Στο τριήμερο ταξίδι που πραγματοποιεί ο Πάπας Φραγκίσκος στην
Τουρκία αυτό το Σαββατοκύριακο αναφέρεται άρθρο της Deborah Ball στη WALL STREET JOURNAL με τίτλο «Pope’s Turkish Trip Tests Vatican’s Reset of Islam Ties»
δίνοντας έμφαση στις εκκλήσεις χριστιανικών δογμάτων ώστε να θέσει το
θέμα της προστασίας και των δικαιωμάτων των χριστιανικών κοινοτήτων στη
Μέση Ανατολή και στην ίδια την Τουρκία.
Όπως επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στο δημοσίευμα, ο Πάπας
Φραγκίσκος έχει εντείνει τις προσπάθειες για την αλληλοκατανόηση μεταξύ του Χριστιανισμού και του Ισλάμ, όπως και τις πιέσεις προς τους μουσουλμάνους ηγέτες για να καταδικάσουν τις φρικαλεότητες του Ισλαμικού Κράτους κατά των θρησκευτικών μειονοτήτων για να διασφαλίσουν την θρησκευτική ελευθερία των χριστιανών.
Η επίσκεψη του πάπα στην Τουρκία, όπου κάποτε ανθούσαν μεγάλες χριστιανικές κοινότητες και όπου σήμερα η μουσουλμανική πλειοψηφία επιχειρεί να καταλάβει μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας σφαίρας, προσφέρει ένα κρίσιμο παράδειγμα. Κατά τη διάρκεια της τριήμερης παραμονής του ο Πάπας θα επισκεφθεί την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, και θα συναντηθεί με μουσουλμάνους και Ελληνορθόδοξους θρησκευτικούς ηγέτες, όπως και με κορυφαίους πολιτικούς, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου, Ρετσέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Θα επισκεφθεί επίσης το Μπλε Τζαμί και την Αγία Σοφία, σύμβολο της Κωνσταντινούπολης, αλλά και σύμβολο των προκλήσεων που αντιμετωπίζει, καθώς είναι σήμερα μουσείο ενώ για αιώνες υπήρξε καθεδρικός ναός της Ορθόδοξης Εκκλησίας, πριν μετατραπεί σε τζαμί. Ορισμένοι μουσουλμάνοι ηγέτες ζητούν την επαναλειτουργία της ως τζαμί, ένα ενδεχόμενο που προκαλεί τις αντιδράσεις των χριστιανών της Τουρκίας.
Η Τουρκία που αποτέλεσε για χρόνια τη γέφυρα μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης θέλει να της αναγνωριστεί ο ρόλος του συμφιλιωτή μεταξύ των εθνοτικών ομάδων που μάχονται στα σύνορά της. Φιλοξενεί πάνω από 1,5 εκ. πρόσφυγες από το Ιράκ και τη Συρία, ενώ ο Ερντογάν έχει διαμορφώσει μια ισλαμική δημοκρατία που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μοντέλο. Οι χριστιανοί ωστόσο που ζουν στην Τουρκία διαμαρτύρονται για διακριτική μεταχείριση, ενώ ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ο Ερντογάν απέφυγε να καταδικάζει με ηχηρό τρόπο τις φρικαλεότητες του Ισλαμικού Κράτους κατά των χριστιανών.
Ο Πάπας Φραγκίσκος έχει προωθήσει τον διάλογο με τα άλλα χριστιανικά δόγματα, επιλέγοντας να παραμερίσει τις διαφορές του παρελθόντος. Οι χριστιανικές κοινότητες ζητούν από τον Πάπα να θέσει κατά τις συνομιλίες του τα προβλήματα που συνεχίζουν να έχουν οι εκκλησίες στις σχέσεις τους με την Άγκυρα. Οι χριστιανικοί πληθυσμοί μειώθηκαν δραματικά στην Τουρκία στις αρχές του 20ου αιώνα με την υποχρεωτική έξοδο των Ελλήνων και των Αρμενίων και τη σφαγή εκατομμυρίων Αρμενίων.
Οι χριστιανοί ηγέτες δηλώνουν ότι υφίστανται διακριτική μεταχείριση και ότι οι εκκλησίες τους καταστρέφονται καθώς οι τουρκικές αρχές αρνούνται να εκδώσουν άδεια για την ανακαίνισή ή ανακατασκευή τους. Η σχολή της Χάλκης, η μόνη ελληνορθόδοξη θεολογική σχολή της Τουρκίας, έκλεισε το 1971, ως κορυφαίο παράδειγμα μια ευρύτερης κρατικής προσπάθειας για την κατάσχεση χριστιανικών κτιρίων. Η κυβέρνηση υποσχέθηκε την επαναλειτουργία της, αλλά δεν το έχει πράξει ακόμη. Η τουρκική νομοθεσία προβλέπει επίσης ότι ο Ορθόδοξος Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης, ο πνευματικός ηγέτης της Ορθόδοξης Εκκλησίας, θα πρέπει να είναι Τούρκος πολίτης, ένας νόμος που εκλαμβάνεται ως παρενόχληση από τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς οι οποίοι δεν διαθέτουν θεολογική σχολή στην Τουρκία για την εκπαίδευση των νέων κληρικών.
Σε τηλεοπτική του συνέντευξη το 2010, ο σημερινός Πατριάρχης Βαρθολομαίος δήλωσε ότι αισθάνεται «σταυρωμένος» από την διακριτική μεταχείριση των τουρκικών νόμων. «Η τουρκική πολιτική είναι ένα μαγικό φίλτρο που καθιστά αδύνατη εκεί την ύπαρξη θρησκευτικών κοινοτήτων. Είναι όπως οι Χριστιανοί του Ιράκ, που έφυγαν όλοι» σημειώνει ο George Demacopoulos, καθηγητής στο Fordham University.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων στη Ρώμη, ο καθηγητής Mehmet Paçaci,, πρέσβης της Τουρκίας στην Αγία Έδρα, δήλωσε ότι οι ιδιοκτησίες επιστρέφονται με μια απλή αίτηση, ενώ η επαναλειτουργία της Χάλκης έχει δρομολογηθεί. Ορισμένοι Ορθόδοξοι ηγέτες αναμένεται ωστόσο να θέσουν τα θέματα αυτά κατά τη διάρκεια των συναντήσεων του Σαββατοκύριακου.
«Πραγματοποιείται μια νέα ισλαμοποίηση της Τουρκίας μετά από μια μεγάλη περίοδο εκκοσμίκευσης. Μεταμορφωνόμαστε σταδιακά σε ισλαμικό κράτος με τον Ερντογάν ως νέο σουλτάνο. Εάν ο Πάπας δεν μιλήσει για την πολυφωνία στην Τουρκία γιατί την επισκέπτεται; Για να στηρίξει το καθεστώς;» διερωτάται καταλήγοντας ο Habib Ephrem, επικεφαλής της Union of Lebanese Christian Leagues.
http://online.wsj.com/articles/popes-turkey-trip-tests-vaticans-reset-of-ties-to-islam-1417124158
http://mignatiou.com/2014/11/i-wall-street-journal-gia-tin-iskepsi-papa-stin-tourkia/
Όπως επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στο δημοσίευμα, ο Πάπας
Φραγκίσκος έχει εντείνει τις προσπάθειες για την αλληλοκατανόηση μεταξύ του Χριστιανισμού και του Ισλάμ, όπως και τις πιέσεις προς τους μουσουλμάνους ηγέτες για να καταδικάσουν τις φρικαλεότητες του Ισλαμικού Κράτους κατά των θρησκευτικών μειονοτήτων για να διασφαλίσουν την θρησκευτική ελευθερία των χριστιανών.
Η επίσκεψη του πάπα στην Τουρκία, όπου κάποτε ανθούσαν μεγάλες χριστιανικές κοινότητες και όπου σήμερα η μουσουλμανική πλειοψηφία επιχειρεί να καταλάβει μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας σφαίρας, προσφέρει ένα κρίσιμο παράδειγμα. Κατά τη διάρκεια της τριήμερης παραμονής του ο Πάπας θα επισκεφθεί την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, και θα συναντηθεί με μουσουλμάνους και Ελληνορθόδοξους θρησκευτικούς ηγέτες, όπως και με κορυφαίους πολιτικούς, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου, Ρετσέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Θα επισκεφθεί επίσης το Μπλε Τζαμί και την Αγία Σοφία, σύμβολο της Κωνσταντινούπολης, αλλά και σύμβολο των προκλήσεων που αντιμετωπίζει, καθώς είναι σήμερα μουσείο ενώ για αιώνες υπήρξε καθεδρικός ναός της Ορθόδοξης Εκκλησίας, πριν μετατραπεί σε τζαμί. Ορισμένοι μουσουλμάνοι ηγέτες ζητούν την επαναλειτουργία της ως τζαμί, ένα ενδεχόμενο που προκαλεί τις αντιδράσεις των χριστιανών της Τουρκίας.
Η Τουρκία που αποτέλεσε για χρόνια τη γέφυρα μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης θέλει να της αναγνωριστεί ο ρόλος του συμφιλιωτή μεταξύ των εθνοτικών ομάδων που μάχονται στα σύνορά της. Φιλοξενεί πάνω από 1,5 εκ. πρόσφυγες από το Ιράκ και τη Συρία, ενώ ο Ερντογάν έχει διαμορφώσει μια ισλαμική δημοκρατία που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μοντέλο. Οι χριστιανοί ωστόσο που ζουν στην Τουρκία διαμαρτύρονται για διακριτική μεταχείριση, ενώ ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ο Ερντογάν απέφυγε να καταδικάζει με ηχηρό τρόπο τις φρικαλεότητες του Ισλαμικού Κράτους κατά των χριστιανών.
Ο Πάπας Φραγκίσκος έχει προωθήσει τον διάλογο με τα άλλα χριστιανικά δόγματα, επιλέγοντας να παραμερίσει τις διαφορές του παρελθόντος. Οι χριστιανικές κοινότητες ζητούν από τον Πάπα να θέσει κατά τις συνομιλίες του τα προβλήματα που συνεχίζουν να έχουν οι εκκλησίες στις σχέσεις τους με την Άγκυρα. Οι χριστιανικοί πληθυσμοί μειώθηκαν δραματικά στην Τουρκία στις αρχές του 20ου αιώνα με την υποχρεωτική έξοδο των Ελλήνων και των Αρμενίων και τη σφαγή εκατομμυρίων Αρμενίων.
Οι χριστιανοί ηγέτες δηλώνουν ότι υφίστανται διακριτική μεταχείριση και ότι οι εκκλησίες τους καταστρέφονται καθώς οι τουρκικές αρχές αρνούνται να εκδώσουν άδεια για την ανακαίνισή ή ανακατασκευή τους. Η σχολή της Χάλκης, η μόνη ελληνορθόδοξη θεολογική σχολή της Τουρκίας, έκλεισε το 1971, ως κορυφαίο παράδειγμα μια ευρύτερης κρατικής προσπάθειας για την κατάσχεση χριστιανικών κτιρίων. Η κυβέρνηση υποσχέθηκε την επαναλειτουργία της, αλλά δεν το έχει πράξει ακόμη. Η τουρκική νομοθεσία προβλέπει επίσης ότι ο Ορθόδοξος Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης, ο πνευματικός ηγέτης της Ορθόδοξης Εκκλησίας, θα πρέπει να είναι Τούρκος πολίτης, ένας νόμος που εκλαμβάνεται ως παρενόχληση από τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς οι οποίοι δεν διαθέτουν θεολογική σχολή στην Τουρκία για την εκπαίδευση των νέων κληρικών.
Σε τηλεοπτική του συνέντευξη το 2010, ο σημερινός Πατριάρχης Βαρθολομαίος δήλωσε ότι αισθάνεται «σταυρωμένος» από την διακριτική μεταχείριση των τουρκικών νόμων. «Η τουρκική πολιτική είναι ένα μαγικό φίλτρο που καθιστά αδύνατη εκεί την ύπαρξη θρησκευτικών κοινοτήτων. Είναι όπως οι Χριστιανοί του Ιράκ, που έφυγαν όλοι» σημειώνει ο George Demacopoulos, καθηγητής στο Fordham University.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων στη Ρώμη, ο καθηγητής Mehmet Paçaci,, πρέσβης της Τουρκίας στην Αγία Έδρα, δήλωσε ότι οι ιδιοκτησίες επιστρέφονται με μια απλή αίτηση, ενώ η επαναλειτουργία της Χάλκης έχει δρομολογηθεί. Ορισμένοι Ορθόδοξοι ηγέτες αναμένεται ωστόσο να θέσουν τα θέματα αυτά κατά τη διάρκεια των συναντήσεων του Σαββατοκύριακου.
«Πραγματοποιείται μια νέα ισλαμοποίηση της Τουρκίας μετά από μια μεγάλη περίοδο εκκοσμίκευσης. Μεταμορφωνόμαστε σταδιακά σε ισλαμικό κράτος με τον Ερντογάν ως νέο σουλτάνο. Εάν ο Πάπας δεν μιλήσει για την πολυφωνία στην Τουρκία γιατί την επισκέπτεται; Για να στηρίξει το καθεστώς;» διερωτάται καταλήγοντας ο Habib Ephrem, επικεφαλής της Union of Lebanese Christian Leagues.
http://online.wsj.com/articles/popes-turkey-trip-tests-vaticans-reset-of-ties-to-islam-1417124158
http://mignatiou.com/2014/11/i-wall-street-journal-gia-tin-iskepsi-papa-stin-tourkia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου