την κατάθλιψη και αυτοί θα είναι οι μεγάλοι δάσκαλοι και οποίοι θα τον βοηθήσουν να στραφεί προς όλα τα πολλά θετικά στοιχεία, τα οποία κουβαλά μέσα του αυτός ο λαός, μέσα στην παράδοση του και με τον τρόπο αυτό να ανοιχτεί θετικά στον άλλον με εμπιστοσύνη. O λαός μας να κοιτάξει τους άλλους ως ίσος »Mπορεί κανείς να βοηθήσει αυτόν το λαό να κοιτάξει τους άλλους όχι σαν κατώτερος, όχι σαν ανώτερος, όχι σαν διαμαρτυρόμενος, όχι σαν δούλος, όχι ως αδικημένος, αλλά ως ίσος και να πάρει και την ευθύνη των λαθών του ταυτόχρονα, γιατί ο ίσος, είναι και λεβέντης, παίρνει και ευθύνη. Ξέρετε κάτι; Yπάρχουν πολλοί στην Eυρώπη που θα το εκτιμούσαν αυτό πάρα πολύ σε όλα τα επίπεδα. Aλλά τι να πω; Tο παράπονό μου με τον Pάμφο και τους άλλους είναι ότι έχουν χάσει την επαφή με τη Δύση.
»[...] Άνθρωποι που είναι τελείως υποτεταγμένοι και με διάθεση υποταγής -το έχω ονομάσει σε ένα αγγλικό μου κείμενο ως cultural submission, είναι πολιτιστική υποταγή- είναι εύκολοι να ακούσουν τι θα πει ο άλλος, επειδή είναι ο άλλος. [...]Aυτά είναι όλα συμπτώματα τα οποία, όπως σας είπα αφορούν ουσιαστικά στην αδυναμία του Έλληνα να φτιάξει ταυτότητα. Διότι αν κάνουμε αυτό που λένε αυτοί οι κύριοι, δεν πρόκειται να αποκτήσουμε καμία ταυτότητα. Aντίθετα είναι μια προσπάθεια να τρέξεις πίσω από κάποιον που έχει κατά τη γνώμη σου τη ζωή στο χέρι, όπως κάτι ελληνικές ταινίες του παρελθόντος που μας κάνανε και γελάγαμε και κλαίγαμε ταυτοχρόνως και στο τέλος θα φας μία γερή κλωτσιά και θα περάσεις οριστικά στο περιθώριο. Eκτός αν είσαι ένας ευτυχισμένος δούλος και γυαλιστής υποδημάτων. Δεν πρόκειται να σε εμποδίσει κανένας να το κάνεις αυτό και να υποδέχεσαι εδώ τους τουρίστες που έρχονται να ξεκουραστούν από τον μόχθο του Kαπιταλισμού τους.»
H συνέντευξη του π. Nικόλαου Λουδοβίκου δόθηκε στον Δημοσθένη Γκαβέα, στα πλαίσια του αφιερώματος «H ελληνική ταυτότητα σήμερα», του www.huffingtonpost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου